Magnesium
Undrar vad som är rekomenderat dagligt intag (om man nu kan säga så för häst) av magnesium hos häst?
Medarbetare på westernridning.ifokus
På burken med magnesium står följande:
Till häst 5 mg/dag. En skopa innehåller 4 mg.
Och skall endast ges till hästar:
- vid störd muskelfunktion
- vid konstaterad brist (via blodprov)
- vid lågt magnesiuminnehåll i grovfodret.
Alltså inget man bara ger på måfå utan det ska verkligen vara befogat.
Vårt grovfoder har dåligt seleninnehåll och enligt vererinären ska man då förrutom selen ge dem extra magnesium. Antar att det är för att det antingen slår ut magnesiumet eller att det behövs extra för att selenen ska kunna tas upp ordentligt.
Därför får våra extra selen, Vitamin E och magnesium. Fast i ganska små mängder (Våra är tävlingshästar i SM-klass och strax under)
#1 Men det kan inte vara hästens hela dagsbehov? Det måste vara "lagom dosering" för just den magnesiumprodukten.
Vad jag förstått så är det inte skadligt med för mkt magnesium? Speciellt inte om det kommer från naturlig källa så som lucern eller annat grovfoder m.m. Någon som vet något om det?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Enligt vad som stod på burken var dagsbehovet 5 mg/ dag. Och de rekomenderar ju att man ska vara säker på att det behövs innan det ges. Så läser jag i alla fall ut av det som står på burken. Burken är rent magnesium så jag tror inte det är något som bara gäller för den här "produkten".
Här är en länk där du kan läsa mer. Läser du lite längre ner står just det jag skrev om dosering. Ett överskott av något ämne kan slå ut ett annat.
Så här skrev Krafft på sin sida om MAgnesium:
"Magnesium – samverkar med kalcium och fosfor och ingår i skelettvävnaden. Magnesium styr också många av de enzymer som ingår i ett antal viktiga kroppsprocesser. Magnesium har en viktig roll för cellernas tillförsel av syre – och är således viktigt för högpresterande hästar. Vidare behövs magnesium för proteinomvandlingen och för nervcellernas funktion."
När jag gav min häst magnesium för att komma tillrätta med hennes humörsvängningar frågade jag SLU om magnesium och överdosering. Jag fick svaret att man inte kan överdosera så länge man ger magnesiumet oralt.
Enligt Hästens näringsbehov och utfodring (Planck/Rundgren) beräknar man hästens behov av bl.a. Mg utifrån vilket energibehov den har.
Man räknar 0,15 g Mg per MJ i underhåll, dvs utan tillägg för arbete, För arbete lägger man för varje MJ till 0,15 g.