Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1195 ggr
LinneaG
0

Tuggar

Va på en ridskola igår och hjälpte min syster på
hennes första lektion.

Ponnyn som hon red tuggade hela tiden på bettet,
och inte lite heller. Som om hon hade en morot i munnen
hela tiden..

Vad kan detta bero på?

/Linnea, nu blir det lite nya frågor =)

Kiara
0

Det kan vara olika orsaker ett kan vara att hästen helt enkelt tycker om att leka med betet, är det en valack som gått som hingst länge så kan det vara en förklaring. Även andra hästar kan gilla att leka med bettet.

En annan är att bettet ligger lite långt ner i munnen på hästen och att den då försöker lyfta det till ett bekvämare läge. Det är nog dom troligaste orsakerna.

emsems
0

hm.. kan det inte vara så att hästen tuggar om den är lugn/avslappnad??

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ett äldre sto.

Men när ja kolla på alla hästar och på deras träns, inte
för att jag är proffs på hästar, men det såg ut som om
alla hade nosgrimman väldigt högt upp..

En bild på ponnyn min syster red.

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hitta en bild på hästen ja tyckte nosgrimman satt högt på.

Är det bara ja som ser fel är sitter den högt?

Linda
0

-Den sitter faktist lite för högt upp, månmga ridskolehästar hittar olater som tex lägga tungan ovan bettet osv.

-Annars är det  posetivt att hästen tuggar på bettet då den visar att den är avslappnad, lyhörd för arbete, men frenetiskt tuggande tycker jag låter som even. tanproblem/fel bett.

-Många unghästar som ännu inte vant sig vid bettet kan oxå tugga frenetiskt .

Vänligen/Linda

Tummelisa
0

Skulle just säga tandproblem. Min häst tuggade freneteiskt på bettet när den hade en vargtand. Min andra häst tuggar också som tokig på bettet när den får ett vanligt 2 delat bett i munnen. Men lugnar sig till normalt tuggande på 3 delat.

lisette
0

bilden i inlägg #4. jag hade min nosgrimma lägre än så på tosan. två fingrar mellan benet och grimman har jag alltid lärt mig. en ridlärare sa att det var för långt ner och hissade upp den i ungefär samma höjd som på bilden!

tugga på bett - här har jag alltid fått höra att hästen SKA tugga på bettet. kanske inte frenetiskt. men tugga ska den… stämmer inte det?

jo
0

Tycker nog också att nosgrimman sitter aningen högt men dom har ju också tagit bort snokremmen och vill kanske ha den som en engelsk nosgrimma , och dom brukar väl sitta ganska högt ? vad bettet annbelangar så har jag aldrig haft någon häst som har tuggat så mycket, men som Linda och Tummelisa säger är helt säkert riktigt.

emsems
0

nu är det svårt att se på bilden, men nosgrimman var kanske eventuellt lite hög,men i så fall mycket lite. den andra bilden, hade hästen en remontgrimma, vilket skall sitta som den gör på bilden. alltså det är helt olika nosgrimmor och se ska sitta olika.

bubbelbubbel
0

vad gör egentligen nosgrimman ?
tänkte på att många rider utan och så. inom western har dom väl sällan nosgrimman väl ? eller är jag ute och cyklar ? :)

LinneaG
0

Jag rider både med och utan, märker ingen skillnad..

davidia
0

jag märker heller ingen skillnad

bubbelbubbel
0

ja, då kan den ju inte fylla så mycket funktioner…

LinneaG
0

hehe, nä det kan den inte göra..

bubbelbubbel
0

nee, det känns ju inte som det, haha. så knäppt egentligen.

LinneaG
0

Det verkar inte vara någon som vet anledningen till
varför man har nosgrimma, eftersom det inte är någon
som skriver =)

bubbelbubbel
0

haha, nä inte det heller. eller så vet dom inte om att vi ens pratar om det, kanske missat det totalt. :)

Faxlin
0

Jag använer nosgrimma för att det sitter på tränset. Kort och gott. På mitt träns går den inte att ta bort, sedan får jag känskan av att tränset sitter bättre då. Men det är inget fakta utan mer en personlig känsla jag har. Gammal vana kanske. Hmm, nej jag vet nog inte varför det sitter nosgrimmor på dem. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

men där tänker jag samma sak som du åsa, jag har med fått för mig att tränset sitter bättre, eller iaf så känns det bättre. men jag kan inte förstå vad den fyller för funktion, eftersom det funkar lika bra utan..lustigt, fast den kanske är en snygg detalj bara..

hästintresserad
0

De två bilder som man kunde få fram var det en på en remontgrimma o densatt som den skulle, alltså den får inte täcka över hästens brosk vid näsbenet utan den skall ha fria luftvägar, den andra var en engelsk nosgrimma o den skall/bör sitta två fingrar under det "kindben"( kommer inte ihåg vad benet heter) som hästan har.