Snälla hjälp mig med mitt problem!
hej, som ni kanske har läst i min andra tråd:
så har jag blivit rädd för att galoppera! asså jag rider i en ridskola så jag måste ju och jag vill! men när man ska galoppera så blir jag orolig och rädd, jag vill så gärna galoppera men jag är rädd och orolig!
i förra tråden skrev jag att jag inte var rädd längre men jag är det fortfarande jag blev rädd igen idag!
jag är nog också rädd för att hästen ska bocka men snälla hjälp mig att lugna ner mig!
snälla är det någon som vet hur man kan lugna ner mig?
JAG ÄR SUPER TACKSAM FÖR SVAR , SÅ SVARA SÅ FORT SOM MÖJLIGT FÖR ATT JAG SKA RIDA ALLTSÅ GALOPPERA IMON!!!!
Varför är du rädd? :)
What doesn't kill you makes you stronger.
1# jag vet inte! jag är bara rädd, jag tror nog att jag är rädd för att någonting ska hända typ att den ska bocka eller att jag ramlar av!, jag har galopperat en gång innan och det gick bra men sedan vet jag inte vad som hände :(((((
har du några tips?
#2 Har aldrig galoperat men kanske kan ge något tips :)
Har du haft en häst där man behöver snodd?
Iallafall så tror jag att man alltid kommer att vara rädd att ramla av.
Har du haft en häst som du var på väg att ramla av från?
Jag t.ex. har blivit biten av en häst (aj aj), så OM du skulle ramla av är det viktigt att du hoppar upp igen (Om du inte har blivit skadat)
Alla typ Eliet ryttare har ramlat av 100 tals gånger :P
Men rider du en D-Ponny eller rider du större?

Galopp är bara en gångart precis som trav. Tänk inte så mycket på det, och tala om för din ridlärare att du är rädd så kanske hon/han kan hjälpa dig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
3# jag red när jag var mindre och det gick väl bra men nu när jag galopperade jag tror nog att jag hadde snodd på hästen, nu har jag en annan häst. asså jag är rädd jag vet inte varför så fort min lärare sägar att vi ska börja galoppera så blir jag orolig och rädd!
har du typ inga andra tips?
jag ska galoppera imorgon så jag behöver all hjälp jag kan få!
Har det hänt något? Har du öht galopperat mer än en gång - kanske har ridskolan gått för fort fram för dig?
Säg att du inte vill galoppera tills du känner dig säker (igen) eller be instruktören att ge dig en idiotsnäll häst som inte har så stor eller snabb galopp. Har ni hästar som bockar så tycker jag du ska säga ifrån att du inte vill galoppera med dem, det tror jag en instruktör och de andra i gruppen förstår ;D
Andas. Känner hästen att du är spänd och nervös blir den orolig, den vet ju inte att det är den du är rädd för utan tror att det lurar ett grottlejon någonstans ^^
Tänk bara på att sitta avslappnat rakt upp och ner, då får du bäst balans och risken att du ska ramla av minskar, och följ med i "gunget". Håll kanske lite med fingrarna i manen eller i framvalvet (utan att du för den skull rycker i munnen!)
Det ska vara KUL att rida!
4# jag vet det, men jag behöver tips nu :) har du inga tips!
6# jag har galopperat när jag var lite och det gick la bra, men nu när jag har börjat igen så har det inte hänt något jag fick galoppera en gång och det var amazing haha men sedan jag red den dära hästen jag pratade om i min förra tråd så har jag blivit rädd!
asså det finns en SUPERSNÄLL häst men hon är lite trög om man får säga så…asså hor rör sig knappt när man vill trava spelar ingen roll hur mycket man använder sitt spö rör sig ändån inte. asså JAG VILL SÅ GÄRNA GALOPPERA!!!!!!!!!!! :D men jag blir orolig och rädd när det är dax
hhahaah tack för tipset om du kommer på mera säg ;)
#5 Rätt så svårt att ge tips men ett tips är väll bara att inte tänka på det utan tänkte på något roligt, ska du t.ex. åka utomlands? Iallafall så kan du tänka på något roligt.
Sen som sagt så kan du ju berätta för ridläraren att du är rädd så hjälper hon dig säkert :)
9# ok, tack ska tänka på något roligt när jag gör det imorn!
men det är nog lite svårt då jag behöver koncentrera mig
#10 Jag brukar alltid tänka på något roligt om det är något som jag är rädd för :)
Självklar måste man koncentrera sig men man kan också tänka på att koncentrera sig så glömmer man bort rädslan :)
11# okej ska prova! :D
ska skriva om hur det gick och om det finn någon med några ndra tips så skriv gärna! :D
Ett litet tips.
