Så här vill jag också kunna rida!

Utav de filmklippen jag sett på hans ridnig så är det inte mitt mål.
Jag gillar heller inte det jag läst utav hans texter eller texter om hans ridning.
Och har ofantligt svårt för honom som person, han stör mig något enormt. Är precis som med Anky, gör man inget underligt så har man inget att gömma och kan svara på alla frågor. Något underligt är det när man inte vill prata om alla ämnen och inte vill bli fotograferad ens på kurser man håller, utan jobbar hårt på att värkligen undvika det…

Vet desutom ingen annan förespråkare som talar så väll OM SIG SJÄLV och PÅ SIN EGEN SIDA sitter och skriver ut och framhäver sig själv och sin ridning framför andra ridstilar. Kolla bara på Branderups hemsida, Kottas eller någon annan som representerar en ridstil. Inte fasiken håller de på på så låg nivå eller gömmer saker. pst pst.
Hehe, okej XD Jag har väl inte precis läst vad som skrivits utan mer kollat på bilderna.

Jag tycker ärligt talat inte hans hästar går särskilt ärligt på bilderna och ser rätt spända ut, precis som på video-klippen. Och det är då inget jag söker i min ridning eller umgängelse med hästar.
Så jag ser inte mkt där heller ;)
Se bara på halt bilden, istället för att faktiskt böja i lederna och samla sig i halten så har hästen rullat in baken inunder sig, (något som min sjuka travhäst gör nu för att avlasta framdelen
) och hästen triangulerar I HALT! Antar att han ryggat hästen in i den den här halten och ryggat den där den ryggat utan att trampa egenom kroppen och bara hasar och rullar sig bakåt och på så vis skjuter rygg… Nej tack till det, det är inte något mål jag iallafall strävar efter…
Jag inte tittat så nogrannt på hur hästarna står och går och så..Tror faktiskt inte att jag skulle kunna sätta upp som mål för mig att rida sådär… Tyckte bara att hästarna såg så fina ut *ler*, plus att han rider med en rem runt halsen, det skulle jag vilja kunna göra på min lilla pålla men hon skulle nog bara sticka iväg och utforska skogen, haha. Men som du säger så, nu efter att ha tittat lite nogrannare, ser dom ganska spända ut, liksom lite hmm vad ska man säga.. Dom ser lite.. äh jag vet inte hur jag ska säga.
Jag har inte sett filmklippen, finns dom på hemsidan?
Nåja, nu ska jag gå och lägga mig :) Ha det bra, god natt.

