kostnader för shettis?
Hej!
Nu sitter jag och drömmer mig bort. Jag har alltid velat ha en shettis, hade en sköthäst för några år sedan och efter det växte mitt intresse för shettisar.
Dock har jag inte råd att ha egen häst och inte ens en liten shettis.
Men om man nu skulle säga så att jag skulle ha råd, eller kanske ha råd. Hur mycket kostar en shettis ungefär i månaden?
Då menar jag försäkring, foder .. och vad allt det nu ska vara. Hovslagare kanske osv.
Och vi säger att jag har tillgång till att ha hästen hos en kompis som har hästar, men att shettisen fick gå på lösdrift isf. Vet inte hur mycket det skulle kosta kanske men vi säger runt 500 kanske? Har ingen koll på hur mycket det kostar egentligen.
Konstig fråga kanske men man vet ju aldrig vad som kan hända i framtiden! :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Våran shettis kostar samma med hovslagare som dom andra. vi betalar 300 :- per verkning + framkörningsavgift var 6 v.
Försäkring betalar vi på ca 1000 :-/året
Foder beror ju på hur mycket man ger :)
Nu får han ca 5 kg hö/dag (säkert mer då det är svårt att utfodra i hagen så han inte äter mer) höet ligger på runt 2 kr/kg
Förut när jag hade lösdrift åt han mer då dom hade fri tillgång.
så vad blir det… runt 500:- månaden om man slår ut på det.
Sen ger vi även mineraler/vitaminer, saltsten så klart. Halm till boxen…
Det har jag inte riktigt priset på. Halmen betalar vi runt 0.50-1 kr/kg men vet inte riktigt hur mycket som går åt
www.frusundhs.blogg.se
Men det va ju ändå inte jättedyrt ju. Trodde dom skulle kosta upp mot 1-2000 iaf om inte mer.
Hade jag haft tid och fått för mamma (som säger att jag inte får även om jag skulle betala allt själv osv) hade jag gjort det! Fast, dom är ju inte gratis att köpa heller.
Medarbetare på Djurfoto
Inköpet av en häst är oftast det billigaste (och det kan man ofta spara till). det som kostar är resten. Så har du råd och tid i framtiden så kan du ju bäörja såpara pengar till en häst och kanske köpa en om några år.
Vi var fodervärdar åt en shettis som skadade sig i hagen. Efter en vecka på klinik och sedan akut tillbaka efter 2 dagar avlivades hon. Det som inte försäkringen täckte kostade oss drygt 10 000:-
Varför inte försöka bli medryttare istället? Då slipper du fullt ansvar och medryttariet kostar dig lika mycket eller lite oavsett om hästen är frisk eller behöver veterinärvård. Dessutom är det lättare att byta häst om den inte passar.
Jag var medryttare i många år och det var helt suveränt. Man måste ju inte äga hästen.
Nu va du allt lite rolig! Eller kanske inte, men jag sparar pengar, fast inte för häst utan för fotografering. Det är det som är det jobbiga, antingen häst eller fotografering och jag vill verkligen ha en häst men tror att fotograferingen går före faktiskt då jag vill komma långt.
Men när jag känner att jag klarar mig med den utrustningen jag har till kameran kan jag alltid börja spara till en häst! :)
Medarbetare på Djurfoto
Om du bor i närheten av Örebro kan du få hjälpa till med min shettis =)
www.frusundhs.blogg.se
#5 Vad var det som var roligt med det inlägget???
Fattar inte vad du menar med det? Brukar man inte spara ihop pengar först innan man köper något eller…??? Fattar ingenting.
Jag har en medryttarhäst som jag rider, men vill ju ha en som jag tricktränar med osv.
