Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 11305 ggr
Lina
0

Halsförlängare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat rida på halsförlängare på min häst för att han är alldeles förstark för mig. Min tränare säger att jag ska rida med den varje dag.

Nu vill jag höra era åsikter,

Vad är nackdelar/ fördelar med att rida på det?

Snuttan2
0

Det bästa med en halsförlängare är att man kan annvända de till att spänna fast last på bilen.

De har inget på en häst att göra. :(

Nackdelar är att det begränsar hästen att kunna fjädra i halsen, begränsar hästens förmåga att söka balans, trycker ner och in huvudet. Ger ingen bra arbetssällning och gör att hästen går och spänner sig emot sig själv.

Anna
0

Håller med Snuttan här.

Jag har ridit Windy med det ett par gånger men hittar ingenting positivt med det, jag känner bara hur hon spänner sig som Snuttan säger också.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

halludu
1

ja ska nog skaffa d till bullen dom sa på börjes att d hjälper hästen att bli mer avslappnad och lättare då at gå ner på tyglen.

Snuttan2
0

Börjes ger nog inte särskilt bra råd :S

Hästen går INTE på tygeln med en halsförlängare…

Thorsson
0

FÖRDELAR:Med en halsförlängare, så får de svårt att dra upp huvudet. Får man bara ner huvudet så arbetar de bättre med ryggen. Det är en liten hjälpreda som hjälper till att få de att gå ner på tygel, men ska de ner på tygel får man göra det mesta, men det är lättare om de håller huvudet nere.

NACKDELAR: nackdelar vet jag väl inte direkt.

Snuttan2
1

Vill man inte att hästen ska dra upp huvudet är Martingal att föredra.

De arbetar inte bättre med ryggen bara för att man får ner huvudet. Snarare är det som så att halsförlängaren begränsar rörelsefriheten för ryggen genom att ge för lite utrymme för rörelse och balans i hals och bog, genom att korta upp där framtill så blir rörelserna där kortare eller om man tvingar fram hästen trots det, spändare, gör att hästen släpper bakdelen Mer bakom sig och trillar mer framåt.

Hästen går inte ner på tygeln bara för att den kröker på halsen.

Thorsson
0

#6. könner att du skriver det till mig. Och jag antydde inte att den går på tygel bara för att kröker lite på nacken. Martingal använderman om hästen slår upp huvudet. hästar som går högt med huvudet blir oftast stela i minnen( svåra att stanna ) Martingalen tvingar ju ner huvudet men de flesta lär si att det är jobbigt att ta upp huvuidet hela tiden. slappar halsförlängaren så går de ju ner frivilligt.

MiaMaria
0

Jag ser inga fördelar med en halsförlängare. Håller med Snuttan i de hon skriver.

Jill_Niss
1

Jag håller med Thorsson där.

[slo]
0

Konstigt det där, vi lite äldre är emot halsförlängare och yngre är för…

Due-Boje
0

Kan vara bra att ha vid longering. Men använder aldrig det vid ridning…

MiaMaria
0

Usch nu får du mig att känna mig gammal Slo :-P Du har helt rätt i de du säger för övrigt =)

[slo]
0

Jag är ju nästan lika gammal som dej, så det är rätt lugnt… Känner mig riktigt gammal ibland jag också, haha! :P Jag har för mig Snuttan är över 20 också, eller?

Mangis
0

Funkade hyfs på Mangis i början av vår karriär, men jag slutade med det så fort jag kunde när jag tyckte att hon var mer avslappnad. Jag undviker hjälptyglar om det går.

Snuttan2
0

Thorsson, det var ett svar/argumenation till varför det du skrev inte fungerar och är fel.

Du skrev att hästen fick hjälp att gå på tygeln. Det får den inte. Vilket jag förklarade ovan. En halsförlängare motverkar snarare att hästen ska kunna komma till att gå på tygeln.

Jag annvänder fortfarande martingal hällre på en stjärnkikare än en halsförlängare, eftersom man kan anpassa martingalen själv medans man rider och ge efter och för att den inte trycker ner eller in huvudet, utan leder.
Martingalen tvingar inte ner huvudet. Så länge som ryttaren inte tar i munnen händer inget. Det är först (beroende på inspääning) när hästen kommer för högt med huvudet och ryttaren tar i munnen som ngt händer, ryttaren kan när som helst välja att lätta. Och värkan som blir utav en martingal är inte tvingandes, utan ledandes. En halsförlängare däremot tvingar ner huvudet efersom den inte ger efter.
Och bara för att halsförlängaren slappar så betyder det inte att hästen går bra.

Snuttan fick fö hjälp att räkna ut sin ålder tidigare idag & är  19år Oskyldig

[slo]
0

Haha, är du inte äldre än så… Trodde du var 22-23, minst :P

Snuttan2
0

:p

jen
0

jag gillar inte hjälptyglar och allt annat som finns för att pressa hästen att "gå rätt"

mer naturligt ger mjukare och friare rörelser på hästen.

när hästen går i bra form utan sånt  vet man att ryttaren rider rätt, och att hästen arbetar med rätt muskler.

joytick
0

Varför heter det ens halsförlängare egentligen?

Snuttan2
0

Kallas ju även gummisnodd, mer passande hamn…

Hästar med mkt kort överlinje som går med hårt spänd halsförlängare så att de krullar ihop halsen ser ju ofta ut att ha fått mer hals, kanske därifrån det kommer? Vet inte, spånar bara…

Hagelyckan
0

#1 Jag personligen tycker att det kan vara en smart lösning på ditt problem.Själv har jag en ponny som är jätte stark i munnen ( var) , då andvände jag mig av den. Men som många andra säger är så är det så att man kan låsa hästen i ryggen Om man späner den för hårt.Så tänk på att halsförlängaren skall bara gå i mot när hästen är stark ( drar upp huvet eller vad den gör) .För om du sätter den för hårt får hästen ingen eftergift när den arbeter rätt , och då förstör den bara ännu mer. Men om du andvänder den på rätt sätt och ger det lite tid så kommer det att funka!

