Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 22683 ggr
KillBerry
6

mögligt hö

va händer egentligen om hästen får i sig mögligt (dammit) hö?

Lets not and say we did

examynia
0

jag har hört att dom kan få kronisk hosta..men tror de tar ett tag innan dom får de.. dom får de inte efter bara några gånger dom ätit de..men de är vad jag hört..är inte säker

nån får gärna rätta mig om jag har fel.Tungan ute

Uss
0

Tja, för det första så brukar hästarna rata sådant foder så det är väl risk att de faller ur, inte får tillräckligt med fibrer, mineraler osv.

Sedan är det ju risken för kvickdrag - det kan bli kroniskt och då kanske hästen inte kan stå på stall mer, de blir väldigt känsliga för fuktig luft och för allt möjligt damm.

Sist så är mögel inte direkt nyttigt, det finns ju penicillin, men också giftigt mögel! Det borde kunna störa magen med diverse otäcka följder - fång? eksem? kolik?

Men egentligen; varför undrar du? Det är väl ingen som öht funderar på att ge ett sådant foder? Jag menar, skulle någon vilja äta mögligt bröd?

#1 Du har inte fel ;D

wtb
0

är höet bara dammigt, spola eller skälj det ordentligt.

# trådkap #

Lite nyfiken, hur kommer det sig att hästar har så känsliga magar?

Får och kor tex är ju inte lika känsliga som hästar och tål väldigt mycket.

Är det människan som klemat bort hästens mage?

www.frusundhs.blogg.se

Uss
0

#3 Damm = mögelsporer ingenting man enkelt sköljer bort. Visst, har man inget val är väl det bättre, men ett mögelangripet foder som läggs i blöt borde väl vara optimalt för det mögel som ändå blir kvar, med en explosionsartad förökning?

Vi har provat hö från två olika leverantörer i år, med samma resultat - för mycket mögel (vilket vi egentligen märkte innan vi fick analysresultatet eftersom hästarna vägrade äta) och tredje bonden hade inte skördat hö öht i år. Vi kör med gräsfröhalm och ensilage i stället.

Nej, det är inte människan som klemar bort hästens mage ;D men kor t.ex. har ju ett helt annat system än hästar, med fyra magar och de är vääldigt tåliga i det mesta, och får t.ex. vill ju ha väldigt spätt gräs medan hästar behöver ett grövre foder eftersom de MÅSTE ha fibrerna. Hästens mage bygger på bakterier som bryter ner fodret, de är väl de som är känsliga - jag vet faktiskt inte varför, bara att…

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Allt damm är väl inte mögelsporer ändå? Det mesta dammet är småbitar av hö och det sköljs inte bort så mycket som binds när man blöter höet.

[Tovab]
0

Damm och mögel är ju olika saker?

Men är det lite syre i höet (så det blir vitt på viss ställen) då ger jag hästen mer hö så äter hon det som går att äta och petar bort dte andra så är det bara att mocka bort dte dåliga =) Då får hon ändå i sig så mycket som hon ska ha

wtb
0

#4 Okej, reagerade på en vi köpte hö av. det var missfärgat av regn sen det låg på gärde, men upptäckte att dom flesta rundbalar han hade inte var bra. vissa vitporiga och dammiga. han sa att det mer var åt kor och får som inte hade lika känsliga magar.. reagerade på att deras magar borde väl oxå pajja ur om dom äter mögligt..?

Att kor är tåliga förstår jag, i och med att dom idisslar. men dåligt hö är väl inte bra för några djur?

Det med att damm är mögel, håller jag inte riktigt med om. Luktar det fräscht, inga vita porer så är ju dammet inte mögel, däremot kan jag hålla med om att risken är större för mögel. :)

Är det extremt dåligt år för hö i år föresten?

www.frusundhs.blogg.se

Gronstedt
1

Vita fläckar måste väl inte vara mögel utan kan vara utfällningar och sockerarter (jag det sagts mig). Mögel brukar inte vara prickar utan "ludd", ofta mer åt det gröna hållet.

wtb
0

#8 har hört att det bara är ensilage/hösilage som får vita prickar som inte är skadliga. Vita prickar på hö= mögelsporer.

Det är vad jag har hört i allafall. Rätta mig gärna om ja har fel =)

www.frusundhs.blogg.se

niare
0

hästar har ju en väldigt liten mage och också därför mkt känsligare, men mögligt/dammit hö och lika farligt för oss som hanterar det som att ge det till hästar när vi hanterar höet får vi i oss dessa mögelsporer som kan ja vara dödligt på längre sikt.

läste detta nyss:

**http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/svar-pa-fragor-om-mogligt-och.htm
**

KillBerry
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag och en kompis var och köpte hö samtidigt och hos samma bonde (skördat i år).

iaf, det var kanske 3 veckor sedan och efter att jag hade använt ungefär halva den balen som jag har öppnat nu tyckte jag att den dammade. (jag har lärt mig att om höt dammar så är det mögligt, men de kanske inte stämmer?)

iaf, jag fråga en tjej istallet vad hon tyckte och hon luktade på det och tyckte inte att det dammade så att det inte var någon fara. jag la hönätet i blöt, bara fall ifall. det kändes ju lite konstigt just den höbalen var möglig och ingen annan? ibland dammade den och ibland inte, jag slängde den höbalen för att jag ville vara på den säkra sidan men jag gav ju honom hö nätet… och det kom jag att tänka på någon dag senare och då blev jag självklart orolig, men nu har det gått typ 5 dagar och ingen hosta ingenting som är ovanligt, han är pigg och glad som vanligt :)

gissar att jag överreagerade men kände ändå att jag ville va på den trygga sidan så att det inte kanske är någon dolt fel som man inte hittar fören i sista sekunden :)

tack alla för svaren allihop! det har vart jätte hjälpsamt! :)

Lets not and say we did

Uss
1

Svarar flera :D

Först ska man nog vara medveten om att "mögel" i ett foder kan vara dels mögelsporer (det som "dammar"), dels faktisk mögeltillväxt (det luddiga som växer på stråna).

