Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 10254 ggr
kallander
0

hö i hagen

Vi försöker komma på någon käck lösning för att kunna lägga ut hö i hagen utan att det ligger på marken. Hur har ni det i era stall?

Zadeira
0

Det absolut lättaste är väl typ en lastpall med en trä-ram runt?

kallander
0

ja, vi har ocks tänkt den tanken.. nackdelen är ju bara att vätan och leran kommer upp underifrån, när den står så nära marken. Kanske om man kan få upp den lite till?

Lorita
0

jag har använt dessa galler och med trälock på, det går att få tag på dessa på åkerifirmor tex

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Sarah
0

Vi har foderhus, en plattform en bit upp, på ben, med tak över.

kallander
0

hur då menar du? förstår inte riktigt hur du menar..

Sarah
1

Som ett bord med tak :) Typ köksbord med lite kant och sen pelare upp i hörnen och ett tak över.

kallander
0

#3 hur menar du med galler?

#4 va smart =) kan man göra någon för att dom inte ska kunna äta upp höet så snabbt?

Lorita
0

#7 stålgalret runt behållaren som man tar bort

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

kallander
0

jag är nog inte med riktigt på vad du menar, vad för behållare?

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en lastpall med galler i botten. Runt om har vi spikat fast är plyfamaterial. Denna låda är dessutom möjlig att flytta runt om området runt höplatsen blir geggig och lerig under hösten.

It´s Chess
0

Jag byggde en höbinge igår. Min häst går ensam i hagen och får både frukost och lunch ute. Lådan är gjord i tryckimpat virke med hönsnät i botten. Sidorna är 360 mm höga och den står på ben en bit upp så att det inte blir surt i botten. Hon äter i nät inne och låda ute. Proväter i den just nu faktiskt och det verkar kunna funka bra. Måtten är 800 x 800 mm. Kändes lagom faktiskt. Ska sätta ett myggnät i botten så det inte trillar emellan nåt hö. Det viktig för mig är att det inte blir liggande en massa regn i höet så det blir surt…

It´s Chess
0

Jag byggde en höbinge igår. Min häst går ensam i hagen och får både frukost och lunch ute. Lådan är gjord i tryckimpat virke med hönsnät i botten. Sidorna är 360 mm höga och den står på ben en bit upp så att det inte blir surt i botten. Hon äter i nät inne och låda ute. Proväter i den just nu faktiskt och det verkar kunna funka bra. Måtten är 800 x 800 mm. Kändes lagom faktiskt. Ska sätta ett myggnät i botten så det inte trillar emellan nåt hö. Det viktig för mig är att det inte blir liggande en massa regn i höet så det blir surt…

ebengtssson
0

har du träd i hagen så kan man ju alltid lägga höt i hönät och hänga i träd. Dock hamnar ändå lite hö på marken

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

kallander
0

vilka smarta lösningar ni har =) Vi har en grusväg som vi tänkte ha höet på, så det inte blir så superlerigt till vintern, fast där har vi ju inga träd. Men har funderat på att sätta upp stolp att hänga nät på/mellan.

[donkeyqueen]
0

#10 Vad smart!

kuusou
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här får mina sitt hö :) Näten finns i många storlekar

http://minihingstar.n.nu

Uss
0

#16 OT - vilken snygging ;D

CelsiusT
0

I mina ögon är det viktigt att hästen har huvudet relativt lågt när den äter iom att det är den mest naturliga ställningen för hästen. Jag vill ha höet i något så inte hästarna trampar i det men det tar max 3-4h för dom att äta upp så jag bryr mig inte om ifall det regnar/snöar på det.

Jag har en lastpall med en skiva på så höet inte åker ner mellan plankorna (vill man inte ha så tätt så kan man ju bara sätta dit nät eller annat ovanpå istället ovanpå). Det kommer upp en bit från marken så det inte blir geggigt i höet (vilket inte är så farligt iom att hästarna äter upp maten på bara några timmar) men det är ändå en naturlig ätposition för hästarna. Sedan har jag tagit gallret från en "kubikdunk" och skruvat fast ovanpå så det blir en korg. En sån här fast utan dunken och utan den blå lådan.

Först hade vi tak på men det tar så kort tid för hästarna att äta upp så finns ingen risk att höet blir dåligt på den korta tiden + att höet ändå blev vlött trots taket. Taket var bara ytterliggare en sak som kunde gå sönder och vara ivägen och som skulle underhållas.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#18 Varför har du "korgen"? Åh, jag kom nog på det; du har ingen pallkrage?

Vi hade sådana "vedkorgar" - dvs de var öppna upptill - och de stod som på en pall av metall, så vi sågade bara av gallret i lagom höjd och fixade till så det inte blev några vassa kanter.

CelsiusT
0

#19 Ja precis, då rinner ju vattenet ut också så det inte blir äckligt i botten. Så gjorde vi med, fast vår hade ingen metallpall i botten utan var bara gallret så vi satte då en vanlig lastpagg i bottnen.

Medarbetare på westernridning.ifokus