Hagelyckan
0

#15 Jag tycker att det du skriver är mycket bra men också dåligt. Först så tycker jag att hennes tränare som känner hästen och Lina gör helt rätt i att prova detta. Men sen så är det ju så att halsförlängaren är jätte prövad av proffs och allt så den skall fungera. Men som jag skrev i ett annat inläg så hjälper den inte om man spänner den för hårt.Du har helt rätt i det att man kan låsa hästen i rygg och allt, Men jag tror eller hoppas på att om man tar vid hjälptyglar så anser JAG att man kan hantera det, om man inte kan det så tycker jag att det är idiotiskt att andvända det!JAg mennar INGET ILLA MED DETTA!

Snuttan2
0

Halsförlängare är inget vidare vanligt proffs annvänder, eller rekommenderar. Och en hel del utav de som kallas proffs är idioter som inte kan särskilt mkt heller eller rider särskilt smärtfritt för hästen heller.
Vilka proffs är det föresten du vet som rekommenderar halsförlängre..? Och hur anses de att den ska annvändas?

Hur vet man att man kan hantera den?
Hur hårt anses du att den ska spännas?
Varför tar du personligen inte till en martingal när din häst drar upp huvudet emot dig? Korrekt annvänt fungerar martingalen som en hävstång för dig att leda ner hästens huvud om du nu måste ta till styrka för att få din häst att lyssna på dig. Jag föredrar annars att man Inte rider på styrka, utan finess och löser problemet på andra vis.

Thorsson
0

**Snuttan:
*_*Thorsson, det var ett svar/argumenation till varför det du skrev inte fungerar och är fel.

Du skrev att hästen fick hjälp att gå på tygeln. Det får den inte. Vilket jag förklarade ovan. En halsförlängare motverkar snarare att hästen ska kunna komma till att gå på tygeln.**_

Thorsson:
Med en halsförlängare, så får de svårt att dra upp huvudet. Får man bara ner huvudet så arbetar de bättre med ryggen. Det är en liten hjälpreda som hjälper till att få de att gå ner på tygel, men ska de ner på tygel får man göra det mesta, men det är lättare om de håller huvudet nere.

Tror astt vi missförstår oss lite där va…

Snuttan2
0

Du påstår: "Får man bara ner huvudet så arbetar de bättre med ryggen."

Det stämmer inte, som förklarat ovan. 

"Det är en liten hjälpreda som hjälper till att få de att gå ner på tygel,

Det är det inte, eftersom genom att sätta hästen in den ställning den gör, så blir det svårare för hästen att komma till balans och komma till tygeln. Hästen måste först komma bort ifrån ställningen halsförlängaren sätter den i, för att sedan kunna komma till en ställning där den arbetar i en bra form och kommer till tygeln.

Jill_Niss
0

Min tränare spände fast en halsförlängare på Hotten på träningen idag. Och det gick mycket bättre än jag trodde. Men hon sa att jag skulle vara försiktig med spänningen i gummit. Man får absolut inte spänna för hårt. Och hon tyckte att jag skulle använda den i ett par veckors tid framöver. Jag var iaf nöjd efter dagens träning. Vet inte om det var gummisnoddens förtjänst ^^

MiaMaria
0

Nu akn jag inte låta bli att lägga mig i igen…
Det är skillnad när hästen "går på tygeln" och när den arbetar i form. En häst som " går på tygeln" viken sig in nacken o ser fin ut. En häst som arbetar i form arbetar bakifrån och på så vis kommer i form, den trampar under sig och vinklar sig i bakbenen och höjer ryggen. En häst som viker sig i nacken och ser fin ut gör inte det. Med en halsförlängare kan du aldrig få hästen att jobba korrekt genom att endast sätta på den o sen tro att allt är frid och fröjd. Halsförlängaren sätter hästen i framvikt, vilket i sin tur är väldigt skadligt.

Snuttan2
0

Isåfall sätter du & jag (MiaMaria) olika betydelse på vad "på tygeln" innebär…

På tygeln innebär i stort sett för mig det samma som framme vid bettet eller vad man brukar säga?, en häst som alltså är avlsappnad egenom kroppen, och genom aktivering i baken söker sig framåt nedåt och kommer fram till hand och tygel…

MiaMaria
0

Nä egentligen inte tror jag Snuttan (eller?) utan det är min förklaring så som många tror att det är, många tror ju att hästen går på tygeln bara för att knäpper av i nacken och det är skillnade jag vill visa genom att skriva med det ordvalet jag gör. Skulle ha skrivit in de där.

Snuttan2
0

De flesta tror väll att hästen går i en bra form för den delen med då de går så ;)

MiaMaria
0

Ja jo de har du rätt i, för sent för mig nu för att välja ett korrekt ordval verkar de som ;-)

Snuttan2
0

Jag har det problemet nästan dygnet runt Oskyldig

Hagelyckan
1

#23 Jag tänker inte svara på ditt svar för jag får bara skit tillbaks. Men sen om du blir så arg och det så har du inget att göra här för det är såna som du som du som startar BRÅK här! Men en sak tänker jag svara på och det är att jag andvände inte martingal för att det funkade JÄTTE bra med halsförlängare!!!

