Fång häst?
Vad ska man igentligen tänka på när man har en häst/ponny som haft fång?
Ska man akta sig för att ge mycket hö, eller mycket kraftfoder eller akta sig för både och?
Eller är det nåt speciellt värde i hö/kraft fodert som man vill ha lågt eller högt?
Det är främst sockret som är det farliga efter som det höjer blodsoxkret snabbt. Det verkar i.af enligt dagena rön som att det är något i likhet med typ två diabetes. Jag har själv fångponnyer, den ena utlöst av gräs (det regnadr kraftig och var varmt så gräset växte) och den andra pga för mycket kraftfoder. Hur som helst så vilö man ha så stärkelsefattig (socker) mat som möjligt varav kraftfoder i princip går bort direkt. De två ponnyer vi har har ibland fått känningar mitt i vintern, alltså av bara hö. Numera får de hö i finmaskigt hönät vilket gör att det kan äta hela tiden och blodsockret håller jämn nivå + att hästen inte blir vrålhungrig och kastar i sig maten. De har alltså hö 24/7. Ska de ha kraftfoder (vissa kan klara små mängder) måste det ges utspritt i portiomer under dagen. Men ska inte ges utom i absoluta nödfall. Själv ger jag och flera bekanta färdigskalade solrosfröm (granngården) till de som behöver lite extra, och våra små ponnyer har fått upp till 6-8 dl/ dag utan reaktion. Det är ju främst olja o solrosorna, och annars lite nyttigheter. Men det har vi för att våra intw äter med olja på höet som annars fungerar bra. Vad det gäller gräs så har jag inte några bra erfarenheter tyvärr. Våra med fång går på sandhagar, och någon timme kort gräs om dagen. Men växande gräs är kraftigarr så det är egentligen farligare, men vi har väldigt kort istället, mer jord än gräs. Men det som sägs vara och som jag tycker verka vara det bästa är om de får gå på så stora beten att gräset hinner bli så långt (och näringsfattigt) att det är i princip som hö. De uppfödare jag varit hos som haft så stora beten tycker kag i.af verkar ha färre fånganfall jämfört med de på "fina" beten. Det är väll inget för fånghästar men i förebyggande. Vi har dock inte så stora beten att jag kunnat testa det.
Hakuna matata!