Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 5771 ggr
Oliviahack
0

Hästgymnasium- intagning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Idag kom mitt brev från Naturbruksskolan Strömma(bor typ granne med de) och jag kom in! Skrattande På häst då Cool

Är de någon annan som kommit in på något hästgymnasium? Skrattande

Skulle också vara kul om de var någon här som går/ska gå på strömma så man vet Oskyldig

/Olivia
vet inte vilken jag skulle sätta den på ..

Anna
0

Jag har kommit in preliminärt på Tenhults Naturbruksgymnasium inriktning hästhållning :) Väntar på slutgiltigt besked men har 215p över intagningsgränsen så jag hoppas på det bästa ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Marrsson
0

Jag gick på strömmaskolan för många år sedan och det är en jättefin skola! Så roligt för dig! Grattis!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Cilla89a
0

jag har gått naturbruk med inriktning hästhållning.. Säger bara en sak, är du inte 100% säker att du ska jobba med hästar i framtiden, alt. djursjukvårdare, så ta nått annat.
ångrar mig så fruktansvärt att jag gick hästhållning, får nu läsa massa extra kurser + att man lär sig inte särskilt mycket Foten i munnen

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Oliviahack
0

djur och hästar kommer jag jobba med, och ha som fritid :) men de kommer alltid sluta som man inte hade tänkt sig vilket fall som helst ^^

Anna
0

Jag vill absolut jobba med hästar Glad

annaattlid.se

Marrsson
0

#3 Jag håller helt med dig!

Men visst är det en härlig utbildning så ni kommer säkerligen ha några riktigt goa år framför er!

// Marielle

joooossan
0

Jag kom in på ett bruksgymnasium men ångrade mig och går nu ett samhällsprogram istället. Eftersom jag kände att jag verkligen ville ha en riktig bas att stå på ifall att jag skulle ångra mig ^^

Hoppas ni som kommer in och vill gå där få det superkul ;D

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Alexaandraa
0

Jag har kommit in på tenhults naturbruksgymnasium häst. fick jag reda på klockan 10 över 9 idag! :DD Glad!

Anna
0

#8 Härligt! Jag har inte fått besked än men hoppas jag kommer in, har 270p så borde räcka :P Då blir vi klasskompisar Flört

annaattlid.se

Oliviahack
0

8 & 9 - hahaha härligt! Skrattande

monsterblom
0

det finns gymnasium som erbjuder natur och samhälle kombinerat med häst. men då måste man vara beredd på att plugga en massa. jag valde helt enkelt att ha tre roliga år och plugga vidare sen. kolla bara att era inriktningar innehåller de kurser du senare behöver, alt be om att få läsa dem genom skolan.

Invisible
0

Jag har sökt till Faluns praktiska grymanium med inr. hästhållning, och har preliminärt kommit in där på exakt den poäng jag hade. Dvs, jag ligger PRECIS på gränsen på att komma in (prel. då). Har även valt Rättviks naturbruksgymnasium som andrahandsval. Vill mkt hellre gå där, men det innebär flytt, och jag kan inte ha alla hästar på skolan..

Det är väll egentligen omöjligt att kunna säga att man kommer arbeta med hästar i feamtiden, -ALLT kan ju hända. Man kanske tappar intresset eller blir sjuk. Men jag känner iaf just nu att det är det jag vill. Jag är även så otroligt skoltrött, så jag klarar inte av att gå 3 år på en linje jag inte är särskilt intresserad av. Det kommer bara resultera i skolk och IG. Gick första året på media förra + detta år. Det funkar helt enkelt inte. Så om jag vill gå ut med godkända betyd måste jag gå naturbruk, då intresset finns där.

Alexaandraa
0

#9 haha ja det blir vi ju då ;P Men jag kommer inte att märkas haha (;

Zabbio
0

Har gått hästhållningslinje.. totalt värdelöst :P Fast jag hade kul iaf. Och som tur är finns det fortfarande jobb som inte kräver speciell utbildning. :)

Problemet med hästar är att det är sällan vettiga, betalda jobb. Oftast slavjobb eller mini-mini löner med för hög övertid som inte betalas. Om man stannar i sverige då..Eller lyckas att ha tur och hitta ett bra jobb.

