Tider för utfodring
Hej! Nu är hästarna tillbaka från sommarbetet igen:) de är ont om gräs i hagen så vi måste lägga ut hö. Vad tror ni om dessa tider: 7/8 på morgonen, 12.00/13.00, 17.00 och 22.00? Räcker de eller ska dom ha mat nån gång emellan? Jag ger ungefär 1,5 kilo åt gången (det är en d-ponny och en shettis och dom får hö)
Shettisen är väldigt tjock men när hon ätit upp sin lilla hög går hon till d-ponny och äter av honom med
vad ska jag göra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ger du allt i hagen? Prova annars att öka lite på kvällen, ffa till D-ponnyn, och minska det de får i hagen, ev lägg till lite halm (i hagen, då). De har längst uppehåll mellan kväll och morgon och behöver större giva då. Vi brukar bara ge 1 kg/häst ute (isisar) om det inte är väldigt kallt.
Ger du frukost i hagen? Prova då att göra en liten ruta med en timergrind och stäng in shettisen så lång tid som det tar tills båda ätit upp sin ranson.
Jag tycker dina tider är ok - det är ungefär samma som vi har ^^ Vi ger ev. en tuss vid 5,30-6 om det är frostigt ute, utsläpp och frukost i hagen vid 6.30-7, lunch vid 12 via lunchbox (de brukar inte gå dit förrän vid 14-15 ca), insläppsmat vid 17-18 och nattmat vid 21-22.
Just nu är det alldeles för mycket gräs ute, de har bara fått lite ny halm i boxen varje dag, men märker att gammelman behöver lite kvällsmat så vi får väl börja med det :D
Vi ger ungefär samma tider som du har och det funkar för mina. Fast som Uss så ger jag den stora hästen mer på kvällen och shettisen får mindre. Mina äter alltid i samma hög i hagen oavsett hur många högar jag gör.
Vi har börjat stödfodra lite med hö och i år tänkte jag testa med hönät så att det tar lite längre tid för dem att få i sig sin mat. Shettisen får även hönät i boxen för hon brukar trampa ner en stor del av sin kvällsmat i sin bädd.
#1 Tack för svaret
dom får frukost och nattmat i stallet så då får jag ge d-ponnyn mer då!
#2. Okej, kanske med ska prova med hönät nu när du säger det:P
Fast hönät ger inte en optimal ätställning; tänderna hamnar "fel", slem osv rinner inte undan i halsen och det blir mer damm och bös från nätet som hästen kan andas in. Bygg då hellre en låda att fästa nätet i, så hästen äter ovanifrån men inte kan fastna med hovarna.
Goggla på slow feeding och Ove Sund :D
#4 Själv har jag köp hönäten från caisas shop och ove lind (som han heter ;) och jag köpte storlek #1 liten, den passar perfekt i en lastpall med två pallkragar på (kanske borde man ha endast 1.5 om man har shettis, och baar 1 om man har mini)! Då äter hästarna nerifrån ^^ Gillar itne heller när de hänger på väggen osv, mina ska äta från marken :)
Hakuna matata!
#5 Tur att någon är vaken ^^ jag blandade lite friskt med namnen där, Ove LIND och SUNDhäst …
#4. De här med slow feeding verkar riktigt riktigt bra
Vilken ska man köpa om man har småbalar av hö på cirka 10 kilo? Var har dom bra priser och kvalitet?
#7 Deras nät har tillräckligt små maskor (för stora och du kan lika bra köpa ett vanligt hönät…), man kan tycka 3 cm är väldigt litet, men det tog inte mer än 2-3 dagar för mina hästar att få fram den rätta tekniken och kunna äta effektivt ur näten. Har hör att många andra nät går sönder lättare (alltså billigare nät), och det är för att de är "plastigare". Dessa nät görs av samma nät som till typ hockey/bandy mål. Väldigt hållbara med andra ord! Men får hästarna för sig att resulut tugga så kan de väll såklart gå sönder, inget som någon av mina 6 ponnyer gjort i.af.
Jag har själv beställt hem nätet #1 litet, som jag har ligger i lastpallar med kragar på (nätet är 1 dm bredare än pallen). Tror säkert 10 kilos hårdpressade höbalar går i där utan problem! Om du kollar på filmen i nät #2 så får den plats med två sådana småbalar, så tror säker #1 får plats med en bal. Det stora ser mycket större ut på bilden, men mäter man så är det lilla #1 nätet rätt stort det med.
Hakuna matata!
#7 Tack:) men hur lång tid tar de för dom att äta upp de som finns i ett hönät? Lättare o billigare att få tag på sånna;) och man kan ju sätta dom lågt också.
#9 Menar du ett vanligt hönät, sånna som man köper på typ hööks osv? Isf är de alldeles för stora. Hästarna brukar ta en stor tuss och lägga på marken och äta från den, för att sedan ta en ny tuss.
Med slow feeding näten så är det bästa om de får ha fri tillgång (i början kan de vräka i sig, men efter någon månad brukar de inte äta mycket mer än de behöver). Men annars så tar det väll i.af 3-4 ggr (eller ev mer) längre tid att äta upp det i hönär om man ger ut i portioner.
Jag har ett mini nät som mina ponnyer har inne på natten. I början tog det kanske 2 timmar att äta ur det, men numera kan jag trycka in både kvällsmat och frukost samtidigt så brukar de ändå ha kvar på morgonen.
Hakuna matata!