Bor tyvärr inte i närheten av Örebro, eller jo . Fast ändå inte, bor typ 5 mil norr om göteborg :)
Menade att jag har flera saker att behöva spara till, men jag skrev fel. Förlåt
Medarbetare på Djurfoto
En shettis kostar ungefär lika mycket som en stor häst i allting. Det som blir något billigare är foder och inköp, möjligtvis försäkring också (vet inte vad det kostar att försökra en stor häst.)
Låt oss säga att du har 500 kr i stallhyra det tycker jag är ganska lagom, men ingår det foder och strö i den hyran?
Jag betalar 1250 kr i stallhyra på vintern nu när de går inne, då ingår det både strö och hö.
Vaccinering får du räkna med 600-800 kr en gång om året.
Avmaskning kan kosta mellan 150-250 kr per gång och det ska ju göras ett par gånger om året, hellst ska du kolla innan och det kostar 200-300 kr. Har du tur slipper du avmaska men har ändå kolla kostnaden kvar.
Hovslagare är ett släkte för sig, många vill inte ta i shettisar med tång ens och när de kommer så kan de gnälla öronen av dig att du just har en kortbent häst. Det kostar i alla fall lika mycket som en stor häst och det är svårare att hitta en bra hovslagare.
Vitaminer och mineraler kan vara bra att ge även om den inte får kraftfoder, en b-vitaminhink kostar ca 200 kr (ger min pellets då han äter det utan kraftfoder.) Jag ger även e-vitamin efter inrådan från veterinär.
Du kanske vill ha analys på det kraftfoder du ger? Ingår det i hyran? Annars kostar det runt 500 kr (för det får du ett papper som jag i alla fall inte fattar något av ;) )
Sen för att inte glömma utrustning, vill du köra så finns det helt okey selar mellan 1000 - 2000 kr och en helt okey rockard kan du hitta på blocket mellan 1000-5000 kr. Det är ju engångskostnader, men grimmor, grimskaft, reflexer, hinkar och allt annat är ganska mycket förbrukning på.
Sen vill du åka iväg och göra något med din lille? Har man inte tillgång till att låna släp så kostar det ca 250 kr att hyra ett släp för en dag.
Tja det var väl allt jag kom att tänka på som kan kosta.
Jag tycker absolut att du ska fortsätta drömma och planera! Lägger du tid på att bli stjärnfotograf så kommer du snart ha pengar till en underbar liten shettis också :)
Min högsta dröm större delen av livet var just en shettis och jag planerade, drömde och längtade och helt plötsligt en dag insåg jag att jag var 20 år och hade fast inkomst och köpte min älskade James i födelsedagspresent till mig själv. :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

#0 Allt beror på vart man bor.
Där jag bor kostar en hovslagare från 800 kr och uppåt, spelar ingen roll på ras.
Stallplats oftast från 1000kr i kallhyra. Sen ska den ju äta också.
Så priserna varijerar ganska mycke, bästa sättet är att du själv kollar runt vad hovslagarna brukar ta runt där du bor och vad stallplatserna( eller lösdrift) kostar så vet du lite bättre.
kissmekate.blogg.se
Tack!
Men det känns ändå inte lika myckeet som en stor häst, fast jag vet ju inte eftersom att jag inte har haft någon häst.
Men jag ska allt fortsätta drömma, och om jag får sålt bilder osv. så kommer jag ju ännu längre och då lär det inte ta lång tid innan jag har en svart (ja, h'n ska vara svart (a)) shettis i mina händer! :D
Hovslagare vet jag en som inte tar sjukt mycket. Men vet ju såklart inte om han fortfarande skor om några år så egentligen kan jag inte kolla på sånt här nu :)
Och lösdrift kostar väl inte lika mycket som med box och sånt? Och om det är hos någon man känner så tror jag det skulle bli billigare.
Men jag ska som sagt fortsätta drömma ett tag till :)
Medarbetare på Djurfoto
För vår shettis:
Foder - ca 400 kr/mån, mest hö (2,50 kr/kg) o vitaminer o saltsten.
Hovslagare - 300 kr/varannan månad.