För mig ligger mina intressen i för stor konflikt med vad jag sett av den traditionella hästhanteringen, och jag hade proble att riktigt ta åt mig nä'r vi lärde oss en sak i praktiken och tvärtemot i teorin.. så jag gav upp på hästsverige där. Men det var nyttigt på sitt sätt det också.

Men finns det inget annat som lockar så kan man ju lika gärna gå på den linjen, mycket bättre att gå ut en linje än att hoppa av om igen för att man inte trivs, eller få dåliga betyg på en ''bättre'' linje.  Många arbetsgivare kollar mer på om du gått ut gymnasiet (=tyder på att du inte ger upp så lätt och genomför det du ska) än vilket gymnasie du gick på. Sen finns det självklart också många jobb som kräver rätt utbildning.

Lycka till iaf! Och ha roligt!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Splachfotografen
0

jag gjorde som mina föräldrar sa, skaffa en bra utbildning och ha hästarna som hobby. Ska gå handel- & administration (stavning?) och senare kanske köpa en egen häst :)

lisette
0

#15 det tyckte jag var ett jättebra beslut!

supernova
0

Tyvärr kan jag bara hålla med tidigare inlägg ang. att naturbruk är rent värdelöst att ha gått med tanke på framtida jobb osv. Hade gärna sett mig själv jobba med hästar, men efter 3 års slit som både hästskötare och instruktör, och med lön som nästan lika väl kunde bestå av bröd och vatten ger jag upp. Ångrar mig något grymt att jag inte valde något annat.

Nu har jag ett slitigt år på folkhögskola framför mig, där jag ska läsa in naturvetenskaps ämnena plus matte E kursen, så att jag nästa år kan söka in på universitetet.

Man lär sig av sina misstag….. Men det är 3 roliga år, så man får väl njuta medans det varar.

Lycka till med skolan och framtiden:)

Alexaandraa
1

Okej, snacka om att förstöra lyckan xD

supernova
0

Nej, det är tre riktigt kul år om man hamnar rätt. Men sanningen är att hästhållning på gymnasiet oftast inte leder någon vart alls. Om man inte väljer en inrikting där man får ett vanligt program inkluderat ex. naturvetenskap eller samhäll.

Sorgligt men tyvärr sant.

Oliviahack
1

håller med dig alexandra, jag har varit jätte glad dom här två dagarna för jag kom in på real gymnasiet också. och jag trodde jag skulle få gå IV eller gå om, jag var så glad att jag darrade.
men nu, så säger ni att man knappt kan bli nåt av det, men de blir ju vad man gör det till. är man en kämpe så brukar man lyckas.

Anna
1

Jag har kämpat sjukt mycket under högstadiet och fått ihop RIKTIGT bra betyg, höjt mig i nästan alla ämnen nu sista terminen, jag har höga poäng och min syo bad mig söka naturvetenskap pga betygen. Svaret blev tvärt nej, jag vill och orkar inte plugga mer.

Har haft stora problem med skolan ibland, hög frånvaro pga sjukdom, inte orkat pga ryggen, haft det jobbigt hemma - men är ändå stolt över mig själv att jag gick ut grundskolan med mina drömbetyg.

Nu vill jag spendera mina tre sista år och göra någonting jag ÄLSKAR, jag vill gå i en klass där alla har samma intressen, brinner för samma sak. Jag vill inte sitta vid skolbänken och råplugga tre år till, för det skulle jag inte klara.
Går man hästhållning kan man börja jobba dagen efter man tagit studenten. Det är precis det jag vill. Jag skulle inte klara att direkt hoppa upp i högskolan och fortsätta plugga. Jag tror absolut jag kan hitta det perfekta jobbet trots att jag inte går samhäll, natur, barn & fritid eller liknande. Detta är vad jag vill.