[slo]
0

#33 Men det är ju så ett forum fungerar, man diskuterar saker. Det spelar ingen roll vad man tycker och tänker, förr eller senare blir det ifrågasatt ändå av någon.

Vad jag vet har inte Snuttan varit med i några av dom större bråken här, eller…?

Jill_Niss
0

Jag använder både halsförlängare och martingal. De 2 är ju inte samma saker.

Scandi
0

Personligen så gillar jag inte halsförlängare! Tycker d är ett dumt alternativ.. jag tycker hästen blir "seg" o konstig o jag tycker att de är till att fuska sig fram.. tycker d är bättre att man tränar o försöker leta reda på andra metoder. Har sett att de nu på min gammla ridskola satt halsförlängare på alla nybörjar grupper o dem andra som inte e så duktiga för att hästen inte ska i ha huvudet  rätt upp hela tiden..vet inte om jag tycker d e så smart.

Snuttan2
0

Hagelyckan, vad för skit har jag gett dig nu anser du?

Och vad för bråk har jag nu startat…?

Jag tror att ditt lilla utbrott kommer ifrån att du faktiskt inte kan förklara det du står för, och det där är ett lätt sätt att komma undan.

Är som Slo skriver, ett disskutionsform, kan du inte ta kritik eller argumentationer där man inte alltid håller med varandra borde du fundera på att svara i de allvarligare trådarna. 

Jag kan hålla med om att jag ofta hamnar i bråken, för att jag står på mig, inte ger efter och alltid tycker massor och delar med mig utav vad jag tycker lite väll mkt många gånger. Ingedera är dock något som bör starta några bråk om inte den motsatta partern också vill bråka. Man måste vara två för att bråka ;)

Hagelyckan
0

#37 Okej jag kan förklara då! Men jag kan säga att du skriver inte så trevligt tillbaks.Men för det första så andvänder Maria Gretzer , Rolf Göran bengtsson och många mer den här! Då undrar jag om du är mycket bättre än dom är på den här hjälptygeln?!Halsförlängaren skall bara gå imot när hästen drar eller vad den gör.Själv så andvänder jag inte martilgal för att det har fungerat med halsförlängaren.

MiaMaria
1

Halsförlängaren och martingal har helt olika funktion…

Kratern
2

Jag tillhör ju de äldre här Flört, men måste säga att jag ser inget fel i att använda halsförlängare. Den ska ju inte SPÄNNAS. En halsförlängare som sitter som den ska kan vara till stor hjälp både för häst och ryttare.

Och Snuttan…..jo, en häst som går lågt med huvudet är lättare att jobba med och därmed lättare att "få på tygeln". Oftast hör lågt huvud mer ihop med hög rygg och tvärt om.

Snuttan2
0

Hagelyckan, Maria Gretzer har jag hört säga att hon inte tycker om halsförlängare, hon rider vanligtvis på graman väll? (vilket också är skit å visar på att hon inte kan ngn biomekanik om det handlar om dressyrarbete…). R-G Bengtsson har jag för dålig koll på. Lustigt är även att du tar bara hoppryttare som exempel ;)

Och ja, tyvärr så tror jag att en hel del utav världseliten inte vet vad bra ridning är eller väljer att prioritera sitt eget nöje och tävlingsplaceringar före hästens hälsa.
Se på Anky van Grunsven som rider rollkur, se på världseliten som krullar ihop sina hästar övht, se på alla gramaner, hängande ryggar och bakben som är långt bakom hästarna…. Att man vinner på tävlingar, även dressyr för den delen, gör inte att man rider särskilt bra egentligen för hästens del. De kanske mkt väll vet hur man ska rida, och klarar av det, men de väljer iallafall att inte rida på ett bra sätt för hästarna.

Är intresserad utav hur hårt du anses den ska spännas då? När den bara ska ta emot när hästen går upp och drar emot?

reddie
0

Har provat att ha halsförlängare på Reddie vid tre tillfällen. Två gånger då jag först ridite tt tag och sedan spänt på gummisnodden och skrittat i 5-10 minuter och vid ett tillfälle vid longering. jag har den så lång som det bara går, den har fastnat på det största läget, och för oss fungerar den inte särskilt bra. Reddie går bara och spänner emot och blit stressad av att något "drar" ner honom igen.
kanske blir det bättre om han får vänja sig och vi använder den mer, men det är inget som lockar för tillfället.

Snuttan2
0

Inger_Torgersson, en häst som du först felaktigt sänkt huvudet på blir svårare att jobba till en bra form, då den först måste slå sig fri ifrån den dåliga formen till en mer naturel form för att kunna hitta balans och kunna jobba bakifrån.

Att kröka halsen utan sökning framåt-nedåt bakifrån ger späningar och kortar upp hästen framtill så den inte kan röra bogarna som den ska = hästen KAN inte komma bakifrån å komma fram till handen i den positionen. Hästen måste alltså först tas ifrån/slå sig fri ifrån ned-krökningen halsförlängaren gör för att sedan kunna komma bakifrån fram till handen så att den länger överlinjen.

Ofta hör lågt huvud ihop med låg rygg eller att man annvänder sig utav den underbara rollkurs effekten, att om man sänker och får in huvudet nog så höjer man ryggen statiskt, framifrån.
Du kan annars gärna få förklara för mig hur lågt huvud skulle få upp halsen om det nu är justerat framifrån genom en halsförlängare. För biokekaniskt så fungerar hästar helt enkelt inte så. Alltså hellre en häst som går för öppet, med huvudet uppåt, ifrån den ställnignen har häst en chans att komma bakifrån och höja ryggen fram till handen och komma till tygeln. En häst som först blir uppkortad och sänkt framtill utav en halsförlängare eller graman har ingen chans att sedan komma bakifrån, upp med ryggen fram till handen och få äkta framåt-nedåt sökning, eftersom den blir blokerad i bogar och hals och inte kan söka balans själv.

