Boots eller kotring ?
Vad är bäst? Min häst trampar av sig skor i hagen och jag fick tips om att antingen ha boots eller kotring . De är synd att överhuvudtaget ha något slag av skydd på hästen men jag måste. Hovslagaren är bra de är inget fel på h*n . Han är en stor häst så han trampar av skorna fram bara fram . Oftast samma fram ben och funderar på boots ! Vad tror ni ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Prova med kotring först! Boots stänger in smuts och fukt, speciellt nu när det blir blötare i hagarna, så funkar kotringen är det bättre.
Jag skulle också ha prövat kotring först, men visst ger bootsen ett mer heltäckande skydd för skon, dock stängs ju smutsen in mer som #1 skriver.
#2: Olika saker fungerar olika bra på olika hästar i olika situationer. Men jag skulle prova med det enklaste först.
Det beror väll på hur hästen trampar sig. Brukar hästen trampa sig på själva ballen och sedan liksom glida ner på skon så är nog kotring bra. Brukar det finnas några små sår?
Annars tror jag nog det är boots som gäller, om din häst inte har rätt låga trakter så att ringen hamnar relativt långt ner så att säga. Men jag håller ändå med ovastående, jag skulle absolut provat ringen först - har du tur så räcker det! Man vet inte förrän man provat :)
Annars är det ju om du skulle skaffa boots att bara ha på vid behov, hittar man bara ett par som passar hoven är de guld värda!
Hakuna matata!
Jag måste just nu ha boots hela tiden på min häst bakhovar. Han har usel kvalitéet på dom och tampade av skorna och förstörde hovarna precis innan hovslagaren kom senast. Så om han tappar dom nu igen innan hoven växt ut så blir det inte lätt att få på dom igen. Så jag har boots på hela tiden. Kollar varje dag om det har blivit skav och än så länge går det bra så jag fortsätter med bootsen.
För övrigt vad det gäller skoningen av din häst, så kan det hjälpa om du skaffar skor med lite rak tådel och att man kortar av tån. På så vis hjälper man den naturliga överrullningen (som ibland kan hämmas av vanliga skor) vilket gör att häsen får undan framhovarna snabbare = de trampar inte av sig skorna. Andra saker som kan påverka är om skorna är för tunga, provat med "travskor" (smalare och tynnre skor)?
Fast ni kanske redan gjort det? :)
Hakuna matata!

prova att sko hästen med classic roller. Det hjälpte min häst när han trampa av sig sina skor.
Akta dig för skav av bootsen bara, jättelätt att få dessvärre..
Jag hade haft boots på hästen, kotring känns inte värt - sålänge hästen inte trampar sig på ballarna?
Som #8 skrev så kan Classic Roller hjälpa, jag personligen gillar dock Natural Balance skor mer.
Har hästen långa tår? isf kan du be hovslagaren korta tårna (och ev. sko med någon av skorna ovan.) Så överrullningen snabbas på - framhovarna har lättare att hinna undan innan bakhovarna kommer klampandes.