Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 838 ggr
Maja
0

Jaha..

Jag har blivit fast vid en häst.. Suuupermysig på alla sätt, men ibland är han lite udda.. ^^

17 år gammal, brun, valack, stjärn.. :) Men dock ingen isis, utan en korsning varmblod/fullblod, tro det eller ej.. ;)

Hans ryttare rider honom inte, utan det får jag och en annan tjej göra. Nu när betet kommer så ska han flytta tillbaka till sin ägare, men eftersom hon inte kommer att kunna rida honom så har de pratat lite om att låna ut honom på foder..

..där kommer jag in.. ^^ Jag har blivit kär i den söta, busiga hästen.. :P Han är väl egentligen sexgångare skulle man kunna säga.. ;) Skritt, trav, galopp, pass, någon halvtaskig tölt och sedan någonting då han galopperar med frambenen och travar med bakbenen.. ;P

Det var inte alls länge sedan han var helt knäpp, kunde kasta av sina ryttare (eller de hoppade av innan han gjorde något allt för farligt.. ^^), kunde bli löddrig av svett efter att ha gått i enbart skritt (han "jagar upp" sig i huvudet) osv. Han skulle aldrig göra illa någon med mening, men han har bara lite knäppheter för sig..

Nu har han fått gå minst två dagar i veckan, ett pass i mycket trav och galopp och ett lite mer "jobbigare" pass då han får arbeta mer med hjärnan (ex. gå i skogen).. Han mår bra av att få jobba lite mer tror jag, för att springa på i galopp och trav kan han..

Så nu är det ett problem.. Jag har blivit kär i den där hästen, de vill lämna ut honom på foder och jag skulle kunna ta honom, men vet inte om jag hinner med det.. Dessutom har han inga papper, vilket gör det hela ännu svårare.. :/

lisette
0

att han inte har papper - menar du passet då?

det är ju inte det svåraste att fixa, då begär du bara att det görs innan du tar honom på foder.

tycker det låter lite som en stressad häst och då bör man ju inte ta ut honom för att springa av sig i trav och galopp. lite ordentlig ridning på honom så blir han säkert trevligare att rida.

har du råd med det?

Maja
0

Joo.. Passet kanske man säger.. ;)

Nej, precis.. Nu är det ju egentligen bara jag och en annan tjej som rider honom, men den andra tjejen har sin egen häst att tänka på också..

Han har väldigt mycket överskottsenergi och skulle helst av allt bara vilja galoppera mil efter mil.. När de är ute på den "snabbare" turen så försöker hon få honom att arbeta lite mer.. T.ex. få honom i kort galopp/kort trav etc., istället för att låta honom springa för allt han kan..

Det skulle nog inte vara några problem med pengar.. Stallplats har jag istort sett redan.. Han kan ju stå kvar i det stallet han står i nu, där finns det hagar, stall, hästkompisar osv. som han känner till nu.. :)

gejsa
0

Men om du är fodervärd så spelar det väl ingen roll om inte passet kommit än. Dom har väl beställt ett?

lisette
0

jo men det kostar ändå en del varje månad att ha häst och du jobbar väl inte?

felet är kanske att de alltid låtit honom rusa? så han är van vid det?

Maja
0

#3 - Jag känner inte ägaren till hästen, men hon har nog inte så stor koll, tror jag.. Men om det skulle hända någonting med honom nu om jag har honom så skulle jag ju inte ha papper/pass eller något.. Det känns lite osäkert..

#4 - Nej, jag jobbar inte just nu, men söker jobb så.. ;) Men mamma och pappa skulle ju få betala det mesta, så kan jag stå för lite.. :)

Mm.. Han räddades från avlivning av hans nuvarande ägare, men hon kan inte rida honom.. Tjejen som rider honom nu försöker ställa allt större "krav" på honom, så han inte bara får springa på.. Hon har inte heller ridit honom så länge, men hon säger att man märker en stor skillnad på honom nu och i början när hon red (då han i stort sett gick i hagen varje dag). När hon började rida så kunde han springa på om han ville, men hon försöker ju få honom att gå "bra" eller hur man nu ska säga..