Har du bara lite sätes kontroll och häst som inte är alltför opålitlig går det att rida på halsrem (alltså inte ring som är ett finare/skarpare redskap, lustigt är att han fördömer spön, bett och kapsoner, men använder själv halsringar som då inte är fullt så snält om det är en riktig halsring och själv rätt ofta på bilderna ses med spön… lalala för att säga en sak och göra en annan!), har själv provat på ett par hästar, det viktiga är att du kan stanna för sätet och svänga till att börja med. Har du dålig säteskontroll går det att träna in och få hästen att lyssna på halsringen istället, är väll inte att föredra då du knappast kommer kunna få lika bra ridning ur det, men för skogs och promenad ridning och bara ta sig runt med går det nog utmärkt.
Att bara rida runt med de hjälpmedel han annvänder sig bör itne vara alltför svårt, att däremot få in en del av konsterna som han utför, tricksen, är nog markant svårare och att få upp någon sorts spääning och form på hästen. Nu tycker ju inte jag att hans hästar går i en ärlig, bra ridhästform, så det är i mina ögon rätt ointressankt, och det tror jag däremot är mkt mkt svårare att få till utan bett.
Jag tror ärligt talat hans ridstil kommit mkt ifrån att han har svårt att hitta en mellanväg, bör ju vara uppvuxen med rätt dålig hästhantering i ryssland och istället för att hitta den fina lilla vägen som finns så valde han att bara revoltera som en tjurig tonåring och göra det motsatta till det hemska han såg. Jag säger inte att det han gör är hemskt eller något, utan att det bara inte stämmer med mina mål, vilket är att lära sig rida hästen i en bra form och vara samspelt med hästen. (haha, jag säger alltså att han inte är det ;))
Om någon lovar att komma ut å fotografera mig så skulle jag kunna slå vad om att jag skulle fixa att rida min svinto-ponny på halsring/rem efter lite arbete ;) Men då talar vi mest om att ta sig runt, alltså gångartsbyten, halter, svänga, sidvärts, öppnor, inte någon större form eller något, jag kan inte sitta nog stilla utan sadel för att inte störa henne med det. Någon som vill ta mig på min vadslaning?
Usch, detta är värsta nattflummet, borde finnas något sorts natt-förbud för alvarligare inlägg efter 00 :p
Jag har hjärnsläpp å kan inte komma ihåg om filmerna finns och vart på hans egna hemsida, hittar bara en rysk reklam-film för hans egna film, där man inte såg mkt alls. Vet att det finns längre klipp ute på nätet..
Varning för ren f** bull shit….
en elev. men det är i stort sett detsamma, hästen stegrar, gör alltså inte levader eller samlade högre skolor, utan bara reser sig som en häst som busar i hagen. Hästen kan inte piaffera, utan man ser tydligt att den inte alls egentligen kan samla sig, utan vad den lärt sig är att lyfta benparen i takt… Är precis detsamma som flera av de som rider WM & OS som jag också spyr gala över gör ;)
Det enda hon gör är ju att hon lärt in att lyfta högt på frambenen och får på så vis en spansk skritt där hästen bara paddlar och inte längre äns skrittar (alltså egentligen inte ren spansk skritt om man väll ska vara petig eftersom den inte är korrekt utförd…) och i det som ser ut som försök till passage så använder hon detsamma, hon bara ber om höga benlyft så att hon får in längre moment i lyften.. Alltså ingen framriden samling…

Nu har jag inte läst vad du snuttan har skrivit i ditt senaste långa inlägg, hinner inte de nu, bilen ska in på service. Men jag vill lägga in min korta version av vad jag tycker.
Nezorov har utbildat sin hästar på tett eller annat sätt (naturligt?) och dom gör de dom ska och är vackra MEN jag tycker inte om hans hästars konstant bakåtstrukna öron, spelar ingen roll vilken film man kikar på och han står på marken så har hästarna bakåtstrukna öron. Jag skulle aldrig tolerera det, vem är det som är ledaren egentligen?? Kolla i den filmen Snuttan har länkat till vid 28 sekunder, hästens öron och han backar! Jag tycker det är vackert att se att man kannå denna utbildning men det är frågan hur han tagit sig dit och hästarna som inte ser speciellt glada ut över de. Visst dom är snälla o gör som han vill men sen då…
I andra filmen Snuttan har skickat är det en vacker fux, den däremot gillar jag bättre, inga elaka uttryck där inte, utan den gör vad den ska, ok lite busig kanske men hellre de då, iaf för mig.
Får skriva mer sen, måste åka! Tingeling!

jag tycker ju då detta ser ut som att hästen är maxad koncentrerad på sin ledare och inget annat. *min åsikt*
Jag skulle vilja fota så bra som fotografen gör :D

jag har ingen åsikt om honom då jag varken känner honom eller vet speciellt mkt om honom. det finns många knep (en del fula) för att få en häst att utföra önskade rörelser och man kan omöjligt, utan att ha sett en personen träna, veta hur dom kommit dit dom är nu.

