Havre vs. Korn
Jag har nu börjat utfodra med havre som kraftfoder. Det har funkat bra, men just nu går han en träning och en tävling per vecka och rids ordentligt nästan varje dag. Så till vintern tror jag inte det kommer funka lika bra med havre utan funderar på att byta till korn.
Hästen i sig är framåt av sig själv men förbränner mycket, ganska svårfödd. Tänkte att korn skulle hjälpa att hålla vikten, det skulle ligga på 2 kg korn isf. Han går på 2 kg havre nu.

Vilket passar bäst till grovfoderanalysen?
Båda funkar otroligt nog som det ser ut bra med värdena. Nu går han på:
11 kg hösilage
80 gr mineraler
30 gr salt
500 gr lusern
2 kg havre + morötter
Vad jag funderar på att ändra till:
11 kg hösilage
80gr mineraler
30 gr salt
400 gr lusern
1,5 kg korn (funkar med två också) + morötter
Det jag främst undrade var hur korn verkar, med energi och dylikt? :)
Hur ser analysen ut? :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Har den inlagd i PC Horse, hittar bara inte hur man kan se värdena jag lagt in. Utan får bara upp namnet "Vårt hösilage" som jag döpt den till.. Hmm. Min mor har nog koll på hur man ser det men hon är bortrest tills onsdag. Vad jag kommer ihåg är att det är lågt protein och hög energi, men värdena har jag inte i huvudet.
Alltså, jag går efter värdena ligger inom en rimlig mängd när jag kollar min foderstat. Dock kan jag ju inte riktit skriva in "Är pigg av sig själv". Det är därför jag undrar vad den största skillnaden blir när man har korn respektive havre?

Kan du inte bara öka på lusernet funderar jag på? Det är ju ett grovfoder och inget kraftfoder. Både havre och korn innehåller ju en del stärkelse som man inte gärna vill ha för mycket av.
#4 Största skillnaden mellan havre och korn är att hästarna i allmänhet blir mycket piggare av havre än korn. Korn ger man gärna till lite hetare hästar av just den anledningen. Vissa hästar kan reagera väldigt starkt på havren och få en massa överskottsenergi. Inte alltid det man vill komma åt.
väldigt enkelt beskrivet! Havre=snabb energi Korn= långtidsverkande energi.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Verkar vara väldigt lite hösilage för en svårfödd häst. Hur stor är han?

fetthalten är nästintill det samma i havre som korn. den ända skillnaden är energin! Sen tycker jag inte man ska ge hästar salt i fodret då det finns risk för att de får i sig för mycket. det ska ändast ges vid behov, om hästen ansträngt sig väldigt mycket och svettats mycket. Men då är det bäst med saltsten elr liknande så hästen själv slickar i sig tillräcklig mängd. Jag själv använder mig av ett komplett foder som heter Iform! Där finns framtaget färdigt foder till de olika kategorierna. tävling, träning, unghästfoder, basfoder (fungerar till hästar som inte arbetar så mycket som precis som det heter, ett basfoder där alla mineraler och vitaminer redan finns, sen kan man själv lägga till havre om man önskar med energi) tror det är 3st olika avelsfoder också! Väldigt högklassigt foder som inte syns så mycket men används väl inom flera olika sporter av proffs!
I allt foder finns redan alla vitaminer och mineraler som behövs för hästarna så man behöver inte köpa en massa tillbehör.
Jag själv gick över till detta fodret förra året och har märkt stor skillnad på hästarna!! Unghästarna har utvecklats väldigt jämnt och fint och har varit vääldigt fina i hullet! sedan började jag med träningsfodret till tävlingshästarna som skulle börja köras igång under vintern, jag upplevde det som att dom byggde betydligt bättre muskler och blev fint "runt" musklade! när jag sedan övergick till tävlingsfodret upplevde jag hästarna betydligt piggare och att dom orkade betydligt mer i loppen!! Det syns även betydligt på årets tävlingsresultar gemfört med fjolårets, då förra årets ynka 4 segrar totalt vuxit sig till 22segrar och året är inte slut än!
Detta är verkligen ett foder att rekomendera! Är man sedan osäker på vilket man ska välje eller hur mycket man ska fodra så kan man kontakta tillverkarna som gärna hjälper till och tar analys på ert hö och gör en bra foderstart till er!
En annan viktig sak är även höet tycker jag. Enligt mig tycker jag att alla ska ta analys på sitt hösilage för att se hur värdena är. Det får ju absolut inte vara för blött då det påverkar tarmfloran hos hästen och även gör hösilaget tillgängligt för parasiter!!! torrsubstansen bör vara över 74%. Hög proterin är bra till avelsston och unghästar meeeen gör tävlingshästar lite slöa och tröga så till tävlingshästar ska man undvika proteiner!
Hoppas någonting har gjort er klokare!