Försäkring - ca 100 kr/mån
Spån till boxen - ca 150 kr/mån
Hittills: ca 800 kr/mån (då har vi honom i eget stall, men även stallet måste ju underhållas och skötas om)
Sedan är det avmaskning/träckprov, tandkontroll, vaccinering, köp av utrustning/flugmedel och annat varje år - har inte räknat ut vad det kan bli, men minst 2000kr/år skulle jag tro.
Om hästen ska vara inhyrd någonstans tillkommer hyran. Väldigt olika, men jag skulle tro att det går på mer än 1000 kr/mån. Så skulle jag ha min shettis inhyrd skulle jag räkna med att han kostar 2000kr/månad.
Så om man slår ut allt blir det ca 1000 kr/månad för oss.
Och sedan måste man alltid räkna med oväntade utgifter, veterinär, hovslagare en extra gång om hoven flisat sig, maskkontroll, ta bort en hake på tänderna, ett träns som går sönder etc. Själva inköpspriset av ponnyn är egentligen den enkla biten eftersom det är en engångskostnad, att köpa allt som behövs är den dyra delen.
Därför tycker jag att det låter vettigare att du letar efter en medryttarponny och när du börjar känna att du har råd kanske du kan ha en ponny på foder för att prova på hur det är.

det finns bara en sak som kan vara billigare och det är maten / möjligen spån för övrigt kostar alla hästar lika och höstar kostat om man ska ta väl han om dom lite olika olika månader.
Så ni menar att jag ska leta efter en shettis som jag kan vara "medryttare" på ? :p
Hej!
jag är en 16 årig tjej som är intresserad utav att bli medryttare på din ponny.
Det låter väl lite halvt sådär men kanske om man berättar vad man tänkte göra med hästen så vem vet.
Medarbetare på Djurfoto
#14 Det är nog en hel del som skulle vilja ha sina kortbenta rackare lite aktiverade, så om du vill kan du ju alltid testa.
Sen det där med att du ska ha en svart… Jag skulle ha en rödskäck sto men kom hem med en fuxvallack ^^ Som det kan bli!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jo, sant. Kan ju kolla runt lite!
Haha, jag vet att jag säkert inte kommer hem med en svart. Men det är det jag vill och ska kämpa för det, även om jag säkert kommer hem med en fux med 4 vita strumpor ;)
Medarbetare på Djurfoto

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det känns som sagt som en shettis är billigare eftersom den är liten, men eftersom ja har både shettis och stor kan ja ju säga att det inte är det.
De kan också vara det att en shettis är billigare i inköps pris!
Det enda som blir billigare i det stora hela är ju foderkostnaden och kanske strö.
Men de dyrare som skoning, försäkring (de skiljer ju mkt beroende på oavsett ras), veterinärbesök som tandläkare, vaccinationer osv. är ju samma summa oavsett hästen stl.
Kallhyror brukar ju ofta vara samma pris oavsett hästens stl, de är ju endå boxen man betalar för. men är de där de ingår skiljer de kanske en liten summa (pga. foder).
Har haft shettisar i stall där de tagit 700kr/ kallhyra
och i ett lösdrift där de kosta 800:-
Nu har jag hos en bonde så då kommer ja billigt undan med alla eftersom ja i det stora hela bara betalar för strö/hö (vilket han odlar själv), de är fördelen med att stå på bondgård! (700:- allt för shettisen).
Men då kommer kraftfoder mm o alla övriga kostnader också…
Bara att kolla tänderna kostar 1.500:- här i min stad!
(de är sånna kostnader man kanske inte tänker på).