Nu så har jag lite mer tid o nu har jag läst allt som är skrivet.
Snuttan håller med dig om halten där, den är fruktansvärt dålig, som du skriver, han har antagligen ryggat in i halten. Hästen står bakom sig med både huvud/nosrygg och frambenen.
Ang att rida på halsrem, de gjorde jag utan problem på Musse, start, stopp, övergånger, svängningar osv. Filmade en gång när vi höll på men tyvärr la mitt minneskort av, alla bilder o filmer försvann, borta med vinden… Hinner du träna tills på måndag/tisdag Snuttan? :-P Isf kommer jag, är ju bara 6 mil från sthlm då ju =) Så kan vi "bevisa" ;-)
Har kikat lite mer på filmerna oxå. Fuxhingsten är jag lite fundersam på vad dom gör med egentligen, jag tycker han går i balanstrav, men vad är egentligen meningen? Trav eller passage?? Suttit o kikat fram o tillbaka o jag kommer inte fram till något. Och vid 2.45 i den filmen, VAD gör dom?? Ska de där kallas samlad galopp eller vad?? Klippet efter går ju hästen i korsgalopp o de vill jag inte kalla samlat. Är det studsningen från/mellan fram och bakben dom vill ha fram eller vad? Är det någon träning för att sen komma till skolan där som först hoppar upp fram och sen sparkarbakut? (minnesförlust, vad heter de?) Men fortfarande går hästen korsgalopp (vill egentligen inte kalla de galopp men har inget bättre ord..) Ja de va visst träning för de, såg de på slutet av filmen, man ändå, vad e de för "träning" när hästen går sådär? Jag kan ha helt fel oxå, är inte insatt i arbetet för såna skolor men i mina ögon ser de INTE bra ut!
Ang Nevzorov's egna fuxhingst, han har inte slätt bakåtstrukna öron när mannen sitter på, men däremot när han står på marken, varför? Kolla på filmen vid 0.50 ungefär, när han gör en halt med den svarta hästen. Hästen stannar och VIKER SEN in sitt huvud…
Som jag skrivit många gånger förut, det är facinerande att se i många fall men jag ställer mig frågande till de.

Du tänker på Capriole :)
Jag håller med dig i övrigt.
Du har inte kvar länkar till de filmsnuttar som varit uppe förrut?
Undra föresten hur total-mobbad jag kommer bli utav dressyr-tanterna på min anläggning om jag börjar träna på att barbacka peta runt med en halsring, haha.
Hur mkt behöver jag kunna till på måndag isåfall? ;)

Ja men precis, där har vi ordet! =)
Eee kan leta filmerna, men ska snart i väg o jobba så dom kan jag lete i morgon.
Äsch bara visa att de går, lite start, stopp, övergångar o svänga =) Haha dom får sig nog ett gott skratt iaf dressyrtanterna, men de kan du väl bjuda på ;-)

Jag är redan skit-fian i stallet ;)
Ska se hur klar och vaken jag blir idag tills jag åker ut, kanske kan tvinga på kameran på någon annan å öva lite :p
Nej, så speciellt inspererad blir man inte.
Men jag tänkte bara dela med mig av en sak:
Gå in på länken som Snuttan2 skickat, den första. Kolla sedan under related, där finns en äng med en svart häst och dens ryttare. Gå in på filmen. Du kommer få se rätt hemska bilder, visserligen tror jag mest att dom finns där i början för att skapa medlidande hos de som tittar, men fortfarande är det väldigt hemska bilder.

Han väljer ju med flit ut att visa dem som inte rider på bett så som man ska, som missbrukar redskapet!
Om alla började rida på halsringar istället så skulle det finnas folk som fortfarande var idioter och försökte strypa sina hästar och drog så pass mkt i ringen så att hästen blöde. Har ingenting med bett i sig att göra, utan människor som inte annvänder redskapet som de ska utan går över till att utsätta hästen för våld!

Och det dom gör som lägger ut sånadär filmer med en "ful" del och en "fin" del är att dom lägger en sorgsen, tung musik till de negativa och en posetiv och lättsam låt till de fina, allt för att påverka.
Ne, ja vet. Det är inte bettet som gör det, det är människorna som använder dom. Det skulle bli likadant vad dom än använde. Han visar dom bara för att det ska varka som om hans sätt är det enda som inte skadar hästen. Det är illa..
Men fortfarande blir jag aldelles lessen av att se bilderna.

Därför väljer jag att inte titta på de bilderna, jag blir också mer deprimerad ;)
Såg ett klipp igår på ryska när jag satt å tittade runt efter filmer, där han visade med en tecknad bild som var inkorrekt ritad över hur hästens mun ser ut och ett bett ligger och där han demonstrerade hur bettet påverkade, problemet var att det ju låg fel och ryttaren bara ryckte. Lär man sig rida korrekt lär man sig att inte rycka.. 
Oj vad ni har skrivit ^^ :)

Här e en film…. har ju tagit alla de värsta exemplena på hur fel man kan rida på bett och sen så kommer hans "underbara" sätt…