Det här är en väldigt tydlig bild. Postion 1, den normala hållningen är den jag talar om är när hästen kan röra sig fritt och har en chans att komma bakifrån till en korrekt form. Position 2 är en häst som söker sig framåt-nedåt. Position 3 är en häst som nu blir väldigt mkt och även i huvudet, men blir uppkortad i halsen, så som en halsförlängare eller graman kortar upp.
Hur halsförlängare häst ser ut den kan helt enkelt inte komma framåt med nosen och får en felaktig uppkortning utav halsen (om än inte lika stor som skelett-hästen, men den är detsamma) och den knäcker därför av i halsen.
Graman fungerar här lika dant som halsförlängare, det finns inget bra mellanting, utan hästen har en halvcirkel att röra sig på..

Kratern
3

Snuttan - Den bild du satt in på en häst med halsförlängare tycker jag tydligt visar att inte halsförlängaren påverkar. Den hästen är hopdragen med händerna.

Vet du va' Snuttan, du behöver inte alltid ha rätt. Flört

Jill_Niss
0

Tycker som #44

fridak
0

de gånger jag använt halsförälängare har avrit på ridskolor där man varit tvungen att anänvda det på de hästar som ska ha det. men när jags att på halsförlängaren(gruppen innan ahr alltså inte "använt" hästen) så har jag inte spänt den. men oftast så kommer ridlärarna  och drar åt den om de tycker att den hänger för löst. men jag tycker iaf att den ska vara såpass löst "spänd" att hästen inte ska känna att ngt försöker pressa ner den. om en häst leker giraff, vilket väldigt få gör, så kommer ju gummisnodden dra ner den eftersom hästens muskler inte orkar hålla huvudet så högt med motstånd. men då tror jag att en martingal är ett bättre alternativ för den tar ju inte ut muskler på samma vis, den tar istället stopp…

Snuttan2
0

Inger, du kan inte motargumentera däremot?

Säga vad det är som är fel och hur det ska vara?

[slo]
0

Snuttan, bra sida! Har kollat lite bara, men verkar finnas mycket intressant att läsa! Har du fler liknande får du gärna skicka ett litet pm :)

MiaMaria
0

Pm:a mig oxå isf Snuttan =) Ja visst är den sidan bra Slo, den har jag haft mkt nytta av en längre tid nu, alltid intressant o gå in o läsa o träna engelskan oxå för den delen

Snuttan2
0

Ni menar Substainable dressage nu va? Kan du läsa engelska finns det massor med bra sidor :)
Min tränare känner hon som skriver den ;)

Theresa som har sidan har tidigare haft en på svenska, delar utav den går fortfarande att hitta på internet om man har svårt för engelskan.

Jag skiter i att pm:a, är för jobbigt :p
Blev lite snabbt uppletat, men jag kan leta upp lite mer saker jag har sparat (av en eller annan anledning, ibland svårt att förstå för mig själv med Oskyldig) om det är utav intresse..

Artikel som jag bokmärkt, men inte själva sidan, vet ej riktigt varför, för det finns mer intressankt på den sidan (om bla rollkur om ni är intresserade utav just det med för den delen och sågning utav moderna dressyrryttare ;)), men ni kan ju börja med att läsa den här artikeln, är rätt intressankta åsikter :) 

Sylvia Loch vars artiklar i Horse&Rider som jag rekommenderat tidigare. Har själv bara läst delar utav en av hennes böcker, satsar absolut på att köpa fler utav dem!

Här finns bra artiklar även  (mer biomekanik, balans, hur vikt fungerar osv)

Lite mindre bra sida, men mkt läsbart! Jag har inte så bra ordning på mina bokmärken… Generad 

Classical Dressage Notebook 

Allége-Ideal

Biomechanical Riding & Dressage atlas En av Snuttans favoriter!!

Ordlista över olika termer 

Daddes föresten så får vi nått på svenska :p

Thorsson
0

Snuttan.#25.

Du missade där snuttan, du tog inte med allt jag skrev.

En häst som går högt med huvudet, välver inte ryggen, som ja har läst och hört, bygger den musklerna fel. Får men ner den så välver den ryggen oh går den då, på tygel/iform så arbetar den bättre med ryggen. Den arbetar ju bakifrån som någon har skrivit. Vilket gör att den inte belastar frambenen så mkt. det är därför jag har använt den på halvblodstot. en gång, det räckte, vi spände den aldrid pga, av hon har en gammal skada på frambenen, spänner man in för mycket så är det skadligt. Vi fick hem bigge, v'ldigt stark, han fick in en jättebra trav efte ett par månader bara :) Nu får du säga vad du vill, men jag är ganska säkler på detta, men man kan inte alltid ha rätt eller ha samma åsikt.

[slo]
0

Tack snuttan :D Imorgon blir det läsning… Eller… Nej, på måndag :)

Snuttan2
0

Thorsson, högt med huvudet betyder inte att man inte går emot handen, finns ju samling också ;) Fel generalisering alltså.
Bara för att hästen sänker huvudet/halsen så får du INTE upp ryggen. Känns som om jag skrivit det femhundra elva gånger nu, att huvud och hals sänkts eller rundas betyder INTE att hästen arbetar korrekt. Det betyder INTE att hästen kommer bakifrån. Det betyder INTE att ryggen kommer upp.

