Remont? Pannband?
Får man tävla dressyr i remontgrimma? Ser ingen anledning varför man inte skulle kunna göra det, men lika bra att kolla upp.
En sak till, får man tävla med ett pannband som har något på sig? Man får inte tävla med kedja, det vet jag. Men om det är tex. strass på ett vanligt pannband, får man tävla i det?
Mvh // Lovisa
Om det en kluddtävling så får du det. Strass på vanligt pannband är också godkänt att tävla i.

Remont får du tävla lätta klasser dressyr på. När du kommer upp till kandar klasser får du inte ha remont.
Du får tävla med pannabnd med deskret dekoration. Så det beror nog på hur stor och kraftig stass det är…

#2 Ok, då är remont okej för min del. På mitt träns är det en fyrklöver i mitten, man har breddat en del av lädret på bandet också. Jag anser det vara diskret, men man ska kanske byta till vanligt pannband ändå?
#1 haha, du e som jag, skriver kluDD ist för kluBB xD
hehe, jag med mina d: n xD
Nyfiken som jag är måste jag fråga varför man inte får tävla med kedja? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Varför får man inte ha kedja? :S

#6+7 Ingen aning, dressyrens perfektionist, kanske? Man vill inte ha så mycket krims-krams. Det var därför jag ville vara säker på att det inte gällde sådana pannband som har strass ed. på sig.
Men en kedja är väl rätt diskret ändå..? Tycker jag i alla fall. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#9 Hmm… äh, jag vet inte. Dressyren är iaf sträng! ;)
Haha jo det tror jag säkert..;) På islandshästtävlingar blir man diskad om man har en enda liten fläta i man eller svans.. Fast där har de inga förbud mot pannband eller så.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

På fälttävlan är det förbjudet med pannbandskedja pga säkerhetsrisken.
#12 Säkerhetsrisken..? Vad kan hända med en kedja då? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex - Hade för mig att jag läst så i TR men såhär står det där "Huvudlag och nosgrimma skall vara tillverkade av enbart läder." Men jag antar att det är av säkerhetsskäl, en kedja sitter ju sällan stilla utan rör sig mkt då den brukar vara lösare än vanliga pannband, i terräning kan den lätt fastna i nån gen eller liknande om den "fladdrar".
Och såhär står det i dressyr TR "pannbandet får vara av annan färg och ev. smyckat med en diskret dekor av läder, plast el. metall."
Okej, då är jag med. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag vet inte om TR är ändrat.. men just nu så är det ju mycket strass som gäller. Då speciellt på pannband. Bara det är läder bakom strasstenarna eller liknande är det ok..! Swarovski har jättefina pannband, har tre stycken olika =) Lagom mycket glitter och bra kvalité. Ditt pannband tycker jag absolut att du ska använda! Se va snyggt http://www.animoruitersport.nl/webshop/images/kieffer%20innsbruck-gross.jpg

Riktigt snyggt pannband! Gillar själv skarpt strasspannband. Tycker dressyren är väldigt märklig med alla sina konstiga regler. I alla fall när det är tal om hobby nivå. Tycker de kunde lättat en del på reglerna, t ex tillåta bomlösa och alla typer av bett. Tror dressyren hade fått fler tävlande och entusiaster om dressyrsporten slutar vara så himla stel. Gillar själv dressyren framför allt. Men definitvt inte deras stelbenta regelverk.

Kedjan som jag köpte var i alla fall inget säkert. Den gick av rätt fort. Kan därför förstå att just dessa är förbjudna. Fast å andra sidan så borde det var mer rätt att förbjuda dålig kvalité ;)