Det finns en massa färger på mögel; svart, grönt, vitt, rosa, gulaktigt… Det är inte bara mögelsporer som är farligt, en del mögel bildar giftiga mykotoxiner. Mykotoxinerna kan bildas redan när fodret växer på fältet och DE SYNS INTE och LUKTAR INTE. Har möglet börjat växa under lagringen kan man ta bort det mögliga och fodra med resten, men utan en hygienanalys kan man inte avgöra om det är lagringsflora eller fältflora… så foder med synligt mögel bör man inte fodra med och är det dammigt bör man inte heller fodra med något ur den balen/partiet (eller hantera det mer än nödvändigt)!

#5 För mig är ett dammigt hö ett som det "ryker" om - och det ÄR mögelsporer (om det inte legat vääldigt länge på ett loft, men då borde det vara en del mögelsporer också. Om det släpper bitar av bladen så är det större partiklar och då kallar iaf inte jag det för damm…

#6 Hur tänker du nu? Hö är inte inplastat och eftersom all luft innehåller syre så finns det massor av syre i höet… Iofs ju hårdare du pressar, desto mindre luft mellan stråna, i balen, men man KAN inte få bort syret ur hö… I ett ensilage så stänger man ute syret med plasten och när cellerna i gräset fortsätter andas (och de små bakterierna som också finns där) så tar syret slut och man har fått en syrefri lagring. (Då finns det iofs risk för anaeroba bakterier att växa till = botulism! så det är viktigt att det inte kommer in jord eller smådjur i balen). Visst är det bra att hästen kan "välja" bitar, men i ett mögligt foder finns möglet överallt, det bara inte syns överallt… Och får pålle inget annat så måste ju pålle äta och liksom alla som hanterar fodret i vart fall andas in mögelsporerna… Eller om du har en glupsk häst som äter ALLT…

#8 Det som syns som vita blanka och hårda prickar i ett ensilage har beskyllts/förklarats med än det ena, än det andra - ofarligt socker, protein… Men det är jästsvamp som växer till när det kommer in syre i balen (eller det finns för mycket syre i balen från början för att pressningen inte är tillräckligt hård). Blir det tillräckligt mycket syre i balen tar möglet över. Så vita prickar i ett inplastat foder är ett tecken på att fodret börjat försämras, även om jästen i sig inte är skadlig i mindre mängd.

#7 Är fodret missfärgat av regn har det säkert i vart fall tappat mycket näringsämnen som lagats ur av regnet, men risken är även stor att det varit för fuktigt vid pressning och har det sedan inte torkats ordentligt med fläkt på skullen så har man efter en kortare tid mögele.

Googla på David Slottner och Ensilagenytt och klicka er fram, där finns jättebra bilder på jäst och mögel och mycket läsvärt om foder. Sedan kan ni googla på Cecilia Möller och småbalsensilering, en rapport från SLU där ni kan läsa i stor sett allt om hur man bör skörda och vad som kan hända i skördat foder - jäst, mögel, bakterier… Läs flera gånger och hoppa över de delar som inte är intressanta för en hästägare (t.ex. vilka maskiner som är bra eller inte :p ).

Och javisst, ja; #7 Ja, det har varit ett hopplöst år för bönderna i år, det var i stort sett bara midsommarveckan som det var väder nog för att skörda hö här (och då var det många som väntade). En höskörd behöver minst 5 dagars fint väder (om jag fattat det rätt) och sedan behöver det ÄNDÅ torkas ett par dagar på skulle med fläkt. Ensilage är inte lika känsligt eftersom det kan och ska innehålla mer vatten (utan vatten, ingen mjölksyrajäsning = pH-sänkning = konservering) så det kan skördas även om vädret inte är det bästa. Ju blötare foder, desto mjukare strån som ska plastas = mindre risk för små skador i plasten som ger jästprickar och senare även mögel.

Uss
0

#11 Inget konstigt att balar från samma bonde eller ens samma fält är olika - ju blötare desto snabbare bildas mögel (om det finns tillgång till syre vill säga). Ni hade väl otur och fick en bal med blötfickor i, kanske hade balen skördats där solen inte kommit åt att torka det lika bra när det var slaget eller…

Förra året köpte vi två storbalar att ha under hösten och första balen var OK, men när vi kommit till halva andra balen rök det som sjutton ur den… tack och lov har jag en väldigt vaken pålle för det var först när han började rata höet (pålle nr 2 åt ändå) som jag tänkte till och insåg att det rök om höet - och då hade faktiskt både pålle och jag börjat hosta…

Visst kan man blötlägga dammigt hö, men eftersom även människor påverkas av "dammet" så tycker jag inte att det är försvarligt att fodra med sådant!

Tusen
0

En sak till som gör att man kan ge nötkreatur sämre foder än hästar är också att de inte lever lika länge. Nöt- och mjölkdjur slaktas oftast långt innan en häst gör det.

Uss
0

#14 ja, sorgligt nog så är kor lite "slit och släng" för bönderna, de har inte råd att ha kossor som inte mjölkar på topp så då är det by,by kossan :(

Tusen
0

#15 Sen finns det ju köttdjur också. De blir inte äldre än 1½ år gamla.