#9 Skriv inte och tipsa andra om sådant du inte vet något om.

länk till hemsidan!

#10 jag har väldigt bra koll på vad jag skriver! Då jag har 3 års utbildning av det
Jag hade börjat med att ge mer hösilage, är hästen svårfödd kan du lika gärna ge fri tillgång.
Behövs det ändå mer hade jag höjt lucernet.
Om den tvunget måste få kraftfoder hade jag gett korn.

#13 Låter klokt!
# 10 ??? Tyckte det var ett bra inlägg håller kanske inte med om allt men man kan ju själv välja vad man vill ta åt sig av för tips!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#9 Man kan inte ge en häst för mycket salt, eftersom den kissar ut det som blir "för mycket".
Vill inte heller ge pelletserat foder, det är därför jag funderar mellan korn och havre.Sen tycker jag du kan läsa lite nogrannare, för i en kommentar skrev jag att vi har riktigt lågt protein i höt, dom behöver protein även om dom är tävlingshästar. Bara bra om han lugnar ner sig en skala. Jag ger mineraler då det tydligen behövs i hans fall. Frågade inte vad ni tyckte om hans foderstat i helhet.
En grej om man går lite utanför ämnet, men jag vet trots allt väldigt bra hur min häst funkar. Även bra med tips osv från alla - Men till en viss gräns, jag frågade vad ni tycker är den största skillnaden på korn och havre från början.
#13 Hade fri tillgång en period, nu har han gått på 11 kg ett tag, Problemet är att han bara äter ca 9-10 kg per dag, resten bara ligger dessvärre.. Får nog bli till att ge mer lusern!

#16 Det var inte riktat mot dig presonligen utan bara allmän information som alla kan ta del av. och jo, hästar kan visst få i sig för mycket salt och nej, allt kommer inte ut i urinen.
Jag sa inte åt dig att du skulle byta foder utan jag bara gav tips på vad för foder som jag tycker har fungerat bra och det är inte bara pelletserat foder utan även müsli om man så hellre vill ha det!
Ni funderar inte på att köpa hösilage någon annan stans ifrån? med högre protein? Ett annat tips är också att fodra fler gånger om dagen men i mindre givor per gång.
och vad gäller proteiner så gör en hög proteinhalt tävlingshästen slöare men det gör nog inte så stor skillnad inom hoppning och dressyr som inom travsporten, galopp och fälttävlan kanske, jag vet inte.
Jag tänkte bara bidra med lite av vad jag vet men om du inte vill ta åt dig någonting så är det upp till dig.

Hrm.
Kan ju bli lite komplicerat att hålla en tävlingshäst i full kondition utan att ge den något protein…
Att ts på grovfoder ska vara minst 74? Den oskrivna lagen har jag aldrig hört talas om.
Och som du skriver att man ska ge hästen pelleterat foder eller müsli?
Pellets kan jag hålla med om i vissa fall, men dessa är ju allt som oftast ihoppressade rester av annat foder. (ofta annat sämre foder, kvalitémässigt)
Och müsli? Varför skulle det vara bra åt hästar överhvudtaget? Massa socker blandat med majs och lite olika pellets + gräs(lucern).. Känns ju absolut som att det finns vettigare grejer att ge sin häst.
#18 Lucern är en baljväxt, inte ett gräs 

