Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 5807 ggr
wtb
0

Bygga foderhäck på vägg hjälp.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej.

Tänkte bygga foderhäck på utsidan av höförådet för utfodring i hagen.

Någon som vet vilket avstånd det ska vara mellan ribborna för att dom inte ska fastna.

Sen så är jag osäker på hur hög jag ska göra den. Funderar på att göra den 20 cm från mark och sen ca 1.30 hög så att dom inte ska kunna kliva i den. Har en shettis och en Dponny, så den måste ju vara "säkrad" för båda.

Tacksam för hjälp. Lägger till en bild, inte den bästa då jag slängde ihop den i paint precis :)

www.frusundhs.blogg.se

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Höjderna tycker jag låter bra. När det gäller spjälorna så skulle jag titta på vilka mått man får ha på galler inne i stallet.

wtb
0

Det står: Fria öppningar i galler för stor och liten häst bör vara för: stående galler < 25 mm eller 65-85 mm

Hittar inget åt ponny :S

Hur stort avstånd behövs för att dom ska kunna få ut höet utan att allt ramlar ut också.?

att ha mellan 6-8 cm verkar litet..?

www.frusundhs.blogg.se

Mantissa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag byggde en foderhäck med "hundgårdsnät" som jag hade liggandes. Byggde som en ram som jag fäste nätet mot och på baksidan en låda på 20-30 cm bredd. Man fyller den bakifrån och det är tak över. Du behöver aldrig gå in i hagen och höet räcker längre då de inte kan ta stora munfullar. Svårt att förklara. Jag har ett utrymme bakom höhäcken där bocken hade en egen liten ligghall, men har du höförådet mot hagen så kanske du kan göra en lucka därifrån till häcken?

Lägger in en bild där den syns i bakgrunden.

wtb
0

#3 vilken smart lösning =)

hur lätt får dom ut höet genom nätet? vill inte att det ska vara för svårt heller :)

Jag ska göra ett fönster med plexiglas från höförådet in i hagen som jag kan ta bort och slänga ut höet genom rätt in i höhäcken,  så jag slipper gå så långt med det =)

www.frusundhs.blogg.se

Klasselover
0

Kompostnät? :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

wtb
0

#5 funderade på det med, men har nog inga såna hemma…

Jag har rutgaller som nog är 5-6 cm rutor i. men blir det inte lite små rutor?

www.frusundhs.blogg.se

WinterPrince
0

Ska dom ha fri tillgång? Brukar man inte prata om 3-4cm rutor när man pratar om slow feeding? Då hade kanske 5-6cm vara rätt passande.

Zaphix
0

Skulle använt mjukt nät.. Gjort som en stor påse av nätet och gjort ett hål genom väggen. Nätet hade jag satt upp runt hålet så det bara är att kasta ned höt genom väggen ned i nätet.

Finns småmaskiga nät att köpa, har 4 cm till min häst, det äter han rätt lätt ur.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
0

#3 OT Men vilken fin katt på bilden. Är det din? Skrattande

wtb
0

#7 nej dom ska inte ha fri tillgång.

Vill bara inte fodra på marken nu när det börjar bli lerigt och dom skiter gärna där dom står och äter :s

vill ha en sån konstruktion som jag har på bilden just för att dom ska kunna stå en bit ifrån varandra och äta. och jag tycker det verkar praktiskt och dessutom snyggt.

om jag nu skulle bygga en sån med träribbor, hur brett kan man ha mellan ribborna så att det inte finns risk att fastna? Hur

brett är det mellan galler i såna höhäckar man köper,  någon som vet?

att det inte tar längre tid att äta spelar ingen roll, men vill helst slippa så mycket spill.

www.frusundhs.blogg.se

Mantissa
0

Min erfarenhet av andra modeller av höhäckar är att de gärna tar en hel munfull och lägger tussen på marken och äter. Brukar bli mycket spill och nedtrampat. Kompostgaller tycker jag verkar vekt. Mina har inga problem att få ut höet men det räcker längre än en tuss på marken hade gjort. Det enda jag funderar på att ändra är att klippa en bit hårdplast som en kil i botten så att allt hö glider fram till nätet. Som det syns på bilden så blir det som en trekant mot bortsidan som blir kvar. Men för att svara direkt på din första fråga så behöver de inte mer än ett par centimeter för att komma åt höet. Se till så att de inte får igenom hela huvudet (eller att det kommer igenom med marginal, men då får du bygga en annan typ av häck), bara främre mulbiten räcker bra. Smalare än en hästhov hade jag byggt.

#8 hästen jag hade tidigare rev sönder allt som var tunnare än repet som de gör de vanliga höpåsarna i. Hon kom på att ju större hål, desto fortare trillade maten ner;) Träribbor hade inte klarat sig länge heller.

#9 Jo det är min Kegrim. Första gången utomhus på bilden så det var väldans spännande med allt:)

wtb
0

men om jag nu skulle göra ca 6-8 cm som det är rek. till stående galler får dom ut höet då tror ni om man gör med träribbor? blir ju inte som med nät att dom kan trycka och dra.

www.frusundhs.blogg.se

WinterPrince
0

Googlade lite på färdiga höhäckar. Hittade en som var 70cm bred och den hade 6 ribbor så det blir då ca 10cm mellan ribborna. Jag tror 8cm skulle vara lämpligt, i och med att du har ponnys.

Elshira
0

Att ha gunnebo nät tror jag skulle fungera alldeles utmärkt. Hålen är så stora att hästarna absolut får ut höt utan problem, bara man gör själva låda med lutning i väggen bakom så att höet alltid glider ner emot nätet så att säga. Kompostgaller fungerar nog utmärkt det med, bortsett från att gunnebo nätet antagligen är mer hållbart.

Har själv tänkt ha det, men ville personligen hellre ha hästarna ätandes uppifrån så jag gjorde mig en låda där jag har ett hönät med små maskor i. Det är för visso inte hårt när, men nätet jag har är med 3 cm maskor, och de lär sig äta genom det med rätt snart!

Jag har själv kollat på lite om detta med foderhäckar, och ska hästarna äta uppifrån så spelar det ju ingen större roll om gallret på sidorna är lite större. Men ska de äta genom gallret så kommer det garanterat ramla ut i.af. Hästarna tar bara en stor tugga som ramlar ner på marken-  de äter den tussen - och drar sedan ner en ny tugga.

Personligen gillar jag inte när hästarna ska äta från sidan av något, men om de ska bör åtminstone den ät-sidan vara vertikal, dvs inte luta "utåt" eller så.

Och det som nästan alltid gäller om galler osv till hästar. Antingen ska det vara så stort att de inte kan fastna, eller så ska det vara så litet att kommer de in så kommer de ut också. Men det bästa är ju att de aldrig kommer in alls givetvis.

Hakuna matata!