Men man ska inte vara negativ, man kan alltid hitta en lösning :)
Tror det är som du säger #17 att bara för att dom är små och söta tror jag att dom är billigare men det är dom väl egentligen inte. Men jag tror att i det stora hela fortfarande blir lite billigare, iaf här i min stad. För här så kostar det olika för häst och ponny i stallhyra och lite sånt. Men jag vet ju vad ni menar och jag har mest bara drömt och sånt måste man få göra ibland! :)
Problemet med en medryttarhäst är att man inte direkt kan söka på blocket om någon som söker medryttarhäst till sin shettis? :o
Hittar förövrigt knappt några shettisar tillsalu på blocker i göteborgsområdet.
Medarbetare på Djurfoto
http://www.blocket.se/goteborg?q=&cg=6120&w=1&st=s&c=6124&ca=15&l=0&md=th
första försöket ;)
http://www.blocket.se/goteborg/Medryttare_35278345.htm?ca=15&w=1
De söker visserligen ryttare, men jag tror om du hör av dig och frågar om det kan vara aktuellt med en lite äldre tjej som kommer och aktiverar på andra sätt så kan det säkert vara det. Fråga kan man alltid! Sen är många så insnöade på att man bara kan aktivera hästen när man sitter på den att de inte tänker på den möjligheten du innebär.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#11 Hovslagare kostar ofta ungefär samma i ett område, ytterst sällan det varierar särskilt mkt. Det har med konkurransen att göra. Ibland kan man få tag på någon lite billigare, men då är det ofta det inte är bra - man får vad man betalar för.
Hästen är en mkt större belastning på tex marker m.m. om man har den på lösdrift. Det ställer högre krav på gården för att hålla lösdrift på ett bra sätt. Visserligen slipper ägaren med utsläpp på morgonen, men det tar nog ut varandra. Här omkring är det ungefär samma priser. Det man brukar betala för är snarare sådant som "lyx", dvs varm sadelkamamre, varmvatten och spolspilta, bekvämlighet när man utför sysslorna osv osv.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Du kan ju lägga in egna annonser där du skriver vad du vill göra med hästen, alltså inte medryttare utan kanske mer promenader och körning om den är inkörd.
Finns ju flertalet annonser på shettisar som vill bli körda, dessa får man säkert lov att trickträna också.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Problemet är ju att jag bor närmare kungälv än göteborg, men kungälv är ändå lite långt.
Jag vet, men jag sa ju att jag vet en hovslagare som är någon hundralapp billigare men ändå bra. Mina systrar hade honom till sina hästar, fungerade ju jättebra.
Promenader och trickträning (som jag själv måste lära mig saker att hitta på först) kan jag, har ingen som helst erfarenhet av körning.
Om dom vill bli körda också så är ju inte jag rätt människa.
Medarbetare på Djurfoto

#23 många hovslagare vägrar ta shetisar för dom är bökiga att verka/sko + arbetställingen blir fel vid så små hästar.
jag bor strax söder älven från kungälv sätt och skulle behöva någon som hjälper mig lite med inkörningen av min tvååring (undervisning ingår om du hjälper mig köra in henne, för man ska alltid vara minst två vid inkörning)
Jag vet, men han skodde även den shettisen jag hade som sköthäst för något år sedan.
Tror fortfarande det kan bli jobbigt att ta sig till kungälv från stenungsund
Medarbetare på Djurfoto
#23 Du kan säkert lära dig att köra eller tömköra om du hittar en shettis som är inkörd :)
Stallplats: 800:-
Kraft foder: 150:- (behövs bara om den ska tränas)
Hö: 350:-
Strö: 200:-
Försäkring: 150:-
Totalt ca 1650:- /månad
Sen tillkommer 600:- för skoning var 8:onde vecka + vaccination och avmaskning :)

#25 jag vet att det är för långt
Jag var "medryttare" på en shettis och ett russ för några år sedan, det vill säga jag promenerade, tränade lite NH-grunder och annat markarbete samt körde russet med shettisen bredvid. Ägaren var själaglad att de alls blev aktiverade, för barnen hade tappat intresset och ägare hade egna storhästar att ta hand om. Och då var jag en bit över 35 och svarade på en annons där de sökte medryttare
.