#18 Istället för att kritisera allt som jag skriver här så kan du ju själv fråga experter och gå kurser för att ta reda på rätt information istället för att gissa. Att ts halten bör vara över 74 är ingen oskriven lag men om hösilage har en ts halt över 74% så försvinner nästan risken helt att hästen usätts för botulism. och det är väl bra eller!?
Det märks att du inte vet så mycket vad gäller varken pelleterat foder eller müsli. Att det skulle vara rester från sämre foder är bara bullshit!!! skillnaden mellan pelleterat foder och müsli är att det pelleterade fodret är "renare" än müslin men sedan har hästen lättare för att ta upp ämnena i müsli än pelleterat foder!! Jag har gått en 3-årig utbildning vad gäller hästens anatomi, fysologi, foder, avel osv. dvs varit få ett flertal föredrag hos olika fodertillverkare bla. Kraft, Hippo, Iform och Salsa. Jag har ganska så bra hum om vad jag skriver om! Det är ingen som säger att du ska ta till dig av de tipsen jag skriver men om du inte gillar det jag skriver så behöver du ju inte bry dig. Antingen tar du till dig någonting eller så skit i det, svårare är det inte…
#20 - OT, men det är fel av dig att skriva att du har en 3-årig utbildning inom ämnet när du läst om anatomi, fysiologi, foder, avel, med flera. Då är jag precis lika högutbildad som du, som läser tredje året på ridgymnasie och har läst foderkurser som individuellt val.
Att du fått föredrag hos olika fodertillverkare - du tror inte de försöker sälja just deras sak genom att plocka fram fodret som bra? Det har ialla fall de jag varit hos.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#21 Våran kurs handlade till största delen om just foder vilket innebör att kursen varade under alla 3-åren. Jag har inte sagt att jag var högutbildad utan bara att jag har koll på det jag skriver! Jo, det är klart att de olika fodertillverkarna gör allt för att försöka sälja men om man precis som jag är, är öppen för att lära sig nya saker hela tiden så kan man ta till sig av vad alla har att säga och bli bättre. Detta handlar väl inte om vem soom vet bäst!? För det gör ingen! Jag bara skrev lite allmänt om vad jag tycker och om folk vill ta det av det så gör dom det annars fine. Men man ska väl få lov att skriva någonting för att försöka hjälpa till utan att alla ska hoppa på en!? Vad är det då för mening med dessa trådar?
Jag bara måste kommentera;
"fetthalten är nästintill det samma i havre som korn. den ända skillnaden är energin" - Fetthalt och energi är samma sak, allt räknas i MJ. Sen att havre har mer lättillgänglig energi pga sammansättningen, det är en annan sak.
"Hög proterin är bra till avelsston och unghästar meeeen gör tävlingshästar lite slöa och tröga så till tävlingshästar ska man undvika proteiner!" - Undvika proteiner, då lär vi få rangliga staket till hästar. De måste självklart ha uppfyllt sitt näringsbehov, oavsett om det är tävlingshäst eller avelssto! Räknar man ut näringsbehov på häst så räknar man ju just efter att hästen är t.ex. avelssto - behöver mycket mer, tävlingshäst - behöver både mer MJ och smbrp, eller hobbyhäst som oftast inte behöver speciellt mycket mer utöver grundbehovet.
"Det får ju absolut inte vara för blött då det påverkar tarmfloran hos hästen och även gör hösilaget tillgängligt för parasiter!!! torrsubstansen bör vara över 74%." - Man rekommenderar en ts-halt UNDER 65%, annars begränsas mjölksyrebakterierna vilket ger en sämre ensileringsprocess, som kan ge mögel och jäst i fodret.

För att kunna använda protein som energi måste hästen göra sig av med kväve. Det ”kostar” energi, vilket gör att en för hög proteingiva kan leda till en ”seg” tävlingshäst.
Korn är även det ett mkt använt och uppskattat fodermedel till hästar.
Korn verkar hullgivande då det innehåller en hel del fett, även stärkelse. Många
hästar som blir för heta av havre kan funka bra på korn.
Eftersom inte
hästar kan tillgodogöra sig helt korn måste man antingen stöpa det eller krossa
det innan utfodring. Kom ihåg att både krossad havre och krossat korn har en
hållbarhetstid på ca 2 veckor. Fettet härsknar annars när det utsätts för
luft.
Energi: 11
Protein: 90
Kalcium: 0,5
Fosfor: 3,5
Havre är ett traditionellt spannmål som länge används till utfodring av
hästar. Havren kan ges krossad om hästen har dåliga tänder(gammal t.ex.) och
inte riktigt kan tillgodogöra sig fodret genom att mala sönder det. Havre
innehåller ett slags enzym som inte alla hästar verkar tåla, då de blir otroligt
heta och stökiga av. De flesta hästar tål dock havre.
Havre är ett utmärkt
fodermedel till ett "normalt" hö med en kvot på 6 eller strax under. Havre
innehåller ganska mkt stärkelse så till fånghästar får man vara lite försiktig
och istället satsa på ett bra hö. (Läs vidare om fång under "Foderrelaterade
problem")
Innehåll:
Energi: 9-10
Protein: 80-90
Kalcium:
0,8
Fosfor: 3,3
Vi eftersträvar en så hög TS-halt som möjligt, normalt
ligger vårt hösilage på 70-75 % TS då risken för Botulism elimineras, precis som
i hö. Balarna lindas med minst 12 lager sträckfilm som gör att rätt täthet
uppnås. //http://www.skalkagarden.se/?action=hosilage