Ställ dig upp, se dig om i rummet, Finns det plats för en volt bara någon meter i diameter eller en liten rakstäcka i hallen eller alldra helst en liten/stor studsmatta? Bra! Skritta & Trava en bit (värm upp o kolla vägen). Och galoppera där efter precis som du vill att det ska kännas när du galopperar med hästen. Kanske är du musik gillare o sätter på en skön Iron Maiden låt så du får hjälp med takten?
Visst kan det kännas larvigt, konstigt o allt möjligt men det är ett enkelt sätt att få in galopp rytmen i din kropp. När du är säker på torrgaloppen är det lättare att lugna kroppen inför den uppsuttna galoppen. Om du valt att lyssna på en låt kan du spela upp låten för ditt inre när du ska galoppera eller sjunga den när du ska galoppera, det kan hjälpa dig att andas. (Som i alla fall jag har ruskigt svårt med. Men sjunga utan att andas, ja det är faktiskt ännu svårare )
Sedan berätta för ridläraren att du är rädd.
Om du vill avstå galoppen.
DU rider för DIN skull - ingen annans, därför är DU den som vet vad som är bäst för DIG.
Lycka till på ridningen i morgon. Testa dina gränser o kom ihåg att det är de modiga som säger NEJ när de vill det.

13# jag rider i en ridskola med en grupp så det är nog lite svårt, men ska prova :D tack
Be att få en supersnäll häst och berätta för läraren att du är rädd. När ni sedan ska galoppera så stå med tyngd i stigbyglarna i lite lätt sits (brukar vara lättast när man är lite spänd och nervös) och sedan fokuserar du allt på din högra stortå och skiter i resten.
En vän sa till mig när jag blev rädd (efter att jag fick hoppa på kryckor efter att jag föll av en unghäst jag höll på att rida in). If you are afraid, do it anyway. Varje gång jag tänkte på eller upplevde min rädsla så upprepade jag den meningen för mig själv tills jag kände lugn och sedan satt jag upp ändå. I början pirrar det utav helsike och då fokuserar man på höger stortå, sen inser man att man klarar det där läskiga och då får man mer och mer självförtroende igen. Det är värt att våga!
Lycka till!
Medarbetare på westernridning.ifokus
#14 Du behöver inte sjunga högt.
15# TACK! ska prova det idag…men varför ska man fokesera på sin hörgra liltå?
15# TACK! ska prova det idag…men varför ska man fokesera på sin hörgra liltå?
16# ska prova det :D
#18 för att då kan du inte vara lika fokuserad på din rädsla ;D
Jättebra tips att "galoppera" utan häst hemma och få in känslan i kroppen och när du klarat en gång kan du tänka att "jamen det gick bra förra gången" och sedan "det här klarar jag ju" och sedan tänker du snart inte mer!
#18 Precis som Uss säger så har du något att fokusera på och kroppen har inte samma fokus på rädslan vilket gör att den inte utvecklas lika mkt. Det gör också att hästen inte riskerar att bli lika tittig och nervös vilket dom annars kan bli när man spänner sig.
Hur gick det för dig nu på ridningen?
21# tack det gick bra när jag red galopp igår :D tack för all hjälp!!
Vad roligt
! Hoppas det fortsätter att gå bra 
Grattis, nu tar du med dig känslan till nästa gång!
Grattis! Vad roligt! Det är underbart när man kommer över dom där trappstegen som ibland känns så läskiga innan men väl värt det när man väl tar steget. Ta med dig den känslan inför nästa gång, nu vet du att du klarar det!
23# aa tack!
du har varit till mycket hjälp!
24# hahaha tackar! du har varit till mycket hjälp!
25#aa tack!
du har varit till mycket hjälp!
TACK NI HAR VERKLIGEN VARIT TILL STOOOOOR HJÄLP!!!
Det jag tycker att du ska göra är att ta "tag" i dina rädsla. Prata med din ridlärare om att du känner dig osäker, kanske ta några privatlektioner?
Såna små grejer kan göra det enklare.
Hur länge har du ridit?
27# hahah som du läser har jag övervinnit min rädsla ;)