om att verka själv
man får inte verka hästarna själv!

skulle jag aldrig våga…. bara när min hovslagare e där…..

min pappa har så länge jag kan minnas både skott och verkat sina hästar själv. det har aldrig varit några som helst problem. en av hans travare sprang in närmre 300,000.
det är både för och nackdelar med detta tycker jag. har hästen en tappsko och hovis inte kan komma ut - ja då står man där. kan man själv - men får inte pga försäkringen, hur hopplöst är inte det?

inte så men de gjorde de som ägde min travare me dom hade många framgånsrika hästar, tyvärr kan de visa sej längra fram om man inte själv kan se de, då kan ge de bakslag……. kram

:) vad jag vet så har det inte gett bakslag på den hästen. han går dressyr nu (han är 18 år gammal) med tjejen som fick köpa honom för en guldtia.
Nu har jag inte läst artikeln, men om man utbildas av en hovslagare som håller kurs osv för att kunna slå på tappskor bara, så gäller väl fortfarande försäkringen…?

man får license även på tappsko….

usch…det skulle jag aldrig bara få för mig att göra! Verkar och skor man fel kan man ju förstöra hela hästen på sikt…..nej där vill jag nog ha en utbildad hovslagare…..

Jag håller med PimTheGreat, jag skulle aldrig våga göra det själv.
Tänk om det skulle bli fel, änk va hästen skulle skadas..
Jag verkar och slår på tappskor själv. Min förra man är utbildad hovslagare så han lärde mig.

Jag gick en kurs som dom kallar för tappskokurs här i stan. Det är ung 5 år sedan. Man lärde sig att verka, sätta på skor. Gjorde det ett par ggr. Men eftersom det är så jobbigt så ringer jag hellre hovlsagaren.

Jag skulle mer än gärna gå en kurs och lära
mig mer om hästarnas hovar, hur man sköter dom
och hus man skor/verkar.
Någon som vet någon kurs?