Därför valde jag hästhållning. Och jag ångrar mig inte en sekund och jag vet att jag inte kommer göra det heller.

Och det blev visst en hel roman ;)

annaattlid.se

supernova
0

Jag vill inte ta bort glädjen. Självklart ska ni vara både nöjda och glada över att ha kommit in! Och alla grundämnen ingår ju, så det finns alltid chans att plugga vidare efteråt om man kommer på andra tankar. Se till att göra det bästa av dom här åren som kommer. Välj praktikplatser med omsorg. Det är en viktig del i utbildningen och det gäller att lära sig så mycket som möjligt i verkliga livet när man kan. Det ger ju dessutom bra kontakter för framtiden! Har själv praktiserat på både bra och dåliga ställen, och jag säger bara det, våga säg ifrån om ni tycker att något är orättvist eller om ni känner er utnyttjade. På min andra praktikplats lärde jag mig kanon mycket och trivdes super!

J-Parnebo
0

idag fick jag reda på att jag kom in på real-hästhållning. :)

Invisible
0

#23 Grattis!

HannaT
0

Jag valde samhäll och det ångrar jag idag. Jag gick ut gymnasiet med kassa betyg pga noll motivation. Hade jag valt idag - då hade jag helt klart valt hästhållning. Alla gymnasielinjer ger behörighet till vidare studier - så välj en linje som verkligen intresserar er!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Linnea
0

jag gick på natubruksgymnasiet östra ljungby. hade sjukt roligt (bodde på internat och så), visst man kanske inte läser alla ämnen tillräckligt mycket, och anställd inom branschen är ju inte att tänka på men vill man bli egen företagare (som jag) så är det helt klart värt att gå hästhållning tycker jag. man lär sig mycket teoretiskt som sjukdomar och sånt som man oftast inte lär sig så mycket av ute i stallet. så får man ha massa praktik och träffa folk som är ute i verkligheten liksom. jag hade lätt kunnat gå där tre år till! fast om jag ska vara helt ärlig så kanske det inte beror på endast skolan utan på folket och festerna..Oskyldig

Skynda långsamt så går det fortare.

Cilla89a
0

Jag kan lägga till på min #3, att jag var också OERHÖRT skoltrött i grundskolan, jag gick ut med knappt G i alla ämnena. så för mig fanns heller inget annat alternativ än hästhållning. nu hade jag visserligen plan på att läsa till djursjukvårdare, och mest lämpligt var då att läsa naturbruk med inriktning hästhållning.
men eftersom djursjukvård blir mer och mer populärt så när jag slutade 2008, så låg snittet för djursjukvårdare på 18.0.

Men visst det var 3 fantastiskt roliga år, och man längtar tillbaka!
och det är faktiskt hyffsat lätt att få bra betyg eftersom standarden inte är så hög, de flesta i min klass var inga pluggisar, vi var väl 5 stycken som tog det hela seriöst, med kurserna utöver hästkurserna.

man vill ju inte "döda" er glädje, men jag känner igen mig så mycket i det ni skriver, men visst är ni säkra att ni vill jobba med hästar efteråt, så kör bara :)
men jag önskar att jag lyssnat på pappa när jag valde gymnasieprogram i 9:an ;) en spark i röven skulle jag haft!
nu efter studenten spenderar jag min tid på flexvux och läser kurser, ingen hit, när alla andra som jag känner som också tog studenten 2008, redan har dessa kurser och kommit mycket längre än mig!

och de flesta som gick i min klass, jobbar inte alls med hästar idag, vet att en har gjort det, ½ år sen slutade hon, för hon blev helt slutkörd. de flesta är arbetslösa eller jobbar med jordbruk då det är betydligt bättre betalt än häst.

Oliviahack
0

#27 - Jag var också det nu i slutet, och jag fick knappa 100p, vilket inte är något att skryta över. Men ändå lyckas jag komma in på allt som jag sökte! kom som en chock för mig när jag fick breven ^^

Cilla89a
0

#28 men det beror ju på vad sökte? en i min klass då på hästhållningen, kom in med 60 p ;)
är det inte så attraktivt så är det ju klart lägre poäng som behövs.

men visst, det är ju viktigast att man trivs med det man väljer, känns ju dumt att pina sig igenom 3 år.
min motivation till skolan kom tillbaka när jag gick hästhållning, antagligen för det var så slappt och lätt ;) tyvärr hade jag en dipp runt vintertid i ettan, då jag var hemma mycket, så det satte ju sina spår i betygen också. men från att knappt ha G i alla ämnena i grundskolan så blev det 7 G, 13 VG och 8 MVG på gymnasiet.

så bra kul var det allt :) så ni som ska gå, ta vara på de 3 åren ni har :) det kommer gå i en sjujädra fart.

Sunshiine
0

Jag fick reda på igår att jag kom in på Sveriges ridgymnasium i Kungsbacka:D Har varit intresserad av det gymnasiet sen 8:an så är verkligen jätte glad. Ska bli så kul att jag och Sunshine ska få utbilda oss tillsammans:D Haha så snart kanske man ska flytta då:O:P

Denna kommentar har tagits bort.
emelie92
0

Jag tycker att man ska välja det man verkligen vill göra. Vill man jobba i framtiden med hästar så är naturbruk, inriktning hästar ett bra alternativ! Tyvärr, som många skriver, är lönen inte stor men att ha ett jobb då man arbetar med hästar är inte illa! om man gillar hästar förstås :)

Oliviahack
0

Hahaha man kan väll gifta sig rik döö SkrattandeGuld i mun

och grattis alla som kommit in på de dom sökt, själv så ska man inte gå strömma som jag skrev innan, utan de blir real som jag ville gå först! :D

man kan ju alltid drömma, hiihiihi

[Nesslan]
0

#33 Jag har kommit in på Strömma häst och på Burgården djurvård :) Synd att du inte valde Strömma för då hade vi ju blivit klasskompisar :)

Alexaandraa
1

Jag ska gifta mig rik :D haha, Så jag bryr mig inte om lönen inte är mycket ;) Haaha nejdå, kommer aldrig få kille. Men man kan ju jobba svart med Guld i mun:)

J-Parnebo
0

#35 jag kom också in på burgården djurvård :o men ändrade till real- hästhållning :p

marinelady
0

Jag har själv gått på Plönninge och läste ridsport/ naturvetenskap kombinerat och mig veterligen skall alla oavsett utbildning få en akademisk grundutbildning, alltså efter du har gått ut gymnasiet skall du ha läst grundläggande ämnen så du kan söka in på universitetet… Oftast är ju ridsports kurser en kombination mellan antingen samhälls linje eller naturvetenskap…

Nu pluggar jag på universitetet men jag vet att om jag hade valt att inte läsa naturvetenskap i kombination med ridningen så hade den samhällsutbildningen jag läst istället räckt till för att jag skulle komma in på det jag läser nu :) Så ta inte till er av alla dyster gökar man måste inte ha läst matte E för att komma in på universitetet (jag kom bara till matte c tex.)

supernova
0

Det är en väldigt dålig attityd att "Man kan ju jobba svart med". Det är pga. alla dessa svartjobb, där stallägare utnyttjar unga tjejer för fickpengar mat och boende, som vi inte kan få upp lönerna och statusen på hästjobb. Kan vi inte istället hjälpas åt och vägra ta dessa slavjobb?!

Jobba aldrig svart!!!!