När hästen söker sig framåt-nedåt för att du ändrat på något i bakdelen däremot kan du vara hyffsat mer säker på att den faktiskt söker sig framåt-nedåt korrekt, eftersom framåt-nedåt sökning ska komma BAKIFRÅN.

Ska hästen arbeta korrekt så är det total-bannat att börja ändra på hästens huvud och halsställning! Hur hästen bär hals och huvud är ett resultat utav hur du får hästen att arbeta där BAK. Ska du rida hästen i en korrekt form måste du alltså ändra på saker där bak för att få rätt där fram. Genom att börja ändra där framtill och inte bak, så blockerar du hästen och den kommer aldrig kunna jobba korrekt.

Är du intresserad utav att lära dig att Rida, hur hästar fungerar och hur du påverkar dem med det du gör, kan du börja läsa lite i länkarna jag lagt in ovan, så du kanske vet vad du pratar om..?

Thorsson
0

Så, du säger att jag inte kan rida ??? Hur en häst fungerar, hur, man påverkar dem ??????????????? jag behöver inte läsa dina  länkar. Jag läser hellre böcker. En disskution om halsförlängare där man har sina åsikter är OK. MEn att säga att någon annan  inte kan rida, när man inte vet det. Du läser ju bara hälften av det jag skriver snuttan! skulle jag ta och få in de meningar du missat då skulle du faktiskgt fatta min poäng ! Jag lägger nu in den mening du inte lässte:
Får men ner den så välver den ryggen oh går den då, på tygel/iform så arbetar den bättre med ryggen.

Ser du något som går ihop nu då kanske ?? Jag vet inte om du inte läser redigt, eller om du vill ha rätt hela tiden och vara bäst.

Snuttan2
0

Jag har inte påstått att du inte kan rida. Det vet jag ingenting om,m en jag kan ju gissa på hur det ser ut.

Däremot har jag påstått att du inte har så stor förståelse för hur de biomekansikt fungerar. Och det har du ju uppenbarligen inte, då du inte vet det, utan har fel.

Om du missat det, så finns det nuförtiden en hel del böcker att läsa på internet och många författare lägger ut delar utav sina böcker gratis på internet, så som S. Loch och Ph.D. N. Nicholson som jag länkat till ovan. Dadde har ju också valt att inte göra sin bok till en inbunden bok, utan lägga ut den gratis.

Jag har kommenterat den meningen du skrivit ut. Den fungerar INTE biomekaniskt och visar på oförståelse för hur hästar sitter ihop och fungerar.
Bara för att hästen sänker huvudet/halsen så får du INTE upp ryggen. = "Får men ner den så välver den ryggen" stämmer inte. Utan som sagt, det är snarare som så att du annvänder samma teknik som man gör i rollkur isåfall; "Ofta hör lågt huvud ihop med låg rygg eller att man annvänder sig utav den underbara rollkurs effekten, att om man sänker och får in huvudet nog så höjer man ryggen statiskt, framifrån."

Och på tygeln /iform kommer den efter det att den arbetar i ryggen.

Hagelyckan
0

#41 Joo hon andvänder det.Och Rolf också.Men när du komenterar Anky så är jag helt på din sida men jag undrar då hur hon kan vara världsbäst?!? Men sen så skriver du i andra inlägg att hästen inte jobbar rätt när det går i en jätte låg form, det gör dom ju! Ryggen kommer ju upp jätte mycket då! Men sen att inte backbenen inte hänger med det kan man inte hjälpa den första tiden.Tex man kan ju inte sätta sig och trycka ihop en unghäst som aldrig förr har haft en ryttare på sig , då förstör man hästen. Men det där med låg form tycker jag är jätte bra!

Säger som dom andra du kan inte alltid ha rätt.

MiaMaria
0

Dom lite äldre mot dom yngre, igen…

Snuttan2
0

Hon (Anky) är inte världsbäst på något förutom att visa upp hästar på ett showigt sätt. Det är ju det jag gnäller så mkt över, i dressyr så dömer man inte efter vad som är bra för hästen och vad som är Bra Ridning… Så att man vinner på dressyrtävlingar betyder inte att man rider bra egentligen i sig, utan att man kan tvinga in hästen i en form och visa den på ett showigt sätt. Men man behöver inte kunna rida bra, för det prioriteras inte, utan snarare prioriteras det bort.

Jätte låg form, vad innebär det?
Jag har upprepat femhundraelva ggr att att sänkt hals inte är detsamma som att hästen går i form. Och att det inte behöver innebära att det betyder att hästen kommer bakifrån, viket i sin tur betyder att ryggen inte kommer upp.
Hästen måste ha bakbenen med sig, har den inte det betyder det att den fuskar, eftersom den då Inte kommer bakifrån, och det betyder att ryggen alltså Inte kommer upp och i sin tur att den inte söker sig framåt-nedåt korrekt. Du kan hjälpa det genom att träna upp bakbenen och lära hästen långsamt att börja annvända dem.

Jag säger inte att jag kan allt. Jag kan inte allt. Jag säger inte att jag alltid har rätt. Jag har ofta fel ;)

Jill_Niss
0

#58 14- åring? Ursäkta, men kan inte du läsa??? Vart har du fått all din "kunskap" ifrån då?? Internet?? Vet du hur mkt skit det står på internet eller? *suck*

Snuttan2
0

Det jag upprepar till er är i stort sett basic kunskaper som alla borde kunna. Det står i massor utav böcker. Och varför jag refererar till hemsidor är för att när jag refererat till riktig forskning eller böcker så gnäller folk över att det kostar pengar att läsa och för att i det här fallet frågade folk efter just hemsidor att läsa på.

