Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3286 ggr
Em--ma
0

Säkerhetväst?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eftersom jag inte får hoppa utan säkehetsväst för min syster så måste jag hitta någon som är uberskön , hatar västar över allt annat på denna jord i princip. Och själv tycker jag att ifall hästen skulle vägra så skulle jag lättare ramla av med väst än utan då man är mer följsam i kroppen utan.
Jag har en Beta 2000 av CRW(?) har inte testat den på länge men för det första är den inte så diskret och sen är den himla stor o klumpi tycker jag. Följer lixom inte kroppen så bra.

Har kollat lite på Racesafe RS 2000 , men vet inte så mycket om den.
Vet någon hru den är eller vet någon annan säkerhetsväst som knappt märks att man har på sig en? tacksam för svar! :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tusen
1

Racesafe är bra och smidig. MEN alla västar måste användas ofta för att bli sköna. Och väl inte någon som är för stor. Hellre då något liten för går den för långt ner över ryggen slår man i bakvalvet med västen. Mycket irriterande, faktiskt.

selfrejection
0

Jag har en Racesafe RS 2000 som jag köpte vid jul. Har bara ridit med väst tidigare för många år sedan när jag kanske var 10år och tyckte inte alls det var skönt då och därför inte haft någon sedan dess. Men min mamma blev så less när jag gick omkull med en häst och köpte en sån väst åt mig. Den formar sig lätt efter kroppen och oftast glömmer man att man har den på sig, när man inte råkar ha för mycket tröjor under :p På vintern brukar jag ta på mig den innan jag går till stallet för att den inte ska bli kall och stel och den hinner forma sig efter kroppen innan man hoppar upp på hästen. Nackdelen är att man behöver hjälp om man vill ändra storleken efter som det är snörning i sidorna.

En tjej i stallet har en annan sort från Hööks och hon kan knappt använda den på vintern för den blir så stel när det är kallt.

Elshira
0

De "vanliga billiga" västarna är bara skräp (ur synpunkten att de ska vara bekväma). Köp antingen en väst med flera små plattor (som race safe) eller de allra nyaste västarna som är väldigt mjuka (vet att hööks ska ha tagit in något märke som var sådär jätte mjuk).

Just över svanken är det också ganska så viktigt att ha delade plattor (upptäckte jag efter att ha använt den första modellen race safe som har raka ryggplattor) efter som detstör lite annars.

Men satsa på en med delade, eller en väldigt mjuk väst! Då lovar jag att man kan ha dem i flera timmar efter ridturen på vintern efter som de värmer så skönt Flört

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Någon som använt Racesafe som även testat SafeRace? Det är ju en billigare "kopia". Jag har kopian som jag köpte för 5-600:- (lite skillnad i pris iom att Racesafe kostar över 2000:-). Jag är väldigt nöjd med min väst, den är bekväm och ofta glömmer jag bort att jag har den på mig (har den nu alltid när jag rider iom att jag har två unghästar). Men det hade varit kul att höra av någon som provat båda om det är någon större skillnad och isf vad? Vad är det för säkerhets-level på racesafe?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[slo]
0

#4 Jag har också någon "kopia" av racesafe (tror jag iaf) som jag köpte på EuroHorse i vintras, 500 spänn :) Har inte provat rida med den iofs, köpte den för att ha när jag kör maraton… Och det funkar ypperligt! Till och med en uppfällbar "svans" längst ner på ryggen, troligtvis om man har lång eller kort rygg.

Mooaaa
0

Jag har en racesafe och jag ÄLSKAR den! Kan inte rida utan säkerhetsväst och den är extremt skön och formar sig bra efter kroppen. Den är väldigt dyr men den är verkligen värd alla pengar!!

Alma-G
0

Racesafe går att beställa för ca 1500 sek inkl. frakt från England! Den skönaste västen jag vet, köpte en, dock var den för lång och nu rider jag runt med en hemsk Hööksväst. Dock funkar det ok, men den är rysligt ful. Blir en Racesafe i julklapp till mig själv i år Skrattande

Em--ma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Köpte en RS begagnad för 1300 kr för ett tag sedan.
Och brukar använda den frivilligt när jag ska ut och galoppa eller rida på ''osäkra'' stället eller när jag hoppar :) :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !