Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4732 ggr
Linnea
0

Sadelgjordar och bett

Jag undrar om nån här har använt en förgjord och hur det funkade? Kan den ersätta en svanskappa?

Jag har lite bettproblem, min ponny har gått på hackamore sen januari pga att han tjaffsar med betten hela tiden, "bettskrammel" eller vad man ska kalla det.

Vet inte när det började, det har nog kommit smygande, förmodligen började det för 1½ är sen ungefär i samband med att jag började rida mer. Innan dess gick han på tredelat och det var inga problem men red som sagt inte så ofta.

Han har gått med rakt bett och tredelade (vanliga och sötmalm). Provade tömköra med det raka häromdagen men det gick inge vidare, han bara grejar hela tiden. Jag har ingen nosgrimma på honom (har enbart provat remont) för när jag haft det innan så han han kört upp huvudet i himlen istället för att krångla med bettet (så fort man tar i honom i princip) så det funkar inte så bra. Det finns ju en anledning till att han gör såhär så därför vill jag inte bara stänga munnen för då får man problem i nån annan ände istället. Tog på han tredelat sötmalmsbett idag och släppte honom i ridhuset. Det går bra sålänge man inte rör bettet.. Kollade lite hur bettet låg i munnen och det ligger emot gommen hela tiden vad jag kan se, har han ovanligt låg gom eller? Kan det funka bättre med ett gummibett? Det måste ju vara väldigt smalt iaf om det inte ska ta i nånstans. I övrigt verkade inget konstigt, lederna på bettet låg inte på lanerna och bettet låg inte emot tänderna.

Skynda långsamt så går det fortare.

Zabbio
0

Jag vet en kompis som fick använda förgjord eftersom hennes häst hade ett sådant sadelgjordsläge att sadeln drogs fram av gjorden oavsett vilken gjord som användes. Så hon använde förgjord (eller hette det stoppgjord? Kanske är olika saker?) och det fungerade super.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[donkeyqueen]
0

lämnar ett hovavtryck

Elshira
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ang förgjord så har jag ingen erfarenhet, däremot av häst med för smal mun. Vi hade en arab förr som hur länge hon än fick stå med träns på bara (i boxen/hagen osv) aldrig vande sig vid bettet. Hon gapade och hade sig, men de försökte rida henne i.af.

Det visade sig sedan att det helt enkelt var för trångt mellan lanerna, så bettet fick helt enkelt inte platts. När jag började rida henne (när hon var sådär 15 år) så hade hon hela tiden innan bara ridits med sidepul och hackamore. Själv fortsatte jag att rida på hackamore då hon fungerade bra med det, och jag tävlade aldrig i vilket fal som så det kvittade.

Men efter som jag är medveten om detta numera, och att även om ett smalt bett är skarpare så borde det ju trots allt ligga bekvämare i munnen än ett tjockare (även om de inte är "för" trånga), så köper jag numera i regel tredelade bridongbett (eller raka bett som jag också har), just för att de är lite smalare. Jag har ett äldre tredelat bett som också är lite tillplattat, vilket gör att anläggningsytan är ganska stor, men häjden är liten. Så jag tycker du ska kolla efter bridong och/eller lite tillplattade bett om du vill prova tynnre bett. Kanske itne så lätt att hitta här i sverige (tunna bett alltså) så du kan ju kanske kolla efter bett på sidor från storbritanien, det blir ungefär samma pris som att köpa här i butik i vilket fall som!

Hakuna matata!

Linnea
0

Jag fick låna ett novabett av en kompis i stallet, jag provade det imorse. Jag red bara skritt, lite trav och några volter så inte så mycket (har hoppträning ikväll) men det märktes skillnad ändå. Novabettet är ganska tjockt i sidorna med väldigt smalt på mitten så det får nog plats bättre för han grejade inte alls så mycket med det som med dom andra. Det krävs nog några gånger till ändå innan jag kan säga säkert men det ser lovande ut.

