Foderstat
Jag sitter och klurar lite på foderstat till min donna och får inte riktigt till nåt vettigt tycker jag.
Om någon har egna förslag får ni gärna dela med er.
Astra är ett knabstruppersto på ca 152 cm och fet.. :( Men det ska bantas och tränas bort nu! Är under igångsättning, mest promenader och tömkörning, både på bana och i skog.
Väger ca 550 kg nu.
Höet jag har tillgång till har följande värden:
MJ 8
Smrp 50 g
Ca 1,8
P 1,2
Mg 1,1
K 16,9
Såå.. har du inget att göra - varsågod ;D *hoppas*
Har tidigare använt Kraffts produkter, förra året fick hon t ex äta Krafft Pluss Protein pga lågt proteininnehåll i höet.
Har du en susning om hur mycket energi hon behöver? Och hur mycket har du tänkt att rida i minuter i skritt resp övriga gångarter? Ingen dräktighet osv och uppstallad?
Men grattis, höet verkar bra näringsmässigt iaf :D
Jag har ett superbra häfte från SLU om hur man räknar foderstat och som även innehåller tabeller man kan följa. Har lyckats tappa bort det i flytten dock, så jag vet inte riktigt…
Hon är i alla fall inte dräktig och hon står uppstallad.
Bra hö är det verkligen!
Då ska vi se…
Knabstrupper de räknas som varmblod och då behöver den 60 MJ i underhåll - MEN då bibehåller den sin vikt, Vad vill du att den ska väga?
Sedan får du lägga till 0,2 MJ för 10 min skritt och 1,3 MJ för 10 min arbete i trav och galopp.
Säg att du vill att hästen ska väga 500 kg och att du skrittar en timme, då behöver den 56 + 0,2 x 6 = 57,2 MJ.
Du behöver alltså ge 7 kg hö för att täcka behovet av energi - är det rimligt att din häst äter det? En häst på 550 kg behöver minst 6,6 kg TS och 7 kg hö ger knappt 5,9 kg, MEN det täcker näästan behovet för en 500 kg´s häst :D
Smältbart råprotein, eftersom kvoten är 6,2 och behovet är 6 g/MJ så täcker givan (som är 350 g) behovet (som är 343 g).
Ca behöver den 56 x 0,4 + 1,2 x 0,35 = 22,8 g och 7 kg hö ger 12,6 g
P behöver den 57,2 x 0,25 = 14,3 g och 7 kg hö ger 8,4 g
Mg behöver den 57,2 x 0,15 = 8,6 bg och 7 kg hö ger 7,7 g
Selen behöver den 0,2 x 5,5 = 1,1 mg
Med de här siffrorna behöver du ge 10,2 g Ca - 5,9 g P - 0,9 g Mg och så selenet.
Nu har jag ju gissat vad du vill ha för vikt och hur du rider och jag skulle vilja påstå att INGEN häst är just så som tabellerna säger, men… Av de tillskott jag använt passar Eclipse Dicalciumfosfat och Krafft Magnesium bäst, plus Granngårdens Basic E-vitamin med selen. Jag hade nog kanske bytt ut lite av höet mot typ halm också (om han inte har det som bädd eller har tillgång till gammalt torrt gräs i hagen) och då hade jag ju fått korrigera för det.
Förresten, jag utgick från att siffrorna var per kg foder, stämmer det eller är de per kg TS? I så fall måste man ju räkna om…
Utan att räkna det minsta - ditt grovfoder har ett bra näringsinnehåll, du kan ge enbart grovfoder i den mängd som känns lagom för att hon ska hålla ett lagom hull och orka med den ridning du kräver av henne. Det behövs inget kraftfoder!
Fördelen med att avstå kraftfoder är att du kan ge mer grovfoder = mer tuggande. Och du kan hålla nere mängden utan att det blir alldeles för lite.
Ge lite mineraler dagligen bara, kanske 50 g, så du vet att hon får i sig spårämnena. Ca och P ligger bra i höet, men möjligen är det för lite för att täcka det dagliga behovet.