vad gäller?
sitter o funderar på vad som verklgen gäller när det kommer till köpekontrakt.
om det står skrivet i ett kontrakt att hästen inte får säljas vidare, gäller det då?
jag har för mig att det är den som äger hästen som bestämmer, man kan gå efter kontraktet. men det är inget bindande.
ngn som vet?

Du kan inte förhindra någon att sälja vidare sin ägodom, så när du väll sålt hästen har du inget att säga till om och något sådant kan omöjligen gälla skulle jag tro, vet inte om det finns någon särskild lag för köpt utav djur, men har svårt att tro det… Jag är inte toppen på lagar, men vore mkt märkligt om det skulle gå att hindra någon annan genom kontrakt att annvända sin ägodom som de själva vill.
Och om man skriver det som "hästen får inte säljas vidare" kan man ju ge bort hästen eller wht, om ngt akut skulle hända till nya ägarn och de inte kan behålla hästen måste de ju även kunna göra sig av med den, vore helt sjukt att man vore tvungen att avliva hästen för att man inte skulle få hitta ett nytt hem till den.

det är så jag tänker med. man kan aldrig hindra någon från att sälja vad man vill…
funderar nämligen på om jag har råd att ha kvar calippo nu. han kostar mig en del varje månad och det tar en del av min föräldra penning. pengar som jag kanske kan lägga på annat.

Det gäller inte. Vet att folk har gått till domstol eftersom dom skrivit i kontrakt så. Men det har inte gällt.
Funderar du på att sälja någon häst lisette?

calippo, han kostar mig 7-800 i månaden. när jag har ut max 9000 så tar det ganska mkt på ekonomin faktiskt. sambon blev ju uppsagd samma dag som loke blev född och vi går miste om hans lön på nästan 26000:- varje månad. förutsättningarna har ändrats lite nu känns det som. han har förvisso fått nytt jobb som han ska börja på på måndag, men det är inte alls lika väl betalt och jag kan inte vänta mig att han ska stå för en massa saker till mig.
känns inte alls roligt, men vad sjutton ska man göra?
Du kan ju skriva in att du vill ha förköpsrätt om han ska säljas.
Sara

det gäller inte heller, det är upp till säljaren vem man vill sälja till…
Hmm. Ok, det visste jag inte. Har haft med det när jag sålde min första häst och de ringde så snällt och erbjöd mig hästen när den blev till salu.
Sara

Det var på ren snällhet de gjorde det ;) För rättsligt så spelar det ingen roll, hästen är deras och du har ingen rätt att sätta bestämelser över vad de ska göra med den när de äger den eller ska sälja den…
oj ! blev han av med jobbet ? men gud, det är ju inte roligt, bra visserligen att han fick nytt så snabbt. dumt med lönen bara.
du får ta och flytta hit lisette, dom säljer en stor hästgård här, fin som attans, så kan jag ta calippo åt dig :)
nä, men tråkigt om du måste sälja honom, men du har ju kvar oskar, och han går ju att rida när du väl kan börja.
#0 Kan du inte låna ut honom ett tag tills du ser hur det blir med jobb osv.?
inger, han är på foder redan…

#9 allra helst när vi vet att det beror på att han blev pappa. men det ska han dra till facket.
VA !!!! du skojjar ? det måste väl åndå vara förbjudet ???
ja, man får inte säga upp föräldralediga

#12# VAd sjutton säger du lisette. Att det kan drabba kvinnor är en sak men en kille….. är du säker?

Oj Lisette, det var illa….jag säger som Gejsa, att de gör så mot kvinnor men har de börjat med karlarna nu oxå :o/
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Tyvärr är det så att när ägarbyte väl har skett kan nya ägaren skita högt och heligt i alla kontrakter och gjöra presis som dom vill.. :/ ända säkra viset att skydda hästen mot vidaresalg och dyl är att ha fodervårdskontrakt
Men Lisette, vad kostar dig 7-800 i månaden nu? skoning, och försäkring? Vad med att du ändrar kontraktet så att fodervärd står för fulla kostnaden att ha häst men att dom skall skicka kopior på försäkringspapper o dyl, att dom inte får ha en sämre försäkring enn DU ville haft osv osv? Kunne det gå?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

det är en lång historia.
när han blev anställd så frågade de honom om han planerar att skaffa barn snart. vilket vi inte gjorde så han svarade ju nej. det var i augusti 05.
i vintras så var han på medarbetarsamtal. de första de frågade var när han skulle bli pappa. sedan fick han en varning om att de fått in flera backjobb (han hade gjort jobb som kunden klagade på o de fick göras om). han skulle få se papper på detta, men det fick han inte. kom det in fler klagomål så skulle han bli uppsagd.
den 27/3 kom ju loke, andreas var hemma den 27 o 28e. den 29 åkte han ner till malmö, fick papper på att de fått in fler klagomål och en skriftlig uppsägning.
uppsägningen är daterad till den 27/3, han får tre månadslöner (han ska eg bara få en). på måndagen därpå började en ny kille. låter det hela inte lite skumt?
#17 försäkring och avbetalningen på honom är det som är ungefär 7-800:-

Jo, lisette det låter väldigt skumt. Tycker att ni ska gå vidare med detta. Han är väl med i facket?
jo, det låter väldigt skumt lisette..har ni pratat med facket ?

