hur galopperar man?
hej!,
jag går i en ridskola och idag ska jag galoppera(har gjort det innan men jag är nervös och vill vara säker!)
aja jag undrar hur man gör när man galopperar? jag rider i en ridskola så där är man tvungen och sitta ner och rida så jag undrar hur man gör hur ska man ha foten mm
tacksam för svar då jag ska rida idag
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om det är första gången, så lyssna bara på ridlärarens instruktioner. Det är ridläraren som känner varje häst och ryttare och kan se vad du behöver göra precis där och då.
Alla hästar är olika, och man måste anpassa hjälpgivningen till hästen, men generellt gör man så här:
Både du och hästen måste vara i balans. Hästen måste vara mjuk i insidan. Gör en halvhalt, ge efter (mest på innertygeln) och ge galoppskänkel med innerskänkeln någon centimeter framåt och ytterskänkeln i normalläge. Din vikt ska vara en aning på yttre sittbenet, så att hästens innersida kan sträckas ut och frambenet röra sig framåt i fattningen.
I galoppen sitter du upprätt, utan att gunga med överlivet. Båda skänklarna ska vara stilla och långa och sluta om hästen i samma läge som när du gav galoppskänkel (om du inte behöver flytta dem för att justera spårningen). Ytter tygel reglerar tempot, inner tygel måste vara följsam för att inte bryta galoppen. Din vikt ska hela tiden vara en aning inåt och hästen måste vara mjuk i insidan, annars kommer den att bryta av.
1# aha..jag fattade inte direkt men ok, när vi galopperar så sträckervi typ på benen så att våra tår är typ vid hästens fram ben, sedan skanklarvi på där och sitter stilla som du sa och gungar inte.. e det rätt?
Nej, nej. Ytterskänkeln ligger kvar där den är, innerskänkeln flyttas fram LITE, fram till sadelgjorden kanske.
Det jag skrev ovan är finliret du kommer att träna på i åratal framöver, just nu ska du ju bara få galopp över huvud taget - så lyssna på ridläraren precis när ni ska göra det, det går ju inte att lära sig på distans av någon som inte ser
.
3# hahahaha ok tackar för svar och hjälp ! jag förstår
#3 Nja, ytterskänkeln kan man dra liite bakåt, det är ytterskänkeln som får hästen att fatta galopp. Man ska trycka lite precis när hästen är på väg att sätta ner ytter bakben, för då tar den i lite till med det och sätter in det mer under kroppen och då följer resten av kroppen med i galopp.
TS: Det är oftast lättast att fatta galopp ur en kurva. En del hästar behöver vara ställda inåt och en del hästar (min t.ex.) behöver ställas lite utåt för att riktigt kunna få fram inner bog, men alla behöver ha friare tygel på innersidan än på yttersidan -ffa i fattningen. Yttersidan får du inte släppa, den ger stöd så den inte välter i kurvorna ^^
Luta dig inte framåt i fattningen och sitt stilla med överlivet. Se till att hästen inte är på bogarna innan fattningen, då kan det gärna bli ökad trav eller slängtrav i stället. Dvs korta upp tyglarna lite och driv lite så inte hästen missförstår och stannar, det ska kännas som att du sitter liite i uppförsbacke precis i fattningen.
Med tanke på den nivå du verkar vara på i ridningen rekommenderar jag dig inte att fundera över att lägga vikten inåt, det kommer av sig själv om du sitter med i hästens rörelser, risken om du tänker för mycket på det är väl att du kasar av ;D.
När man precis ska börja lära sig galoppera på ridskola så brukar man inte lägga fokus på så mkt annat än att lyckas få galopp och hålla sig kvar.
Den skänkeln som är mot sargen (som ridläraren inte ser) lägger man bak en aning. Ger efter på inner tygel (gärna ställa ut hästens huvud mot sargen).
Om du måste sitta ner i galoppen (vilket man inte brukar behöva i början på ridskolor) så tänk på att ha vikten bakåt och följa med i hästens gungande rörelser. Annars kan du säkert ställa dig i lätt sits när du väl har fått hästen i galopp. Men oavsett om du sitter eller står så ha tyngden i stigbyglarna.
Edit: Såg just att det var ju nu ikväll ni skulle galoppera. Hur har det gått?
Medarbetare på westernridning.ifokus
6# tack för svar jag red igår och det gick bra ! med galopp