En kompis till mig fick svartjobb i ett stort stall som födde upp och utbildade unghästar mot hoppning. Slitigt som bara den, och ingen direkt bra lön, men hon stog ut. Det var ju så kul. Tills den dagen hon ramlade ner för stegen när hon skulle upp på höskullen och ambulansen var tvungen att komma. Ingen anställning, alltså ingen försäkring……

marinelady
0

Lite kan jag hålla med om att undvika svart jobb, men när plånboken är smal så kan det vara svårt att hålla ihop livet utan svart jobb.. men använder man sitt sunda förnuft vid val av arbete och inser vilka enorma begränsningar svartjobb ger så kanske man hellre tar ett par månader på Mc Donald…men jag ska också säga att i mitt nuvarande arbete på ett försäkringsbolag så är jag lika oförsäkrad som om jag hade varit svartjobbare.. illa illa säger jag bara men så är det.

supernova
0

Jo visst, men att jobba på ett försäkringsbolag innebär väll knappast samma risktagande som inom hästsektorn??? Och du får väll skert en hyffsad lön för det jobb du utför.

marinelady
0

Haha nej knappast att jag får…jag tjänar ungefär som en hästskötare först  efter 2 år fick jag en lönehöjning…men sant inte samma risktagande. Det ska ju anmärkas att jag är deltidsanställd  men man ska fortfarande inte tro att det är stora pengar :)

Linnea
0

tycker det är fruktansvärt dåligt att hästtidningar publicerar annonser om lediga jobb där man direkt förstår att det handlar om svartjobb! det kan stå tex så här "boende finns och egen häst kan medtagas, viss ersättning utgår", vadå viss ersättning!!? ska man göra så på vanliga arbetsplatser också?"ja, du jobbade ju lite bättre denna månad så du får en hundring extra", nästa månad har man kanske inte jobbat "lite extra" och får några hundringar mindre.. har påpekat detta till tidningen Ridsport men jag fick aldrig nåt svar.. annonspengar är lika bra oavsett var dom kommer ifrån….

Skynda långsamt så går det fortare.

Marrsson
0

#30 Vilket gymnasie är de då? Jag trodde att Lindälvsgymnasiet hoppade av samarbetet med Kungsbacka ridklubb? Att dem stängde den utbildningen i år?

// Marielle

Elshira
0

Många säger det är roligt att gå t.ex hästhållning osv och det är det säkert - men ska man inte verkligen jobba med det och försörja sig på det så är det gnska så bortkstat tyvärr. Bättre att gå någon annan "vettig" utbildning och kanske gå på npgra extra föreläsningar vid sidan av om saker du tycker är intressant? =) Ska man bara ¨hålla på med hästar som hobby så behöver du ju inte lära dig alla detaljer ang skötsel osv. =)

Hakuna matata!

Oliviahack
0

ska man ha hästar i framtiden så är de verkligen bra att man kan detaljer i skötsel osv, de är ju ganska bra att man kan sköta sitt djur bra så den mår bra o så.

nu säger jag inte att en som inte kan så mkt om hästar, inte kan ha hästar o att dom inte sköter dom bra, men de är ju bra att man kan en del om det :)

Elshira
0

Jo men jag menar att utbilda sig i det när man går gymnasiet kan ju vara lite dumt då dessa betyg kommer ha ganska stor roll i hur ditt framtida arbetsliv kommer se ut. Det var därför jag hellre föreslog att man går på sådana kurser på helger eller liknande när man har tid för det och väljer då bara det man vill/behöver =) Letar man bara lite så brukar det finnas massa småkurser på en eller två dagar om allt ifrån tömkörning till hästens anatomi.

Då kan man ju få båda delar menar jag^^

Hakuna matata!

Pandoer
0

Jag fårstår inte riktigt vad många här har emot hästinriktade inriktningar på gymnasiet? Det är kloart att det kan tyckas onödigt om man inte planerar att hålla på med hästar i framtiden, men även om man inte skulle vilja det så är det inte ett jättedåligt val. Många arbetsplatser ser det som positivt att man håller på med hästar.