#18 Fy vad tråkigt att höra. Jag tycker oxå att det låter helskumt. Lycka till med allt och hoppas facket kan hjälpa er!
hoppas det löser sig för er Lisette! är han med i facket så borde de kunna hjälpa honom. De behöver sakliga grunder för en uppsägning… (jag har också blivit drabbad av hot om uppsägning på för få grunder för att jag var sjuk, men klarade mig med hjälp av facket)

Aldrig kul när man står inför ett sådant val
hoppas det löser sig för dig på bästa möjliga

han ska få alla månadslönerna först, de är ju bara skyldiga att ge honom en, så de ger honom två till för att "köpa" honom. sedan ska han dra det till facket. han har ju gått ner från 26000 till 18000 nu med sitt nya jobb. det är en himla skillnad.
ja, det är en himla skillnad på lönen faktiskt, det kan inte kännas bra…=/
#24 två löner är aldelles för billigt för företaget attkomma undan med!
är han med i facket?

#25 nej det var inte roligt att sitta med en två dagar gammal unge och höra att han blivit av med jobbet. jag är superglad att vi inte köpt en ny dyrare gård. behöver jag säga det? ;)
#26 japp han är det jen, i byggnads. frågan är hur långt man kan komma med det.
det var nog verkligen tur att ni inte köpte större gård ja.
herregud.

#27# Facket sköter allt åt honom. Så säg åt honom att gå dit innan han tar emot pengarna. Det är ju eg "mutor" han får. Och tar han emot dom så kanske det blir sämre läge för honom.
om företaget gör en "ogiltig" uppsägning kan facket stämma företaget och begära skadestånd…
företaget måste ha giltiga orsaker till en uppsägning.
som Gejsa skriver så ska han absolut inte ta emot pengar, för då har han gått med på att "köpas ut"

ni menar de två extra månaderna som han har fått?
ska säga detta åt honom, man kan ju ringa facket och se vad de säger.

Har han redan tagit emot dem? - Kan bli mer problem om han gjort det nämligen, för då har han accepterat det hela ju…

nops han har inte gjort det. det kommer som lönen varje månad.
#31 ja, säg att han ska höra med facket först INNAN han får pengarna!
hoppas att det löser sig, det är inte kul sånt där.

Ja, ring facket redan måndag morgon. Det är ju sånt här dom är till för. *ler*
hur har det gått för din gubbe Lisette?

ja du jen… så här skrev jag på konsumentmakt. (här är tråden)
ringde facket idag. förklarade hela läget.
han sa ju att de inte får säga upp folk pga de får barn. sen visade det sig att företaget sambon jobbade på inte har avtal med byggnads, så då kan de inte hjälpa en.
varför i hela världen går han då och betalar 626:- i månaden (numera) för? mannen jag pratade med sa att man kan ta det till tingsrätten, men risken är ju att man själv får betala rättegångskostnaderna.
han tyckte att det bästa nog var att ta de extra månadslönerna och låta det vara där. känns ju lagom bra.
fick numret till en annan kille som jobbade i malmö, han var mer inriktad på glas och kände kanske till företaget.
nämen Fy vilken jobbig sits han har hamnat i.
så pengarna som dragits (626) varje månad har alltså inte gått till Byggnads?
Vart har dom gått då?
ring till Plus, så kan Sverker slänga detta företag i soptunnan!
jag skulle inte detta låta vara, för arbetsgivaren har gjort en felaktig uppsägning. Det kan man stämma dom för.
om min arb.givare hade fortsatt med min uppsägning så hade metall stämt dom på 280.000 kr dvs en årslön plus för sveda och värk. Det är ungefär vad man brukar sätta för summa vid såna fall.
Hoppas att ni ej ger upp….
bra idé jen! sverker kanske kan fixa nått, han är duktig på sånt…

jo de har ju gått till facket, de 626 :-, men frågan är vad sjutton man betalar för när de ändå inte hjälper en i krissituationer.
ev så har de ett avtal med metall, så jag ska ringa metall på måndag tänkte jag.
det är ju helt vansinnigt. verkligen helt galet.
vill ni ha lite uppmärsamhet, så ring nån tidning.
då kanske det händer lite saker…?
Lisette! hälsa till din karl att ni inte får ge upp!

Håller med. Något skumt verkar det vara. Han måste få rätt någonstans.