har ett problem
när jag rider har jag märkt att hästen inte gör som jag vill…jag är inte tillräkligt bestämd…asså jag har haft jätte mycket problem med det här. kan någon ge mig lite typs hur jag blir mer bestämd…jag rider i ett stall där jag får rida mycket ensam..o det ät ett stort problem för mig…snälla ge mej några tipps…så fort som möjligt

hej! kan du hantera hästen från marken utan problem?
mm typ…. asså inga dumheter då..hehe* grejen e att liksom den vänder hem o kutar iväg m.m o ja e inte tillräkligt bestämd..så liksom jag tillåter det typ… o jag vet inte vad jag ska göra..men fler hästar är det inga problem.. men själv..

många gånger hjälper de att gå tillbaka ett tag med markarbetet, så hästen vet vem som bestämmer……
#2 Det där problemet hade jag tidigare för ett antal år sedan. Jag flög to.m av o landa i ett dike när hon sprang hem med mig.
Numera är det problemet löst och jag brukar to.m rida barbacka ut med henne. Något som var otänkbart då.
ok

Ha, ha tänkte när jag läste ditt inlägg -låter precis som en fjording. Kollade på din Avatar och mycket riktigt en fjording. Jag har också en fjording och om man inte är riktigt bestämd mot dom så gör dom så. Testar en hela tiden. Tills dom upptäcker att här bestämmer visst inte jag längre.
Men en del går det inte att få ur. Är den inte för stark för dig? Hur länge har du haft den?

#6 och du tycker jag är konstig som säger att jag inte kan rida fjordingar 
asså det ät så med typ alla hästar jag är jätte dålig på att..vara bestämd..fjordingen..hon ska jag börja rida..men hon e jätte snäll o så o jag vill visa henne vem som bestämmer…i första början o så…att hon inte liksom tar över o så om ni fattar…så ja tänkte om kunde få nåra tips..och så

#7# Va! Jag har väl inte sagt att du är konstig. 
Fast du blev ju avkastad. he he
va…har detta något med mej att göra?
jag har ite skrivit något om avkasting…

Nej, jag svarade Kiara. *ler*

Det är bara det att jag alltid blir avkastad av fjordingar, jag kan inte rida dom men jag tycker dom är så vackra
okii heh ..men ja gillar värkligen bella (fjordingen)..så jag vill visa henne vem som bestämer så att det kommer att funk..ja e dålig på att vara bestämd…har ni två nåra tips??

Har du prövar metaltränig? Vi kan ta det i morgon för nu är jag trött
ok godnatt

Svårt att sitta här och tala om hur du ska vara mot fjordingen. Men en fjording är tuff och väldigt envis. Du kanske är för ung för att klara av den nu. Det är inte en ponny som vem som helst kan rida faktist. Vet ju inte alls hur du är mot hästen. Du kanske visar den att du är jätterädd för den. Då kommer den alltid att göra så här.
oki jag förstår vad du merar men fjordingen e typ den ända hästen i det stallet som passar mig typ…och nybörjare brukar rida turridning på henne..fast då är de ju flera… problemet är när ja rider ensam…jag har inte ridit henne mycket nu …det är innan sm typ alla hästar som jag ridit bråkat o ja blir nervös o så när ja e själv…jag e inte så erfaten..jag har inte ridit länge..typ 1 och ett ½ år

Ja, jag förstår. Men är hästen van att rida turridning så är det nog för att hästen är själv som den sticker. Så gör min också någon gång ibland. Vi rider ju oftast ut tillsammans min dotter och jag. Det är bara att kämpa på och försöka visa hästen att den inte har något för att vända. Du ska alltså vända tillbaka och rida dit du hade tänkt från början. Då tröttnar snart hästen. Är det på samma plats jämt som den vänder eller? Isf kan du hoppa av innan och gå med den förbi där den vänder och sedan hoppa upp igen.
mm min kompis o jag tänkte börja rida tesammans hon o ja har planerat hon ska bara hitta en passande häst…

Ja, men då så. Då ska du se att hästen inte tvärvänder om det bara var det som var problemet. För hästen är nog bara osäker ensam ute. Sedan känner den kanske att du också är osäker. Då vill den bara springa hem till stallet.
Då jag hade detta problem så gjorde jag inget annat än att iskallt rida ut pånytt. Visserligen var jag skraj efterom jag hade åkt av tidigare när hon sprang hem med mig men det var bara att fortsätta. Till sist började hon sluta bråka och som sagt kan jag fara ut barbacka på henne nu utan problem.
Kör henne gör jag ju också och det skulle vara livsfaligt att köra ut med en häst som svänger och vill hem.
tackar alla för alla tips….!!

mean allot to mee…