Få unghäst att gå framåt?
Jag har en unghäst jag nu håller på att rida in, har aldrig haft problem med att få henne att gå framåt och hon har alltid lyssnat på min röst med öka och minska och fatta galopp.
Nu har hon lagt av! man kan sitta och skritta henne utan problem men vill man sen öka lägger hon bara av, longerar jag henne är det bara trav i ett och samma tempo, galopp vill hon inte ens fatta på lina! Fritt går det jätte bra!
Kan det vara så att hon är uttråkad och jag ska busa lite med henne? Låta henne göra lite av det vi gjorde innan vi kom till inridningen? som busa på löshoppningsbanan? Usch känns som jag har slut på ideer…och hon e kollad och hon är fullt frisk!
Tipps tankar och ideer tas jättegärna emot!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Det är helt naturligt, det är i ett mellan lägge som dom kan bli lite tröga då kan det faktist löna sig att ge dom några veckors vila.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänkte säga samma som Lorita.
Jag brukar rida in hästarna så att kommandona och alla gångarter sitter, sen ställer jag av dem en månad eller två ( beroende på årstid), och när de sen sätter igång igen är de jätte taggade och tycker det är superkul.
De roligaste är att de har funderat igenom allt de lärt sig under vilan och går oftast ännu bättre efter vilan.

Håller med om vila, man måste ge dem tid och aldrig hålla på så mycket att de tycker att det är tråkigt.
Om du inte vill ge total vila, så gör något annat några veckor/månader. Träna koordination i stället genom att kliva över bommar och gå i bomlabyrinter, öva på att backa, att börja gå med det ben du petar på, att följa fritt eller vad som. Något som är kul och stärker er vänskap och inte bara är jobb.
Jo vila hade jag tänkt ge henne men än har Jag bara skrittat ju! Vill gärna ha trav och galopp Med ryttare innan hon får vila. Kanske går bättre om man Har den gamle med sig så man är två equipage? Får väl stå ut med att hon e lite seg :)
Jag tycker faktiskt att när en ung häst under inridning "segnar" och inte vill, så ska man ta det på allvar. Låt det ta tid nu, så att inte bakslagen blir större längre fram! Men du gör som du vill, naturligtvis, du känner ju din häst bäst.
Du behöver kanske inte ställa av henne flera månader. En paus på en vecka kan hjälpa. Det märker jag att det gör med min.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Ha inte för brottom, det är mitt bästa tips!
Räkna inte med att hon är med på det hela tiden, liksom vi blir trött så blir även djuren trött om det är för tjatande eller liknande.
Låt henne vara en vecka eller två minst.
Försök inte få henne att galoppera/ trava i olika tempon, jag tycker hon visar väldigt tydligt att det är nog nu. Fortsätter du att traggla på detta så kommer hon antagligen (behöver inte men kan) bli mindre arbetsvillig och i längden förstör det väldigt mycket.
I värsta fall börjar hon jobba emot dig, vilket jag faktiskt märker (av det jag läser) att hon redan gör lite genom att inte lyssna/vilja.
Hon kan redan öka/sänka traven och galoppen, det sitter så det är lugnt. Då behöver du inte traggla på det mer, låt henne vila en stund eller två.
Alternativt att du gör något helt annat med henne, busa med henne och låt henne få sprattla och ha roligt. =)
Att busa med sin häst och ha roligt är det bästa man kan lära med, jag har kommit jätte långt med mina två hästar som jag red in just på grund av detta. Jag använder mig av metoden att ha mycket bus i sinnet, är man allvarlig hela tiden så blir hästen uttråkad lättare och i värsta fall vill den inte alls.
Har man bus i sinnet i alla fall någon gång ibland så kommer hästen vilja jobba, den kommer vilja vara med på noterna.
Man kan komma långt genom att ha mycket bus men samtidigt vara allvarlig i sin hantering av djur. =)
Så jag säger bara så här, busa! =)
Låt henne ha roligt på löshoppningsbanan och få brassa av sig, låt henne göra saker hon tycker är roligt eller gör de tråkiga sakerna roligare.
Låt henne vila och om du absolut måste ta ut henne, gör något helt annat och låt henne få ha roligt och brassa av sig lite.
Bryt "schemat" och gör något helt annat, då blir hon säkert med på noterna igen. =)
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Har världens snällaste unghäst och vill självklart få detta rätt, detta är första gången jag själv rider in en häst, har varit med många gånger och även utbildat och bla bla bla så klart man e lite rädd att man ska göra fel!
Har dock tittat lite på henne och undrar om det inte är så att hon är uttråkad! Tror det blir lite bus och lek ett tag nu med henne, det förtjänar hon (och jag)
Dock om ni har fler tipps och ideer så tas det tacksamt emot inte bara det som gäller detta utan om allt!
Tusen tack alla!

Ska du just börja trava med hästen så kan det vara så att den inte har balans att bjuda framåt, rid då ett tag till och få den att trava bara tre fyra meter åt gången och sen om några gånger ställ hästen så kommer den att bearbeta traven under vilan och sen kuna bjuda mer framåt.
Smärta är min första tanke!
Var precis så det började med min unghäst som sedan visade sig vara lösa benbitar. När vi nu väntade med att undersöka henne eftersom alla sa att hennes beteende var unghästbeteende så blev det ganska illa i ena hasen innan vi fick bort benbiten.
Jag hade undersökt hästen nogrant. Inga gallor eller svullnader/utfyllnader nånstans i benen? Kolla temp osv. Om ni inte kan hitta något som avviker så låt hästen få ta det lugnt och/eller göra något annat någon vecka och försök sedan igen. Är det stopp även vid andra aktiviteter så skulle jag nog åka till klinik.
Har det gått väldigt fort fram i utbildningen? Har för mig att det var ganska nyligen du satt på din häst för första gången?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#11 hon är ren i benen och fullt frisk, nyligen kollad då vi tog bort just lsa benbitar på henne bak när hon var två.
Hon är pigg och glad och går fint så fort jag har henne lös, ex lshoppning vilket hon älskar eller om jag longerar henne utan lina.
Känns nästan som om det blir frmycket för henne, att hon saktar av för att hon inte förstår. har suttit på henne och skrittat kanske 6 gånger.
Tror jag ska backa ett steg med henne så hon får tid på sig att tänka igenom vad vi gjort lite :)
#12 Vad skönt att ni har kollat så du vet =)
Ja aldrig fel att backa lite och ta det lugnt.
Medarbetare på westernridning.ifokus