Om man bara skulle rida honom fler gånger, låta honom få använda hjärnan mer så skulle man nog kunna få en riktigt fin häst.. Han har tävlat i hoppning förut och har fina steg.. :)

gejsa
0

#5# Men vad skulle hända menar du? Om hästen skulle behövas avlivas så gör ju veterinärer det ändå. Dom kan inte låta djur lida om dom är skadade. Det är när man ska avliva i ett slakthus som dom inte får bli till kött då bl a. Dom ska kunna se vad hästen fått för medicin bl a.

Blir man fodervärd så ska ju ägaren ändå ha passet kvar hemma.

Maja
0

#6 - Jo, det vet jag, men tänk om man inte har något pass/papper på att man äger hästen så kommer någon och säger "Det där är min häst".. Inte för att chansen är så stor, men vad ska man göra då? Man kan ju inte bevisa att hästen är ens egen (eller foderhäst i detta fall ;))..

gejsa
0

#7# Det behöver du nog inte oroa dig för. Och det är ju inte din häst heller så. Du skulle ju bara vara fodervärd. Du skriver ju givetvis ett fodervärdskontrakt. Det kan du ju visa upp isf.

Maja
0

Hihi.. Näääe.. Det lär ju inte inträffa.. ;) Men om man skriver ett fodervärdskontrakt - vad ska man ha med då? :)

fridak
0

#9 kontraktet och det som står att du får med i kontraktet! sen är det ju bra om man har bra kontakt med ägaren;)

mazze
0

#6 Passet skall alltid följa hästen inte ägaren.

gejsa
0

#11# Det där går nog att diskutera i all oändlighet. Men har man ett pass så kan ju vem som helst sälja din häst. Så den som har mina hästar på foder får inte med passet iaf. Ska då hästen ha en stämpel för en spruta eller så åker jag dit och är med troligtvis.

gejsa
0

#9# Det finns ju färdiga fodervärdskontrakt om du vill använda det.

Alex
0

Valet är enkelt Maja. Skit i den. Du ska ha en islänning.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

maja, jag har ett kontakt som jag använde till calippo. jag kan skicka det via msn nästa gång du är online, om du påminner mig…

jag hade inte skickat med hästens pass när jag lämnar ut på foder. det finns oärliga människor tyvärr.

joytick
0

Har haft 4 hästar på foder, har inte fått med pass eller "papper" på någon av dom. I "mitt" kontrakt så står det saker som utrustning som följer med, vad som gäller om hästen skadas allvarligt osv.. Ägarens namn och tel nr såklart, hästens namn färg.. ev. stam. Googla lite så tror jag att du kan hitta lite "mallar".

Jag själv kanske ska ta en islandsvallack på foder, om jag har tur. :D

fridak
0

jag ahr en häst på foder och jag ahr inte fått med papper till honom mer än fodervärdskontraktet såklart;) men om det skulle hända ngt så att vet ska tas ut så står det i kontraktet att jag måste höra av mig till ägaren först så därför har jag fått 5 olika telefonnr för att kunna nå henne närsom.

Maja
0

#15 - Det ska jag göra!! :)

#16 - Hihi.. Okeeeej.. :P Oh, en isis.. ;) <3

#17 - Okej!! :)

MiaMaria
0

Härligt att du äntligen tar dig upp på lite höjder ;-)

Maja
0

Haha.. ^^ Det känns lite konstigt.. Han är ju smal, har ingen islandsman, tar stora steg.. Hmm.. Är det såhär ni är vana vid att rida? ;P

MiaMaria
0

Ja precis. Isisar är korta, breda, jätte mkt man o små knepiga steg, men ack så mysiga ;-)

Maja
0

Hihi.. Japp, jag tänkte låta honom lägga på några kilo, olda man och lära honom tölta.. Hahahahahahahaha.. ;P

Alex
0

Neeej.. Dumpa han och skaffa en riktig istället.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MiaMaria
0

Haha ja du får göra de samt kapa benen på stackaren ;-) Jag hade en travare på 170 förut som töltade, de va en stor isis de ;-)