#10 Ja de var de jag tänkte men då funkar inte det… Hittade en sida som dom säljer med 4 cm hål tror jag för 95 kronor:D
Har två hästar, ska jag köpa ett nät till var o en? Ska dom ha de både på natten och dagen? Hur fäster man det bäst? Tänker då på nät som man kan trycka ner 5-7 kilo hö i. (Mina hästar är barfota så de kan inte trassla in sig).
Har jag fattat de rätt att man i början hänger ut nätet och ger dom på marken som vanligt och gör så tills dom förstår sig på nätet? Varför skulle dom bli tjockare i början när dom inte kommit på tekniken än..?
Förlåt för att de blir så många frågor
#11 Du får gärna tippsa om sidan med 4 cm hål! Beroende på hur snabbt hästen äter och givetvis hur lättfördd de är så får man ju anpassa… Vissa hästar bör ju ha fri tillgång rakt av. Men generellt sett så verkar folk tycka att 4 cm är i största laget (finns tråd på natural horsemanship ifokus). Mina är i.af 3 cm, och jag skulle inte vilja ha större. Men 4 cm kan säkert fungera det med, undrar dock hur pass hållbart nätet är xD
Om du vill att hästarna ska äta enligt "slow feeding" så bör de ha tillgång till mat dygnet runt. Tanken är att hästarna inser att det alltid finns mat och man inte behöver kasta i sig den, samtidigt som hästarna bli mätta av tuggtiden snarare än mängd mat i magen (hästar ska ju äta nästan dygnet runt för att inte få magsår vilket många har, vi har haft flera faktiskt har det visat sig).
Om du däremot bara vill förlänga ättiden så är det bara att portionera ut måltiderna i påsarna helt enkelt. Jag skulle dock rekomendera att hästarna får prova "fri tillgång" någon månad, och äter de ändå alldeles för mycket efter det så får du kanske gå tillbaka till portions matning.
Huruvida du ska ha ett eller flera nät beror väll lite på. Jag har själv köpt mindre nät (#0 från caisas shop) som alla har inne i boxen över natten, och större nät i hagen /nät #1). I boxarna valde jag det minsta för att det inte skulle ta så mycket platts och bli trampat på, det kan jag trycka ner typ 3 skapligt stora "kakor"i, och det större har jag ligger i lastpallar så där kan man trycka i typ en hel bal hö på en gång. Att jag köpte enkom nät att ha ute var mest för lathetens skull, att inte behöva fylla på de små näten flera ggr om dagen. Men våra hästar äter normalt sett ur samma hög, så det är inget bråk om maten. Men har man bara två hästar så tar det ju inte så lång tid så då kan du ju köpa ett varsit mindre nät som man tar med mellan box och hage. Men kan dina hästar itne äta tillsammans så är ju två påsar ett måste. Annars får du anpassa storlek efter hur du vill ha det bara.
Själv gillar jag inte att man hänger upp nätet efter som det blir en onaturlig ätställning vilket kan bli jobbigt i längden. Antingen kan man bara kasta ut nätet i hagen som vanligt (som man lägger in höet), eller så lägger man det i någon form av låda. Har du så stora nät att du inte fyller på varje dag är nog en låda ett måste så att höet inte blir förstört av regn och lera såhär års. Annars så fungerar nog ett mindre nät bra. Har dock märkt att de hästar som vill kissa i maten kan kissa på nätet om det ligger på marken = mindre bra. Men det är ju inte alla som gör.
I början när man ger dem "fri tillgång" så kan vissa äta non stop, vilket antagligen gör att de kan äta lit för mycket. Men det brukar som sagt lugna sig med hetsätandet. Tänk bara på att innan hästen fått in tekniken (tog bara typ 2-3 dagar för våra hästar) så måste man ge mat vid sidan om också, så att de inte svälter ;)
Hakuna matata!
#12 Tusen tack för din hjälp!!
här kommer en länk till sidan jag pratade om, de andra nätet på sidan har 4 cm stora hål och kostar 125 inte 95.. http://www.hasteriet.com/sida8.html
Antingen köper jag två sådana eller två mini från caisas shop, blir nog två så kan dom ha de både i boxen och hagen. jag kommer nog bara lägga dom ner på marken så hoppas jag att dom inte trampar på dom xD
Tror inte att dom kommer gå upp så mycket eftersom att de bara får ut så lite men vi får väl se;)
#13 De näten är från shires (antagligen i.af) och de är väll de enda vad jag hört som är ok till ett bra pris.
Det som skiljer är väll i princip att det är knutet medan det från caisas är vävt, och att det från shires är med knutar i samma sorts plats som "vanliga" hönät medan det från caisas är lite mer tyg-aktiga. Om det gör någon skillnad för hästen eller ej har jag dock ingen aning om.:)
Det nätet för 125 kr ser ut att vara ungefär lika eller möjligen aningen större än #0 nätet för 195kr.
Det enda jag kan komma på som skiljer egentligen (förutom maskstorlekarna), är att det från caisas har ögglor att hänga upp det i vilket gör det väldigt lätt att fylla på (bara att hänga upp mellan två krokar), medan det från shires är ett "vanligt" nät som man drar ihop högst upp, jag tycker i.af de brukar vara puliga att få i mat i
Men man kanske bara kan lägga det ner på marken, lägga några kakor ovanpå och liksom "trä över" det? ^^
Hakuna matata!
#13 Vi provade förra året (skulle vattna höet och använde då hönät för blötläggningen) att trä hönätet utanpå en liten fodertunna för hundmat när vi skulle fulla det. Det funkade bra om man drog åt öppningssnöret :D Vissa nät var dock lite "korta" så det blev lite knöligt iaf…
#15 Det lät ju faktiskt helt ok!
Fast då måste man ju köpa en liten tunna om man inte redan har det 
Hakuna matata!