var barnmorska igår
eller det heter väl fölmorska när det är häst bebisar på väg ut.
det var en känslomässigt blandad upplevelse pga av att fölet födes med en missbildning, ena framknät var liksom åt fel håll. den böjde alltså benet åt fel håll. den slutade andas oxå. jag tyckte dom skulle låta fölet dö men ägaren skulle ha liv i det men tredje gången fölet slutade andas så gav dom upp.
det var hemskt. stoet var jätte ledsen, hon är en jättebra mamma och saknade sitt föl.

Nej men fy vad hemskt!! Aldrig kul när sådant händer! Va själv med om liknande sak för några år sen men då blev stoet smittat av abortvirus, födde fölet 2 veckor tidigt och fölet levde men va väldigt svagt och bara några minuter senare slutade den andas. Vi testademed konstgjord andning men det hjälpte inte och tillslut slutade även hjärtat att slå. Så liten och ynklig men jätte vacker, svart med bläs… Men det va förbestämt att det skulle gå så, vi obducerade fölet sen och den va helt tillbaka missbildad på insidan, tror de va levern eller om de va njurarna, kommer inte ihåg.
Lider med dig!!
Usch, vad tråkigt! Men kanske lika bra att det blev så om den var missbildad?

Gud vad hemskt 
#2 ja den hade knät åt fel håll såg ut som ett fågelben. jätte läskigt. jag förstod inte varför ägaren ville ha liv i fölet. jag tyckte dom skulle låta den dö första gången den slutade andas.
kan ha varit abortvirus kanske, jag tror att dom ska obdusera fölet. stoet är ej vaccinerat överhuvudtaget.
Åh vad hemskt
Skickar en tanke till både föl, sto & ägare..
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

sorgligt…..

Åh, vad sorgligt och jobbigt för mamma häst och även er. Stackars föl som aldrig fick springa runt och leka.

Usch vad tråkigt! Stackars mammma häst.

har de tagit till vara att hon har mjölk? dvs ringt ammajouren?