Säkerhetsknut?
Hej!
Är det någon som vet hur man gör en säkerhetsknut? Förklara? Gärna långsamt och tydligt då jag är lite seg på att förstå instruktioner. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet att det ska finnas lite smarta säkerhetsknutar, som jag dock aldrig lärt mig… Eller jag har provat några men tycker att några av dem dras åt väldigt mycket om hästen får panik vilket kan göra det ltie svårt, till skillnad från min som beroende på hur hårt man dragit nästan löser upp sig självt.
Den jag använder mig av till vardags när jag ska binda upp hästen lite snabbt - som är lätt att få upp men inte sitter superstadigt heller (man bör itne lämna hästen med den kanske). Jag tar grimskaftet tunt stolpen, gallret eller vad det nu är, och gör sedan en "vanlig" knut, alltså sådan som man börjar med när man knyter skorna eller vad som… Men skilnaden jag gör är att istället för att trä igenom änden som vanlig så gör jag bara en öggla av ändan som jag knyter med.
Repet går alltså från grimman, runt storlpen, säg att vi trär den från höger sida till vänster. Sedan gör jag en öggla av repet som är kvar på vänster sida och "knyter" med precis som en vanlig knut. Då hänger alltså repändan ner till vänster på stolpen.
Knuten blir typ som en halv rosett men utan den första knuten = enkelt att dra upp.
Ju hårdare man drar åt den från början, och om du vrider till knytningen lite så att ögglan pekar bårtår från hästen så sitter den hårdare (och lossnar nästan bara om du drar i repändan), eller så gör du som jag och sätter den mitt framför så lossnar den om hästen drar lite hårdare själv. Du får testa dig fram! ^^
Hakuna matata!
Tack så mycket :) Ska testa senare 
Gör likadant som #1!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Jag gör som #1 om jag har en stolpe eller liknande att binda i. Men har jag en ring att binda i (tex i transporten) så gör jag en ögla som jag trär igenom ringen, med lösänden gör jag sedan en ögla som jag lägger in i den första öglan, drar sedan åt med faständen (dvs den som går till hästen). Det gör att när jag drar i lösänden så är hästen helt loss direkt utan att jag måste släppa änden för att den ska gå igenom ringen. Detta använde jag alltid på min unghäst för hon kastade sig titt som tätt och jag ville inte ha henne lös på gården eller klämma mina fingrar men på detta vis så fick jag snabbt henne helt lös.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#5 En sådan "fläta" (som jag tycker det blir) är väldigt bra för att korta upp grimmskaften med också. Se till att göra repet ganska så tight så går det inte upp (alltså så det inte åker upp av att det gungar runt i transporten), då är det en jätte bra knut i transporten! ^^
Hakuna matata!
#6 Hänger inte alls med på vad du menar? Vadå fläta och hur menar du med korta upp grimskaftet?
Så som jag knyter det så åker det inte upp, även om det gungar i transporten, men det går lätt att få loss hästen vid en situation.
#7 Jag gör likadant ibland som #6. Tror h*n menar att man liksom virkar upp grimskaftet. Man gör ögla på ögla. Förstår du?
#8 aha.. okej, har väl hänta att jag gjort så med nångång, men brukar inte göra det =P
Ja precis, jag fortsätter att göra ögglor ända tills grimmskaftet är slut = ingen ände som hänger löst.
Hakuna matata!