Haha.
Botulism.. Har jag fått allt om bakfoten om jag har lärt mig att botulism kommer från skadedjur i samband med silage?
Skumt isåfall att det är just detta som examinatorerna på hästskötarexamen lär ut.. :S
Tråden kan stängas då jag fått hjälp från annat håll och för er som undrar kommer jag blanda havre + korn. Mitt hö behöver ni inte bry er om, kram, och ha det bra!
För att kunna använda protein som energi måste hästen göra sig av med kväve. Det ”kostar” energi, vilket gör att en för hög proteingiva kan leda till en ”seg” tävlingshäst.
Hästen ska väl ändå använda proteinet som protein, inte energi? Ett överskott gör att det omvandlas till energi, ja, men nu pratar vi en giva som passar hästen.
Dessutom är det väldigt svårt att säga analys på ett spannmål eftersom det är individuellt, självklart är det lättare att säga på ett ungefär jämfört med grovfoder, men inte exakt :)
Sen det sista om TS, det är åsikter från en gård, innebär inte att det är det bästa enligt vetenskapligt. Dessutom elimineras inte botulismrisken, hästar kan få botulism även av hö.
#25;: Ja, botulism kommer från djur, men om höet är torrt kan inte botulismbakterierna tillväxa (risken är i alla fall betydligt mindre), utan det döda djuret torkar bara. Det är därför man ska vaccinera mot botulism när man ger hösilage men det inte är lika viktigt när man ger hö. Men, som #27 skriver, risken är mindre men inte helt eliminerad bara för att stråfodret är torrare.
Det måste inte vara ett djur i balen för att toxinet ska bildas.
Om gödsel, Jord, gammal förna och/eller kadaver //råkar// komma med i fodret vid skörden kan/får bakteriesporerna goda förutsättningar att växa.
Då kan (under vissa förutsättningar) bakterien, (Clostridium botulinum) bilda toxin.
Botulism kan även uppstå genom att bekterierna tas in med födan, och sendan bildas toxinet i hästens mag-tarmkanal. Detta förekommer mest hos föl och kallas då ”Shaker foal syndrome”.

angående botulism kan det visst förekomma i hö, men botulism är sällsynt redan i ensilage, och ännu mer sällsynt i hö så risken är verkligen minimal, men att säga att den inte finns är fel.
angående hög/låg TS-halt så finns många fördelar och nackdelar med båda.
att tävlingshästar inte behöver så mycket protein tycker jag är skrämmande att gå ut med här i sverige då man överallt ser hästar med proteinbrist!! folk verkar älska att fodra upp energin på topp men glömmer proteinet och hästarna ser ut som nån uppblåst gammal krake med enorm mage men utan antydan till överlinje.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Såg att TS hade fått hjälp, men tänkte nämna vad som funkar med min häst som verkar vara lite lik din. Superhet häst som har svårt med hullet. Iofs äter han och lämnar inte, men han har fri tillgång till hösilage 14 timmar om dagen, får 5 kg hö på natten och lusern + mineraler i krubban. Iofs bra värden på både hö och hösilage och jag får i honom ca 20 kg per dag. Tänkte mest att det lät som väldigt mycket kraftfoder.
Håller med om proteinet! Hästar har proteinbrist till höger och vänster. Extra energi behövs absolut inte på många hästar men däremot protein!
Kan du inte blanda så du har både korn och havre? Jag funderar på att byta så jag ger min häst korn och havre. Hon åt det i början och av nån anledning bytte jag foder. Men ska byta tillbaka till det igen C:
Havre blir dom iprincip bara pigga på. Iaf min häst blev inge fetare utan bara piggare. Och korn ger mer hull, och inte speciellt mycket energi =)
#32 Skrev ovan att jag skulle göra så - och det gör jag nu :) Det funkar hittils jättebra :) Känns som en bra kombi.
#33 Förlåt, missade det 
#34 Det var inte så jag menade :) Men rekomenderar det ifall man har en piggare häst:)
Jag fattar inte varför folk alltid på denna iFokus sida ska börja anklaga och idiotförklara varandra bara för att man är av en annan åsikt eller har andra erfarenheter och kunskaper. Dessutom verkar många av er väldigt konservativa och vill absolut inte lära er något nytt. Är de bättre att göra som man alltid har gjort eller "jag har hört"-förslag, istället för att ta till sig av nya och kanske lite olika rön.
Och läs vad folk skriver - Ordentligt!. Men "snälla ögon" vore inte helt efl heller.
Skärp er och sluta hacka på folk som ger råd. Skriver man och ber om råd ska man sen inte gnälla över de råd man får. Ta till er det ni vill - Det är bra så. Resten struntar man i.
#36 Hackade inte på folk som gav mig råd, dock fick jag en himla massa tillrättavisor ang min foderstat. När jag frågade om vad skillnaden mellan korn och havre var.. Det var det jag ville ha lixom.
Om man nu vill/behöver ge kraftfoder för energins skull (och inte proteinet) så tycker jag havre är det absolut bästa, förutsatt att ens häst inte blir för sprallig av det. Detta pga att det tar längre tid att bryta ner kornet som är hårdsmällt, och när det hamnar för långt ner i tarmsystemet kan det lätt orsaka kolik. Så jag tycker man bör börja öka på havren men sprida ut det under flera mål istället.
Och som alla hästar som behöver extra energi - fri tillgång på hö givetvis, eller i.af som du redan gör, ger så mycket så de precis äter upp bara (blir ju mindre spill så).
Hakuna matata!