Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2205 ggr
marinelady
0

Fodervärd till en gammal häst.

Hej det är så här jag bor långt upp i fjällvärlden, svårt att hitta stallplats och ännu svårare att hitta en häst att vara fodervärd på.

Stallet där jag hade möjlighet att ha en häst på lösdrift har nu en äldre travar dam (22-23 år) som jag kan få vara fodervärd på. Grejen är det att hon är egentligen inte den typen av häst som jag skulle vilja ha som foderhäst, är mycket dressyr intresserad nämligen. Men grejen är det att den häst jag skulle velat ha troligen inte skulle klara lösdrifts liv i centrala fjällvärlden, jag har 6.5 mil till närmaste ridklubb (obs inget ridhus), och jag tror inte att det är så stor efterfrågan för någon att skicka sin häst till en fodervärd i en av de kallaste områdena i sverige.

Så på ett sätt känns det som att om jag väljer att vara fodervärd till den här hästen så kommer jag att ha det mesta klart, hon står på box/lösdrift, hon är redan här och jag har ridit henne innan och vet vad jag har att jobba med.

Hur hade ni tänkt kring att vara fodervärd till en så gammal häst?

Jag är i så extremt stort behov (själsligen och hästsug) att ha en häst att aktivt arbeta med nu, jag har äntligen ekonomin för det och har varit utan häst i 8 månader och det skriker i mig att komma igång ordentligt igen..

Carrui
0

Om hästen är frisk & pigg så är väl inte åldern något problem? Men du måste ju trivas med hästens, vilken ålder den än är.

Och borde inte dom flesta hästar klara "fjällklimat", hästar är tåliga djur.

[Tovab]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur långt upp i landet bor du?

Håller med ovanstående,  hästar är tåliga. Om inte annat så äre bara att täcka på hästen ordentligt =)

Cezanne
0

Ålder skulle jag inte bry mig så mycket om ifall hästen inte hade några ålderskrämpor, däremot skulle jag sagt nej till just den hästen eftersom den verkar vara sämre utbildad än den häst du vill ha.

Zadeira
0

Åldern i sig behöver inte vara ett problem om hästen är pigg, frisk och ridbar. Det som verkar vara problemet är att hästen inte är vad du är ute efter. Är det då värt att lägga ner tid och pengar på den? Är det inte bättre att leta efter en häst du verkligen trivs med och som håller det måttet du vill?

Att du bor i fjällen är nog inte ett problem. Som någon sa, hästar är tåliga djur. Det går dessutom att skydda extra med täcke osv. Jag tror att om ägaren bara är säker på att du är rätt för deras häst så spelar det ingen roll var du bor.

Jag tror personligen att du har mer glädje av att leta efter en häst som verkligen passar dig och dina önskemål. Om du ska ha den på foder är det mycket tid, pengar och energi som går åt och då är det ju viktigt att du verkligen är nöjd och trivs med hästen.

Mantissa
0

Varmblod och äldre hästar är ju inte direkt kända för att vara extra kyltåliga. Så skaffa du den häst du vill ha.

Ketang
0

Jag tror att näst intill alla hästar som är friska klarar av att gå på lösdrift. Så jag tycker att du ska försöka skaffa en häst som passar dig bättre. Annars är risken att du tröttnar om du ska rida en häst som du får jobba med mer än du lär dig själv… förstår du hur jag menar? ;-)

marinelady
0

Jag bor i härjedalens fjällvärld, vad kan vi ligga på ca 600/800 möh och har rejäla vintrar. Mm det är just det med tiden och pengarna som stör mig lite, att lägga ut dom pengarna på en häst där jag kanske inte får ut det jag vill. Men samtidigt har jag bara anställning till Juni, vilket gör att tar jag en foderhäst är det absolut inte längre än till Juni för sen vet jag inte hur min inkomst ser ut eller vart jag kommer att arbeta. Det gör också det svårare att söka foderhäst upplever jag då jag inte vet längre än så.

Om ni ska vara ärliga hur sugna hade ni varit på att skicka erat halvblod till en ryttare med stor hästerfarenhet som ridit LA i dressyr/LB hoppning till ett liv på lösdrift till ett ställe där det råder -20 relativt ofta och ingen tillgång till ridhus? Sen kan hästen inte stanna längre än till slutet av juni.

[penelopa]
0

Finns det ingen möjlighet att tex vara medryttare på en annan häst istället?

#7 Jag hade inte blivit skrämd av att låta min häst utsättas för kyla,lösdrift el brist på ridhus. Däremot skulle jag inte låna ut min häst till norrland pga att möjligheten blir svår att hålla koll på hur hästen har det.

Carrui
0

#7 Ser inget problem med att låna ut hästen till någon uppe i fjällen. Skulle aldrig låna ut min häst men det hör inte hit :)

Men försök hitta en häst som passar dig, det är inte roligt för varken dig eller hästen om ni inte trivs tillsammans.

Zadeira
0

#7 Läget hade inte avskräckt mig om du visade sig vara rätt ryttare och om jag hade känt att du var vad jag letade efter. Varken väder eller brist på ridhus skulle för min del spela roll.