Jag tex går ju på Strömsholm. Många säger att det är jätteöverskattat, att alla där är snobbar och inte bryr sig om hästarna osv (ingen i den här tråden, men jag har sett måånga andra som skrivit det) och det är helt fel. Det är inte värre där en någon annan stans. Tvärt om tycker jag. När man gått ut därifrån så kan man jättemycket. Flera av de som gått ut detta år (jag har ett år kvar) har redan fått jobb. En hos Rolf-Göran Bengtsson exempelvis. Man har mycket stalltjänst, vi går i skolan även vissa helger och då har vi stall iprincip hela dagarna. Vi rider mycket, mycket teori osv. Utöver det så har vi vanlig skola två dagar i vecka. Då vi bara får de två dagarna att läsa alla vanliga ämnen så är det fullt upp de dagarna, och fullt upp med läxor.

Det jag ville komma fram till med det där var att många av de som vill ha arbetare vet hur mycket tid vi lägger ner på vår hobby, och även att hästfolk ofta är väldigt arbetssamma, håller tider m.m. Det finns såklart undantag men det finns det alltid.

Jag förstår att inte alla kommer hålla med mig om det här, och det förstår jag. Alla har sina egna åsikter. Och det är klart, om man inte vill hålla på med hästar i framtiden (om man inte har någon annan anledning att gå hästinriktning) så kan det kännas onödigt att lägga ner så pass myckjet tid på att lära sig "allt" om hästar. Men alla gör ju som de vill själva:)

Oj, såhär mycket har jag aldrig skrivit förr, inte äns hälften haha^^

LovisaJacobsson
0

#30 WOHOOOO då kommer vi gå i samma klass! xD

Fick också för några dagar sedan reda på att jag har kommit in på Sveriges Ridgymnasium i Kungsbacka.

#43 Nej det är inte Lindälvs gymnasiet. Utans Sveriges Ridgymnasium som fins i Varberg, Kungsbacka och Svedala.

Sunshiine
0

#48 Härligt:D Du var där på den dära träffen va? Haha tror nämligen att jag har din mailadress:P

Marrsson
0

#48 Hahaha ok då är jag helt med på noterna :) Jag har delvis hand om reklamen i Kungsbacka Ridklubbs ridhus och fick besked att de inte skulle var Gymnasie mer men då har Sveriges Ridgymnasium gått in i stället! Så skoj! Alekärr är en kanonfin anläggning :) Men de e klart inget slår Gåsevadholm :) Grattis tjejer'!

// Marielle

LovisaJacobsson
0

#49 japp jag var på träffen!, Fuskit xD jag har inte fått några mejl addresser…

Vem var du på den träffen eller har du ngn bilddagbok ellr något?

Anna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tenhult here I come Glad

Loggade in på kansliet nyss. Kom in på alla mina tre val, så jag blir naturbrukare i höst!

annaattlid.se

Alexaandraa
0

Grattis Anna :DD

Anna
0

#53 Då blir vi classmates alltså? Tack :)

annaattlid.se

Maja
0

#52 - Grattis igen! =)

Alexaandraa
0

#54 Yes i think so :P

Sunshiine
0

#51 Jag heter jenniiifer-h på bdb:)

LovisaJacobsson
0

#57 Okej, jag tror att du redan har lagt till mig :)

Sunshiine
0

#58 Haha ja dt har jag:P

LovisaJacobsson
0

#59 ska du bo i kungsbacka eller bor du i närheten så att du ska pendla?

Sunshiine
0

#60 Jag vet inte riktigt:D Jag kanske ska bo hos min faster som inte bor så långt ifrån skolan, vill helst inte pendla även om det inte tar så jätte lång tid att åka till kungsbacka från göteborg:D Du?

LovisaJacobsson
0

#61 Aha… nä jag ska flytta. Bor på en ö utanför Lysekil annars så det blir lite långt xD