När det är hemsidor som skrivs utav mkt kända personer med bekräftning på att det dem säger är korrekt så är det INTE skit man läser på de hemsidorna.
Om du visste vem exempelvis Sylvia Loch är, så hade du förstått hur absurbt det du skriver är…

Redigerade bort det då det faktiskt provocerar till mer skit, även om det var sant som tusan. 

Jill_Niss
0

Nej, jag vet tyvärr inte vem Sylvia Loch är, och är inte intresserad av att veta.

Jill_Niss
0

Allt var inte sant snuttan, iaf inte att jag skulle vara 14

Snuttan2
0

Det var inte till dig iallafall.

Att du inte är intresserad utav att veta visar ju helt klart på ngt, eller hur. Och att du inte vet visar ju på en hel del det med, eftersom folk som kan ngt om Ridning oftast vet vem hon är, utav flera anledningar.

Kratern
1

#63 Nu är det dags att du ger dig!! Det var det värsta jag sett!!

Snacka om att tro att du är något. Bara för att man inte vet vem denna kvinna är så kan man inget om ridning?

Jill_Niss
0

#63 Jag tycker att du hela tiden ger elaka svar till allt och alla!  Jag visste inte vem det var, än sen? Jag vet väl annat om ridning, än om denna kvinna. Har suttit och irriterat mig på dig ända sedan jag såg ditt första inlägg, nu får du ta och ge dig! Du är inte bäst.

Snuttan2
0

Inger_t: Och det ska komma ifrån dig..?

Vad som är sorgligt är väll att jag anser mig vara nybörjare, jag kan i stort sett bara grunderna för hur saker och ting fungerar. - Vilket säger vad om de flesta andra..?
Är en sak om man är medveten om att man inte förstår, inte kan eller inte har intresset utav att lära sig, men då bör man ju vara medveten om det och inte påstå ngt.

Bara för att man inte vet vem S Loch är så betyder det inte man inte kan ngt, du tolkar det för ordagrant isåfall, för så är det inte menat. Men det är få som följer med i hur ridning fungerar och bra ridning som Inte vet vem hon är. Då har man liksom missat massor, de som är välpålästa och allste ie kan något kan bara inte ha missat henne eller Trainers Trust på och via det veta vem hon är. Vet du vem Kottas är? Vet du vad spanska ridskolan är? Vad är det för något du läser då för att följa med, utvecklas och lära dig mer?

[slo]
0

Hoho, vad skoj att läsa :) Massa skitsnack och en som försvarar sig med det enda rätta: fakta med källor.

Kratern
1

#66 Du frågar bl.a om vi vet vad Spanska Ridskolan är?

Jag besökte "det stället" förra våren och beskådade bl.a morgonträningen (och ett besök i stallarna). Skulle aldrig i hela mitt liv förespråka deras sätt att hantera hästar. Och du pratar ju om sättet att rida = hur man hanterar hästen.

Du utger dig inte alls för att vara nybörjare. Du ger dig inte (i din tro på vad som är rätt och fel.)

Det finns ett talesätt som heter: Lika många hästar som det finns lika många sätt finns det att sköta dem på. Varför skulle ditt sätt vara det ultimata?

Kratern
0

#67 Ja, när man inte har någon egen erfarenhet så….Flört

Snuttan2
0

Jill_Niss, om du tycker jag skriver för skarpt eller rent ut sagt elakt till någon, varför inte säga till När det händer?
Jag är som sagt sagt miljoner gånger, intresserad utav att utvecklas och lära mig nya saker = säger du att jag varit elak när det hänt så är jag intresserad utav att tänka över det och se om jag behöver jobba på det och isåfall faktiskt ändra på mig.

Och att man skriver lite med sting i det hela, har egentligen inte så mkt med SAKDISSKUIONEN i sig att göra. Blanda inte ihop sakdisskutionen med om du tycker att jag beteér mig illa.

Som sagt, jag är inte bäst. Jag är en j** nybörjare, vilket gör det ofantligt sorgsamt att ni kan ännu mindre som inte ens kan de grunder jag än så länge lärt mig.

Kratern
1

#70 Som sagt, jag är inte bäst. Jag är en j** nybörjare, vilket gör det ofantligt sorgsamt att ni kan ännu mindre som inte ens kan de grunder jag än så länge lärt mig.

Läs igenom din kommentar en gång till och tänk efter.

Snuttan2
0

Inger, Att jag inte ger mig om hur fyskiska lagar och hur hästar sitter ihop och fungerar skulle göra att jag påstår mig till att jag kan allt och tror mig vara bäst..?
Hum.. Tyvärr så är det som så att vissa saker är helt enkelt så, kallas grunderna och vad man har att arbeta med, så som hur hästen sitter ihop och kan och inte kan röra sig. Jag kan grunderna om det. Ja, det påstår jag. Inte allt, men grunderna.

Det är till att börja inte mitt sätt. Utan vad jag upprepar hela tiden är ju hur hästar fungerar, vad som går att göra och inte… Sådant som man kan bevisa och som man kommit fram till tack vare forskning.

Du kan ju börja med att börja förklara dina påståenden, hur det fungerar rent biomekaniskt och vart du fått den informationen ifrån, så att man kan lära sig det du kan? Lite intresse utav att isåfall motivera dina påståenden och hjälpa andra att lära sig det du kan..?

[slo]
0

#69 Det där får du gärna utveckla lite mer… Att jag tycker det är kul att läsa om när folk gör bort sig har väl inte riktigt med min erfarenhet att göra?