#1 Ja precis där sadelgjorden ligger blir ju magen större så den får ju gjorden att glida fram. Nu har han inte så jättemycket mage (har fått ner den en hel del) men han är ju inte slim fit om man säger så, inte tjock men lite bukig så det kan mycket väl vara där problemet sitter. Vet dock inte hur jag ska få bort det sista, har precis räknat ut en foderstat där han får 5 kilo hö (analyserat) och ett par hundra gram lucern för att ändra Ca/P-kvoten som inte var sådär superbra i höet. Han har ju blivit av med hängmagen tack vare lucern så jag vill inte sluta ge det helt. Han väger ca 300 kg och foderstaten täcker enbart underhållsbehov då han lätt blir tjock så han får knappast för mycket mat. Så får han lite morötter också.

Mantissa
0

Ang novabett så har har jag hört av en bekannt att de kan bita av dem om man har otur. Den åsnan ploickade helt enkelt upp bettet till kindtänderna och knipsade till:)

Ang sadel som glider fram så har vi samma problem på de flesta åsnor, speciellt om de ligger högt i hull. De har även mindre och svagare svans så jag vill inte att den ska vara allt som tar emot om sadeln glider.

En lösning är en bakgjord som spänns bakom magens rundaste del. Ser ut som detta: http://www.alibaba.com/product-free/11821685/Donkey_Saddles.html

Jag använder westerngjordens bakgjord på samma sätt. Obs, vissa kallar bakgjorden för "bockgjord". Jag har aldrig varit med om att mina reagerat, men hästar är kanske känsligare. Rekomenderar i vilket fall en långsam tillvänjning för säkerhets skull.

Andra använder typ en baksele som är anpassad till sadel istället för körsele. Detta är mest till hjälp om sadeln vill glida i nedförsbackarna. Den kan inte spännas såpass att det hjälper om sadeln glider fram bara av att man spänner den.

Förgjord har jag aldrig använt. Mina får lätt skav i armvecken om sadelgjorden ligger för långt fram. Läste lite nu på hööks hemsida om den och de beskriver funktionen på den som att den: "Håller sadeln på plats, spänns i sadelns förstropp och hjälper därmed till att
"dra ned" framvalvet."

Jag vill att mina sadlar så långt det är möjligt ska ligga i lod på ryggen så att vikten fördelas optimalt. Jag tycker det låter märkligt att dra ner framvalvet för att hindra att sadeln ska glida fram, för det borde betyda att bakvalvet lyfter? Om det går att "dra ner" framvalvet så ligger väll inte sadeln som den ska på ryggen?

Linnea
0

#5 Ja novabetten måste man hålla koll på, dom går sönder lätt. Tyckte också det med förgjorden verkade lite konstigt men jag vet att det finns dressyrryttare som har såna då dom inte får ha svanskappa på storhäst i dressyr.

Elshira
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sätt den vanliga sadelgjorden i förstroppen + den främre vanliga stroppen. Jag tycker i.af förgjord gör mer "skada" än nytta :P

Och ang nova och alla andra plast/nylonbett så kan de gå sönder rätt lätt som sagt. Det går itne sönder bara ändå, utan av att hästen biter, men i.af. Har själv fått ett nylonbett avbitet, hästen blev lika förvånad som jag.

Så dider man med sådana bett som itne har metallkärna, så ha helst körhuvudlag, alltså låt nosgrimman löpa genom sidostyckena. Då blir det som en grimma när bettet går sönder och man tappar itne kontrollen helt.

Själv brukar jag bara skära loss nackremmen till nosgrimmorna och sätta genom sidostyckena. Beroende på hur högt upp man vill ha nosgrimman så kan man sätta det i samma öggla som bettet, eller så köper man träns där sidostyckena har en liten läderöggla mellan spännet och där bettet sitter. Då kan man sätta nosgrimman under spännet typ ^^

Hakuna matata!

Linnea
0

#7 Jag spände så men det hjälpte inte fast jag tror att jag behöver en kortare gjord för jag behövde spänna ett hål till men det fanns inga fler… Det är så stor skillnad mellan sadlar hur lång gjorden kan vara.