Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1939 ggr
idaavictoriaa
0

övning till unghäst

Har en 3-åring som är riden i alla gångartet och lite hoppad. Någon som har tips på bra övningar? :)

Sarah
0

vila ett tag :) min unghäst är 2,5. Nästa sommar ska jag rida in henne, alla gångarter och hoppa, sen ska hon få vila några månader för att smälta allt. Sen blir det tillridningsstall. Men generellt, bara rida ca 3 dagar i veckan och mycket ute så då får stärka sig.

CelsiusT
0

Gör roliga saker som bygger hästens självförtroende under ryttare. Tex träna på olika underlag så som broar, vatten, asfalt, osv osv. Miljöträna genom att vara med ute på aktiviteter utan att direkt ingå i dessa. Ta det lugnt! Tar du det lugnt nu så har du gott om häst kvar i många år framöver.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Träna fysiskt under ryttare så att säga är någon en 3-åring inte bör göra för att den ska hålla ordentligt (enligt mig i.af), jag skulle antingen pausa helt över vintern eller bara rida lite lätt, mer psykiskt än fysiskt arbete i skritt och trav. Att bara motrionsrida en 3-åring är onödigt, så se till att om du rider så ska hästen och du få ut något av det. Men givetvis kan lite skritt i skoge vara mysigt och bra för vänskapens skull. Passa istället på att träna allt sådant som kan vara bra inför framtiden, är grunden stadig går resten lätt som en plätt!

Börja gärna med att markträna så att häsetn blir kännsligv för tryck. Flytta hästen framåt, bakåt, åt sidan, framdelsvändning, bakdelsvändning osv genom att använda händerna och till slut kanske bara signaler (peka med fingret t.ex). Min häst hade jätte svårt för bakdelsvändning tidigare, trots att framdelsvänidning gick jätte bra, men efter lite träning från marken så gick det som en klocka på första försöket :) Skänkelvikning osv kommer också garanterat gå lättare! Träna för övrigt gärna in röstkomandon osv för de olika gångarterna, bra att ha i träning sedan :)

Utöver det så träna på att lasta. Inte bara få in hästen i transporten, utan träna så att du kan lasta själv t.ex, dvs "skicka in" hästen i transporten. Ha gärna ett komando för att backa så du även kan lasta av hästen själv utan att den kastar sig ut trots att man itne håller emot innifrån. Om man lär hästen att gå undan för tryck så kan man även lära hästen att följa efter vid drag. Att dra i grimman är ju standard och hästen ska ju gå framåt. På samma vis kan du träna det genom att t.ex dra lite försiktigt i svansen, i manen vid manken eller liknande. Praktiskt ibland!

Och utöver sådana saker så är vanlig miljöträning himla bra. Träna på att gå över konstiga saker som vatten, en liten häck kanske osv så att alla "roliga" hopphinder blir busenkla! Träna verkligen på att hästen ska vara lugn om du är lugn helt enkelt. En bra början är att lära hästen spöet är snällt, ta longerpisken och "kasta" över hästen lite hur som. När det går bra så kan du ta läskigare saker som krattor, klä in hästen i en pressenning, och träna på läskiga ljud. Slå på hinkar, metallsaker, och givetvis klippmaskinen!

Hakuna matata!

[donkeyqueen]
0

#3 Låter ju jätte smart att träna hästen att vara lugn i så många sitatuoner som möjligt redan när den är ung. Glad