Hur ser värderna i det perfekta höet ut?
Som rubriken lyder, hur ser värderna i det perfekta höet ut?
Vi ska köpa hö till stallet eftersom vår vanliga höleverans inte har någon hö iår så då letar vi efter någon annan. Men vi har ingen koll på hur bra hö är! :P :)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om man tar en höanalys så brukar de rekomenderade värdena stå med på pappret. Kan inte alla värden i huvudet men kolla där.
Dessutom kan det vara så att man inte ens vill ha "de perfekta värdena" av olika orsaker. Så tyvärr kan jag inte hälpa dig på just den fronten.
Sen varierar det från häst till häst (framför allt ras/hästtyp) vad som är perfekt. Så det går inte att säga att just de där värdena är perfekta, för de är inte perfekta för alla.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu menar jag inte dom perfekta utan hur ska värdena se ut på höt?
Men skitsamma fick svar från en annan.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Fast det är ju det, hur värdena "ska" se ut beror på häst.
I stallet t.ex. där vi har lättfödda islandshästar, önskas det ett hö på 5-6 MJ och 30-35 g smbrp.
Min svårfödda fjording får mer än gärna äta ett hö på 8-9 MJ och 60 smbrp.
Man brukar räkna på kvoter (smbrp delat på MJ), unghäst/växande häst/svårfödd häst gärna runt 7, lättfödd ca 4-5, normal runt 6.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Det viktigaste är att titta så att siffran (allt jag skriver är siffror per kg foder, inte per kg TS) för det smältbara proteinet (smrp) är 6 gånger större än siffran för energi ( mäts i MJ).
Det knepiga är siffran för MJ - det är häst det skiljer mellan olika hästar vad som är optimalt foder - som ska vara så hög att pålle får den mängd energi den behöver utan att du behöver tillskottsfodra för att h*n inte orkar/hinner äta allt och så låg att pålle får i sig den mängd "strå" (torrsubstans, TS, som är det som inte är vatten i fodret) som den behöver (hur många 100-tal kilo väger hästen? Multiplicera det med 1,2 - MINST så många kg TS behöver den, gärna mer).
Om du nu får tag i ett foder som precis täcker behoven av energi, protein och TS så bör siffran för Ca (mäts i g) vara lite mindre än halva siffran för MJ ( optimalt är 0,4 gånger, ta halva siffran för MJ och dra bort 0,1 gånger siffran för MJ) , då täcker du underhållet och det blir ett liitet överskott för arbetet, men eftersom det kommer från grovgoder är det ingen fara.
Siffran för P (mäts i g) bör vara lite lägre, eftersom det MÅSTE finnas mer Ca än P i foderstaten. Om du delar siffran för Ca med siffran för P ska du få en kvot på mellan 1,2 och 1,8. Optimalt är att siffran är 1/4 av siffran för MJ, då täcker du både underhåll och arbete
Slutligen bör siffran för Mg (mäts i g) vara ännu lägre, 0,15 gånger siffran för MJ, då täcks både underhåll och arbete (räkna 0,1 gånger siffran för MJ och lägg till hälften av det).
Hittar du det här fodret behöver du bara ge selen, 0,2 mg per 100 kg kroppsvikt och ev. tillskott för hovar, mage osv.