uf-företag
Jag går andra året på gymnasiet, samhällsprogrammet med inriktning ekonomi. Vi ska nu starta och driva ett eget uf-företag, vi ska alltså skapa en produkt/tjänst för att sen sälja den. Jag har lite planer på att göra något med hästinriktning.
Jag har funderat på att göra en bok inom ridsporten. Den ska främst rikta sig till föräldrarna till alla hästtokiga barn och ungdomar. Jag tänkte på ett enkelt sätt förklara vad innebörden och skillnaden är att vara ridskoleelev, skötare, medryttare, fodervärd samt hästägare.
I denna bok kan föräldrarna alltså läsa vilka olika ansvar dem och dess barn har inom olika rid och häst"områden" och själva avgöra vad dem och deras barn är redo för. För hur många av oss har inte någon gång tjatat på sina föräldrar att få en egen häst? Och många föräldrar har ingen aning om innebörden och har heller ingen koll på olika alternativ.
Boken ska innehålla massvis med bilder och enkla förklaringar så att även den oerfarne kan begripa.
Vad tycker ni om ideén? Eller någon som har något annat roligt förslag?
Jag kommer dessutom genomföra detta UF-företag ensam i så fall, någon som har tidgare erfarenheter av att driva UF?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fast om du ska sälja din produkt: Vilken blir din kundkrets? Är det troligt att föräldrar köper boken enbart för att ta reda på skillnaden mellan olika häst/ridalternativ?
När min dotter började på sin första ridlekis fick man, som en del av kursen, ett häfte om vanliga funderingar och vett och etikett i stallet. Häftet vände sig både till barn och föräldrar. Varför ska man t.ex. inte handmata hästarna? Vad är en vettig klädsel och varför? Vad betyder det när hästen stryker öronen bakåt? Och en massa annat. Tror att det kan ha varit Konsumentverket som gav ut den? I vilket fall tycker jag att det var ett bra häfte och hade jag varit häst-okunnig förälder hade den varit guld värd. Min dotter ville läsa den som godnattsaga i en hel vecka.
Kunde inte en sådan produkt vara något? Där kan du även få med förklaringar i orden "medryttare", "fodervärd" osv.
Något som jag har sett när vi varit på ponnyskolor och som jag tycker borde behövas är en förklaring för föräldrar om att barns utveckling i allmänhet påverkar deras utveckling som ryttare!
På så sätt kan man uppfostra både föräldrar och barn i hur man bör uppträda i ett stall och med hästar. Vilket förmodligen gör dem till bättre lämpade medryttare, fodervärdar, ridskoleelever och hästägare. Hur många föräldrar kan t.ex. inte får för sig att ta med sian barn in i en hage med främmande hästar för att antingen mata eller t.o.m. lyfta upp ett barn på ryggen på en ponny. Har man lite koll på hästar och hur man ska uppträda så gör man nog inget sånt.
Som kunder hade du kunnat rikta dig både till föräldrar med hästintresserade barn OCH till ridskolor/ponnylekis!
Lycka till med ditt projekt!!!
Jag tycker absolut att det är en väldigt bra ide med en bok riktade till just hstföräldrar. Fast om det lyckas eller inte beror väldigt mycket på hur du skriver den.
Till exempel är det ju bra om både häst-barnet och föräldern kan få intresse av boken och gå igenom den tillsammans, kanske lite riktlinjer på hur de kan sammarbeta så att föräldern inte blir en curling förälder och samtidigt inte pushar för hårt, och så att barnet får insikt i sitt ansvar och så. Hjälpa dem lyssna på varandra.
Om det dessutom finns bra beskrivningar på olika typer av medryttare, hästtermer, kanske lite om klubbtävlingar, vilken ridskola man ska leta efter eller vad som är viktigt att tänka på när man tittar på stall och hästar att rida hos, så tror jag absolut att det finns en marknad.
Något som kan locka ungdomen/barnet att köpa boken till sina föräldrar kan vara om där tex står en lista med viktiga punkter och varför de är viktiga. Det finns nog mer än en frustrerad ridunge som önskar att hon/han kunde förklara för sina föräldrar varför man inte bara kan köpa första bästa sadel eller måste byta ridhjälm vart 3e år eller vad det ärså. Och en del förälrar som kan ha nytta av att det står i en bok att de där nya ridbyxorna för xxxxxxxxkr faktiskt inte gör att ridningen går bättre.. ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.