Lorita
0

Hoppas ingen hänger mig men jag har logerat två hästar med halsförlängare idag, mycket löst spänd. Detta för att hjälpa hästarna att hitta rätt form, jag der ingen vits med att låta en häst springa runt med huvudet upp i luften. Halsförlängare rätta använt i rätt händer är ett suveränt hjälpmedel, luras man till att spänna den hårt för att knycka ihop hästen då är den felanvänd.

När man rider är det samma sak det är ett mjukt och snällt hjälpmedel, jag använder det även på en av mina unghästar som gärna vill stegra med en löst spänd halsförlängare så försvåras möjligheterna att gå upp på bakbenen enormt.

Fördelen med halsförlängaren är också att den verkar på nacken på hästen och på ett sätt som inte förstör hästens mun (förutsatt att den används rätt)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Snuttan2
0

Inger, jag ser inte vad du är ute och fiskar efter nu i inlägg 71. Kan du inte skriva ut det istället kanske?

Snuttan2
0

Lorita, hur spänner du den då när du anser att hästen kan komma till en bra form med den på? (fråga som ingen annan tidigare i tråden velat svara på utav någon anlending..?)

Hur mkt stegrar dina unghästar för att du ska behöva spänna in dem så att de inte ska kunna göra det?

Jill_Niss
0

#73 jag tror att hon menar snuttans erfarenheter ;)

Lorita
1

#76 Jag ska logera i morgon också, se om det kan bli bild då, det är två D-ponnys så jag har en halsförlängare som jag gjort en knut på båda sidor och sen fäster jag den i sidorna på sadelgjorden, det räcker gott och väl. Det jag är ute efter är att det ska trycka på nacken på hästen om huvudet kommer upp, något hästar inte gillar och då påminns hästen om att sänka huvudet och fortsätta jobba. På en fullstor häst skulle jag inte ha någon knut alls, jag ska ju inte fixera huvudet, det är ett hjälpmedel, bara.

Det räcker att ha halsförlängaren löst för att göra stegring obehagligt också, samma princip, för att stegra måste huvudet upp och tryck mot huvudet är obehagligt och hästen sänker huvudet och jag kan jobba vidare med formen. Formen skapar inte halsförlängaren det gör jag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mangis
0

Är det inte så att hästar är byggda på väldigt många olika sätt? Alltså borde deras optimala form vara väldigt annorlunda… Sedan har ju även forskare olika teorier och drar olika slutsatser så det är fruktansvärt ont om facit. Men vi människor är rätt bra på att skrika "rätt" eller ännu hellre "FEEEEEL". Sorgligt, tycker jag. Var är vår tolerans?

Jag anser att en halsförlängare som spänns så att den inte inverkar förrän hästen drar huvudet högt uppåt kan hjälpa mot t.ex. stegrande hästar. Hästen måste ändå ha frihet att sträcka huvudet en bit framåt. Orkar inte rita och har ingen bra bild just nu.

Snuttan2
0

Lorita, Vad menas med kommer upp? Att hästen ordentligt höjer huvudet?

Jag upplever det som så att på c & d-ponnyer som går upp och springer med huvudet i vädret och jag provat halsförlängare så har jag haft de på det längsta i stort sett, och på storhäst så blir även utan några sorts knutar det längsta för långt… Är nyfiken att se på bild hur pass kort du har då så att den inte hela tiden påverkar hästen..

Jag förstår varför hästen får svårt att stegra med snodd ;) Är mer intresserad utav hur mkt dina unghästar måste stegra för att du ska känna behov utav hjälpmedel för att de inte ska göra det..?
Ska bara lägga in en varning med hästar som stegrar och inspäning, eftersom man tar ifrån hästen dens balansstång så får hästen ingen balans och om den trots det fortsätter sig att resa sig är risken att gå omkull rätt stor…

Mangis
0

Kom på att jag faktiskt har bilder på mig och Mangis med halsförlängaren på. Vet inte hur bra det syns, men… Det är en tunn snodd från Börjes, i princip på längsta (troligtvis en "bubbla" på ca 2 cm i diameter). Mangis är 151 cm. Avstå från att kommentera sitsen är ni snälla, det är 10 år sedan.

[slo]
0

#77 Okej, vad har hennes erfarenhet att göra med det då? Och varför svarar hon mig i så fall? Sluta svara åt andra om du inte har några vettiga svar.

Mangis
1

Just ja - jag hade den delvis för att hon stegrade sig och det första som hände var att vi slog runt. Bild 2:

Peppe
1

i vissa fall kan det väl vara nyttigt för hästen att få gå omkull när den stegrar så den inser att så kan den inte göra…

tänker inte säga nåt om halsförlängare men ville bara påpeka att jag tycker det är lågt av er "äldre" att hela tiden säga saker som"äldre mot dom yngre" osv, vadå nervärderande. skulle det gå efter ålder i hur duktig man är så har väl knappast nån som är 20 nåt att komma med mot en som är 70…. men de e ju inte riktigt så det funkar

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

Vad f.n är en halsförlängare eg?

Mangis
0

En gummisnodd med hakar som man låter löpa genom bettringarna till sadelgjorden.

gejsa
0

Aha! Jaha, är det sådana. Det använde jag på Gejsa förut men fungerade inte så bra. Det är väl 8 år sedan nu.

Loa-bg
0

Jag använde det en gång på min unghäst, för vi kom ingen vart med form eller ngt. Men sen behövde jag den aldrig mer och sen kunde jag fortsätta jobba vidare med henne.