Aja jag tror vi får akta oss så vi inte kapar tråden xD

[Nesslan]
0

Ingen som ska gå på Strömma? :O :(

Sunshiine
0

#62 Roligt:D

Haha, ja vi får nog göra det:P

Oliviahack
0

tyvärr så valde jag bort de till slut, men vet andra som ska gå där :)

jackiejohn
0

Ja kom in på Naturbruks gymnasiet i Dingle på djurvård och pappa tkr ja ska gå de för ja har redan så mkt i ryggsäcken som han säger..och ja handskas bra med alla djur o.s.v. får alltid va med när kalvar ska märkas när nån är skadad elr han rymt för ja har ett lugn som påverkar djuren (?) hehe men ja väljer bort de för ja kom in på Omvårdnads programet i Uddevalla och det ger en mkt bättre bas inför framtiden och ja är så osäker på vad ja ska bli och ja vill inte gå Natur elr Sammhäll så väljer Omvårdnad dels är ja intresserad och de ger en fin bas med matte B och hela kitten beroende på de extra ämnen man väljer till! + att ja har jobb efter gymnasiet då ja är utbildad undersköterska så ja kan börja jobba om ja är skoltrött Skrattande Men visst ja skulle jätte gärna gå hästhållning elr djurvård men ja vill ha en bra bas att stå på så får hästar och djur gå som hobby..

Oliviahack
0

Den 18 augusti kl 13 smäller det! Skrattande

Invisible
0

Jag fick nyss veta att jag har kommit in på Faluns praktiska gymnasium, med inr. hästthållning!  Skrattande

Klasselover
0

Jag har kommit in på Naturbruksgymnasiet Östergötland - Vreta hästhållning :D Nån mer som ska gå där? :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

centerpiece
0

jag går på realgymnasiet hästhållning :) riktigt roligt faktiskt, gick omvårdnad först men tog ett år med praktik på ett stuteri i stället sen böt till real :)

bubbelbubbel
0

#52, hade du valt media istället hade du kanske fått umgås med min syster i tre år ;)

Oliviahack
0

#70 - vilket real? :P alltså vart ligger de? :))

Hallonet
0

Detta kanske är lite OT, men jag undrar om ni hade fårr tillräckligt med poäng för Flyinge natur-häst hade ni gått det isf?

Tänkte bara ställa frågan… :)

[Nesslan]
0

#73 vad är det för poäng dit då? Jag har inte sökt dit och vill inte heller, För långt hemifrån.

[Angel88]
0

Jag vill inte förstöra eran glädje, men ja lovar hästhållningsprogramet ger INGA jobb, bara så kallade praktik jobb och svart jobb med ca max 3000kr ut i månaden.  på flera ställen får man dess utom inte ens ta med egen häst, och får man det är man ändå så slut efter dagen att man inte orkar ta med den.

ja var arbetslös i 9 månader och då finns det inga alternativ för en 18 åring, ingen Alfa kassa, så har man inga snälla föräldrar får man gå till soss.

efter dom 9 månaderna hittade jag ett jobb här i skåne, flyttade då ner från gbg. här fick ja en jätte lön 11 000kr ut i månaden, men dom dog 5000kr ut i hyra, så ja fick 6000kr ut i månaden.  ja fick inte ha egen häst där.

där fick ja fullkommligt leva och jobba ensam, slita ihjäl mig.

ja skulle jobba från 8-17, på papper men oftast blev det 7-20, och övertiden fick ja aldrig någon sin betallt för.

jobbade nyss på ett ställe med en halvkänd fälttävlans ryttare (svart givetvis), testade att jobba där i nästan 2 veckor. blev lovad gratis stallplats med foder och strö, ett mål mat om dagen och 2000kr i handen sammanlagt ca 4000-4500kr i månaden, och då skulle ja jobba 8-17.  sedan ångrade hon sig med stallplatsen, vilket ledde till en dubbel månadskostnad för mig, skit asså eftersom hon lurade mig fick ja söka en ny plats till granda. det resulterade i 400kr bensin mer i månaden då ja har 1,5 mil att köra moppe till stallet nu.  jobbade en söndag med på tävling, jobbade från 07,25-19,20, fick betala maten själv svin dyrt blev 300kr. slutade efter att ja blev stampad av en av hennes hästar. alla hennes hästar är knäppa i huvudet sparkar, bits, trängs, hotar m.m. tror ni ja fick något betalt NOPP INGET FICK JAG för två veckors slit, ett par trasiga stall skor (blev sönder trampade), en mycket öm fot som ja haltade på i 1,5 vecka efteråt.  skulle haft 2000kr.  så nu lägger ja ner hästverksamheten i jobb sidan och håller det som en hobby i stället. ända gången jag kommer jobba med det igen är om ja och min sambo köper gården vi tittat på, då vill ja öpna inackoderings stall och en rid shopp.

