Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 2273 ggr
LitenPyssling
0

Söker du foderhäst?

Nu är det lite kris då vi fortfarande inte hittat rätt fodervärd/köpare till Stårsa, hon har varit ute på annons i två månader nu och många har hört av sig men ingen har passat.
Anledningen till att ingen passat är att de flesta "bara" vill ha en familjehäst där barnen ska rida och det ska vara skogsmulle och vi söker inte det utan vi söker någon som kan vidareutveckla henne då hon har stor potential till både dressyr, hoppning och körning.

Namn: Stårsa
Född: 7 Juni 2006
Mkh: 145cm sist jag mätte (1år sedan)
E: Kim Hero 221 (148 i mkh)
U: Simona 2604 (153 i mkh)
UE: Frippe 91

Stårsa är ett egenuppfött fjordsto på 5år, hon är inkörd samt inriden utav mig, hon är riden mest i dressyr men är även hoppad.
Körd framför diverse saker, släde, rockard, furhjulsvagn, maratonvagn, timmerdoning, lättare timmersläp och harv.
Hon är även körd i par och går fint där.
Problemfri!

Hon kan skänkelvikning men är lite knackig på det i trav så man behöver vara väldigt tydlig där, arbetar bra i form och arbetar i både ökad trav och långsam trav. Arbetar även i galoppen utan problem, men hon är knackig i höger galopp efter att hon kommit tillbaka ifrån en f.d fodervärd och där har det hänt lite saker vi inte fått veta. Stårsa kom tillbaka negativt förändrad och bland annat så tog hon inte längre höger galopp och hon bet i bettet samt försökte alltid ha högt tempo (men inte sticka). Allt är åtgärdat förutom galoppen och hon biter fortfarande i bettet men enbart om man är för hård för hennes del.
Antagligen har hon blivit hård hålld och hon hade vargtänder under tiden dessutom som kan ha gett henne smärtor och detta sitter då i psykiskt på henne nu då hon har samma tendenser nu som då och nu är vargtänderna borta.
Det som händer är att hon biter i bettet, länger ut huvudet så det inte riktigt går att "få tag" i henne och så ställer hon sig mot vänster. Detta händer då enbart i höger tygeltag.

Hon är löshoppad på 110cm men det var ett tag sedan (2år sen) och är hoppad med ryttare på 80cm och det var senast i somras.
Hoppar alla hinderkombinationer så länge ryttaren är säker och hänger med bra, gör ryttaren inte det så vägrar hon.

Stårsa är trafiksäker, mestadels skottsäker (kan hoppa till, ej skjuten ifrån rygg utan ifrån 20m avstånd och geväret är då 6.5 (älgstudsare)) och gillar nya utmaningar. Hon är aldrig dum på något sätt, hon kan stanna till och vägra gå framåt men ge henne tid och sedan tågar hon på när hon "säkrat" området.
Ingen feg häst, dock enormt nyfiken och detta kan göra henne lite för uppspelt så hon kan sprätta till bara av det och hon vill gärna kolla av allt innan hon gör något förhastat. Men som sagt, inte feg på något sätt!

Stårsa är riden av min lillasyster på 4år och gör absolut igna dumheter, så hon är van med barn men ska ej ridas av barn regelbundet utan isf är det enbart som liten promenad få gånger.
Stårsa kräver minst 3 ordentliga pass i veckan för att inte bli stel, ju mer desto bättre men står hon i en vecka utan att jobba med antingen dressyr, hoppning eller körning så blir hon stel.
Visar inget på böjproven hon gjort utan veterinären sa bara att hon blir helt enkelt stel när hon får stå, hade hon varit äldre hade de sagt korsförlamning men det är hon för ung för (hon har alltid varit så här).
Hon är smidig och fin så länge hon jobbas med, aldrig varit skadad på något sätt. Detta är och förblir nog ett mysterium, hon visade detta vid 6mån ålder då hon var väldigt kort i stegen och blir än idag kort i stegen om hon inte jobbas. Ej ärftligt.

Tiden hon lånas ut på är:
Från och med: Snarast
Till och med: Februari - April

Intresserad? Då är du välkommen att provrida hemma hos oss!
Utefter hur provridning ser ut så bestämmer vi hur det blir, Stårsa finns i Svenstavik som ligger 6mil söder om Östersund i Jämtland.

Maila mig på trubbelsbuse@hotmail.com eller
så ringer man till: 070 - 358 11 87
Provridningarna kommer att läggas under helger!

**BILDER:
**www.litenpyssling.tk
där finner man länken STÅRSA längst upp till vänster.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Tovab]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ååh jag skulle jättegärna ta henne!

Dock vet jag inte om jag har råd med en till häst :/

LitenPyssling
0

#1 Ja, det kostar ju mycket att ha häst. =(

[Tovab]
0

Älskar att ha unghästar, har en själv elr ja. Nu är hon 7 men är bara riden i lite mer än ett år så hon är ju som en unghäst. Skulle jättegärna ha en fjording också.

Kan hon gå som på en lösdrift? Kan höra med stallägaren för hon vill även ha en ponny att köra. Skulle kanske kunna dela då. Måste prata med dom hemma och sånt om det är möjligt med pengar. För jag funderar på att min häst ska få gå i en stoor hage och ha henne som på lösdrift istället. Dock på samma ställe som stallet är :)

LitenPyssling
0

#3 Stårsa har aldrig gått på lösdrift så jag vet faktiskt inte, men ser inga problem med det då hon är en väldigt kyltålig häst.

PM:a gärna och berätta mer om dig själv, var du bor, hållt på med tidigare angående hästar/unghästar, kan du vidareutbilda osv. =)

LitenPyssling
0

Putt