Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 2431 ggr
[Lava&Zorro]
1

Såå fin Frieser!!

Mantissa
0

Personligen gillade jag inte fronten på honom. Och skulle jag bli med häst igen (föga troligt) så skulle det vara en med mycket tagel, SPECIELLT om jag skaffade frieser. Fint huvud hade han dock och skönt att se en frieser utan sänkt rygg.

[Lava&Zorro]
0

Jag har kollat på måååånga Frieser som har nedsänkt rygg, och dom är inte så fina.

Hur kommer det sig att just många i den rasen har det?

Kan inte så mycket Frieser.

Caspianowner
0

Många av dem Friser jag träffar på har sänkta ryggar och tyvärr har det visat sig hos några av dem kunna få problem med ryggarna.

Den här Frisern på bild ser klart mer tilltalande ut vad det gäller att kunna klara av att bära sin rygg för ridning.

Inte helt dumt heller att kunna komma över en Friser med den bakgrund av skolning som den här hästen har. Bara det är värt guld mer än mera man.

Är du sugen på den här killen så absolut att du ska ringa. Men tror han kostar en slant.

Zadeira
0

Jo jisses det var inget dåligt pris! Snygg häst och säkert mycket trevlig, men för min del finns det inte en häst i världen jag skulle betala så mycket för.

[Lava&Zorro]
1

Nej det är just priset som gör att jag backar lite…

Men bra hästar kostar också…

Zadeira
0

#5, Jo, bra hästar kan kosta, men jag brukar tänka på alla de där fina hästarna som ligger mycket lägre i pris och kan bli precis lika fina och duktiga i mina ögon. Men det är nog för att jag inte har ambition att tävla något. ;)

Men det är klart att om man har möjlighet och hittat drömhästen så spelar priset ingen roll alls. Tror du att du kan lösa det och om du verkligen är sugen på hästens så ring!

Mantissa
0

Detta är bara min egen teori och funderingar så ta dem med en nypa salt:
Hästar avlade för mycket resning får svårare att välva sig och artbeta med ryggen. (prova själv, det är svårt att kuta med ryggen och dra halsen bakåt samtidigt. Kan även ses ganska ofta på ic och liknande raser)
Speciellt också som att människor som tilltalas av det högresta inte alltid arbetar dem i den för frieserhästarna mycket låga form som behövs för att få med sig ryggen. Har för mig att man ville ha dessa extremt högresta hästar för vagnskörning då det såg snoffsigt ut. Fronten är också rak för att få till de höga knälyften som man eftersträvar. Men framför en vagn så belastas inte ryggen fel på samma sätt som vid ridning.

Personligen skulle jag inte betala sånna summor (99000) för en häst utan avelsvärde och med begränsade tävlingsmöjligheter. Det är ju i stort sätt bara inom körningen som han kommer att kunna konkurrera på tävlingsbanan på någon högre nivå. Men pris är alltid en fråga om tillgång och efterfrågan.

[Lava&Zorro]
0

#6 Jag vill hålla på med dressyr och kanske börja tävla.

Så vill ha en bra häst, men jag har sett mycket billigare och som är säkert lika bra som denna också.

Men jag har en förkärlek till över 170hästar, Frieser, och kallblod/nordsvenskar som är stora :D

[Lava&Zorro]
0

http://www.blocket.se/vi/36320602.htm?ca=11

Måste bara få dela med mig om denna skönhet

examynia
0

#9 de var henne jag köpte min häst av nu i somrasSkrattande

[Lava&Zorro]
0

#10 Ahaa :) har hon bra hästar? och är hon seriös?

examynia
0

jag är helnöjd med henne super trevlig.. så ja seriös å jätte lätt att ha att göra med å ja.. jag är helnöjd med hela alltet=)hon har ju ridskola å in och-tillridningar å kurser osv så..

[Lava&Zorro]
0

Låter väldgit bra :D Synd bara att det är så långt att åka för mig :(

examynia
0

aha okej ja de är ju lite tråkigt då…