kramen..

ps sök inte till NUNTORPS NATURBRUKSGYMNASIUM, om ni gjort det, sök om, fly medans ni kan. Deras undervisning är den samma som på medeltiden, och hästtjejerna blir till monster där. Går man ut därifrån blir man inget.

av 10 tjejer som gjorde stora ridprovet för att bli diplomerade häst skötare klarade sig 3.  det säger ganska mycket…

centerpiece
0

#72  jag går det som ligger i gävle :) bor i sandviken så ;P

Alexaandraa
0

Får säkert bo hemma tills jag jag hittar ett jobb. Men jag kan säga såhär jag bryr mig inte om jag får slita mycket.. jag har ändå inget liv, inga vänner. Så jag bryr mig inte om jag måste jobba 24/7

[Nesslan]
0

Jag känner såhär, jag har vänner som har gått ut el, samhälltvär och media. ALLA jobbar med hästar nu efter gymnasiet. Det finns inga andra jobb för dom. De har alla hästar som fritidsintresse och har ridit ganska många år. Så, jag tänker inte välja samhäll "bara för att" och ändå stå med ett hästjobb sedan. Då har jag hellre roligt på gymnasiet och får rida och göra det jag älskar. Efter så planerar jag att söka till djursjukvårdar utbildning eller unghäst eller beridare utbildning.

vornanen
0

Påbörjar mitt sista år på Åby Travgymnasium i Mölndal, så jag hör väl egentligen inte riktigt hit.

Men saken är den att jag har något att säga till er som börjar tvivla efter att personer berättat att de har ångrat sig:

Man kan alltid studera vidare! Tack vare att du har grundämnena i skolan så har du alltid en bas att stå på, känner du sen att du vill vidareutbilda dig åt en helt annan riktning så finns det näst intill alltid möjlighet att utbilda sig till det du vill oavsett vilket val du gjorde till gymnasiet.

Det är iallafall min uppfattning.

Elshira
0

Min dröm är att efter det jag gått ut min utbildning (som med 95% säkerhet skall ge mig jobb på det företaget som delvis äger gymnasiet, och om inte läsa några åt till till civiningenjör) och sedan antingen på gården jag bor nu bygga om stallet och ha mitt lilla privatstall som redan finns här vid huset och sedan bygga ridhus + kanske en 10 stallplattser i anknytning till ridhuset precis "bakom" vårat hus ner en bit mot åkrarna.

Vi har redan fin ridpaddock samt tillgång till 2 travbanor 500 meter från mitt nuvarande stall, 100 meter från där det "nya" stallet isf skulle ligga. Milslånga ridvägar och vi bor nästan "mitt i smeten" av samhället i.af.

Finns 2 ridhus med stall bara 15 min härifrån + ett stort inackorderings stall emn alla stall och nästan alla ridhus är ständigt bokade. Är fler som tyckt det vore en väldigt bra ide.

Hakuna matata!

Odinn
0

Har som sagt två år kvar men jag kommer söka in till vreta även om det är en bit bort. Vi har ett hästgymnasie här i örebro men jag tror inte att jag skulle trivas där. Vet inte varför men känns bättre på vreta :)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

[Alexandrae]
0

Jag tkr att man ska välja det program man är intresserad av, så får man motivationen på köpet. Jag går naturbruksprogrammet med inriktning djurvård, jag hade inte ens några andra val när jag skickade in valen, för jag ville inte gå nåt annat. Hästarna har jag på fritiden :)

Twinlight
0

Är det någon av er som har gått Flyinges hippologgymnasium som vet vad det var för antagningspoäng det året ni sökte in? :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.