Om man använder den på rätt sätt kan det vara en hjälp.

lisette
0

vill be er att hålla er till ämnet som är halsförlängare. alla andra kommentarer kommer hädanefter att tas bort då de inte hör till tråden!!!

halludu
0

Ja tkr att Lina får rida me halsförlängare och ja tkr me d ä bra är på din sida lina.:Dlycka till med ridningen.:D

Snuttan2
0

Mangis, klart att olika hästar är bygda lite olika. Men i grunden är de detsama, fungerar detsamma och behöver detsamma. Men hästar som är "dåligt bygda" får bara mkt mkt svårare att komma till en bra arbetsställning, som i grunden är detsamma, att sträcka överlinjen och ha så mkt vikt som möjligt på bakbenen. Ang hur hästar är bygda eller vad som är en bra arbetsställning har jag ännu aldrig sett eller hört talas om ngn forskning som säger något annat.

Var tanken med gummisnodd på dina bilder att få till en bättre form eller mest för att h*n inte skulle resa sig?
För din häst kan ju inte sträcka ut halsen och nosen framåt ordentligt på de bilderna…

Snuttan2
0

Lisette, menar du att vi måste hålla oss strikt till ämnet halsförlängare eller vill du påpeka att vi börjar göra påhopp på varandra nu..?

CBA
1

Steget till påhopp är inte långt borta…

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Snuttan2
0

CBA, jag är inte med alls nu.. Utgår ifrån att det var ngnsorts respons ifrån min fråga..?
Att vi redan gjort påhopp eller mkt nära är jag ju redan medveten om, skrev ju det själv, vet inte riktigt varför du upprepar det jag redan skrivit isåfall… Vad jag är ute efter är varför det igen inte är tillåtet att låta disskutioner lämna huvudämnet (fastän den här inte gjort det), för det förstår jag inte riktigt varför man håller så hårt på…

bubbelbubbel
1

jag skulle tro att lisette menar att ni ska hålla er till ämnet istället för att hoppa på varann med massa onödigheter.
det handlar inte om att hålla hårt i någon regel om att ni bara får prata om vad tråden ursprungligen börjades med, det är upp till trådskaparen, men att det ebbar ut till detta är inte ok.

Thorsson
0

Snuttan#56.

Får ner den!!!!! Är som jag har fått i hop det att den går i form, får man NER huvudet. jag skrev en mening som du tycks ha J*****t svårt för att fatta.
Får men NER den så välver den ryggen oh går den då, på tygel/iform så arbetar den bättre med ryggen.

Nä, du sa ju verkligen inte att jag inte kunde rida. bevis 1:
Är du intresserad utav att lära dig att Rida
Sen när du sa, jag sa inte atrt du inte kunde, när du ändarar dej och kommer med detta Bevis2:
Jag har inte påstått att du inte kan rida. Det vet jag ingenting om,m en jag kan ju gissa på hur det ser ut.

Sen när du säger att du är nybörjare och i prakitskt taget bara kan grunderna klankar ner på de som har ridit ett par år, säger att i dressyren, räknas det bara om det ser bra ut. Att det inte räknas att ryttaren rider bra ? mhhm, du säg någon dressyr ryttare sominte rider bra. Har du någon gång sett någon innom dressyre träna med enmartingal? Det har iaf inte jag gjort. En dressyrhäst och hopphäst rids nog liiite annorlunda vet du. min åsikt, mitt problem, jag kan inget enligt dig.

joytick
0

Kan man inte låsa tråden? Tror att alla som vill ha något sagt om halsförlängare har fått göra det nu? Tråkigt om det ska bli tjaffs…

Thorsson
0

håller med.

jen
0

ta tjafset via PM istället så slipper tråden låsas

Thorsson
0

vad är PM ????

jen
0

Privata Meddelande

Thorsson
0

okey :)

joytick
0

#99 Ja så kan man ju också göra, eller skippa det helt :p

lisette
0

jag vill inte läsa personliga saker i en i övrigt bra tråd. för att låsa tråden tycker jag är otroligt tråkigt och det ska helt enkelt inte behövas.

#92 nej ni behöver inte hålla er strikt till halsförlängare, men som jag skrev ovan - inga personliga saker. det kommer att sluta med att tråden låses. det känns lite onödigt va?

# (till alla) i övrigt så är det ofta som trådar lämnar huvudämnet och det brukar vi nästan aldrig säga något om, eller hur? det är en viss skillnad på att lämna ämnet o sitta och vara otrevliga mot varandra.

/lisette sajtväd och polis!

Mangis
0

#91 Det finns rätt gott om hästar som aldrig kan gå i den optimala formen. För vissa kan det vara bättre att låta dem gå lägre och mer framtunga än att tvinga dem till något som är alltför onaturligt. Det är min åsikt iaf. Men så är jag hoppnörd oxå. Visst ska man alltid sträva efter att hästen ska ta så mycket vikt som möjligt på bakbenen, men om vinklarna inte stämmer så kan de lika gärna få problem med bakbenslederna. Då tycker jag det är bättre att variera arbetssätt för att minska slitningar.

Snodden hade jag delvis som "skydd" mot stegring, delvis för att motverka stjärnkikandet och få henne mer avslappnad. Hon var mycket spänd i början, syns säkert även på bilderna efter ett ynkans år som ridhäst. Slutade med halsförlängaren strax efter att bilden tagits, men det tog nog 6-7 år till innan hon kunde slappna av helt.

Har efter det använt mig av graman (periodvis) eller martingal som säkerhet. Idag klarar jag mig oftast utan.

lisette
0

jag låser nu denna tråden då thorsson har öppnat en ny tråd om ämnet. jag ber er att hålla er till ämnet i den tråden och inte komma med en massa tråkiga kommentarer som ej hör till tråden.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer