Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 1042 ggr
lilli-l
0

Helt plötsligt bara-transportvägran!

Jag har en varmblodstravare, 6 år, som har gått in i transporten utan problem bra länge nu.

Jag fick honom för ett år sen, då kunde han krångla lite, men med ett par linor runt baken, då gick han snällt in. Och han står helt lugnt i transporten..kan stå hur länge som helst utan att få panik.

Vi har alltid 21-åriga polaren med, och han går in själv i transporten. nema problemas!

Det har aldrig varit problem heller under färd med dom.

Sen åkte vi med dom till en vän. som skulle vara hästvakt, och lämnade dom där under en helg..Dom har åkt dit många gånger så här under sommaren, utan några problem som helst!

När vi skulle hämta dom på söndagen..ja, då helt plötsligt ska inte 6-åringen gå på!?

Totalstopp! Inte en suck i denna värld att vi fick in honom i transporten!

Jag vet, att han har inte slagit i sig när vi körde dit dom, det var precis som vanligt..inge annorlunda..ändå!

Vi lämna kvar dom och åkte dit dagen efter för att hämta dom. Nej du, tror vi höll på ett par timmar, med alla knep som kan tänkas, det var tvärnit!

Han trampa åt sidan, han kom in en bit och då kastade han sig bakåt. Så höll det på.

Någon som varit med om dess like?

Jag ser ju att han inte är rädd..Och gammelgubben står helt lugnt och väntar, så det är lugnt runt omkring!

Men det går inte att lasta gammelgubben först, för han blir otålig och lätt panik, när han får vänta! Det har vi försökt.

Tror jag blir tokig..fattar ingenting. Sluta med att vi fick rida hem hästarna!

Någon som har ett svar, hur det plötsligt blir en tvärvändning? *suck*

Carpe Diem….Fånga dagen

Zaphix
0

Var det inget annorlunda?

Kan han ha varit spänd innan? Ni som var spända av nån anledning? Den andra hästen?

Han kan ju ha varit spänd i hagen under dagen, vilket gjorde att det blev för mycket med transporten. Även om dom ser ligna ut behöver det inte betyda att de är lugna. Många har mindre lätt att se när hästen blir inåtvänd när den blir stressad istället för att bli extrovert. Stressen är densamma, men den visar det olika.

Såg transporten precis likadan ut som vanligt? Inget som låg i transporten?

Han kan ju ha blivit skrämd över nåt resan dit utan att ni märkt det, att han ståt och spänt sig över att han hört nåt ljud eller något annat, behöver inte trampa om och greje så att ni i bilen märkte det.

Att han inte gick in dagen efter kan ju ha att göra med att han förknippar transporten med nåt obehagligt sedan dagen innan då ni försökte få in honom i flera timmar. Ni kanske inte slutade på ett bra ställe, utan slutade med att han vägrade gå framåt eller nåt sånt.

Finns tekniker som man får in hästen med, men har man tid på sig så är det inte att föredra då hästen går in även om den inte är helt bekväm med det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lilli-l
0

Det kan ju ha varit något i hagen han varit spänd över innan vi kom, det vet man ju inte..

Men jag ska börja om från början, vara alldeles ensam med honom och bara vänta ut honom, helt lugnt.

Jag tror att det är bra om det är bara han och jag, lugnt och stilla och bara få in honom lite i taget.

Transporten såg precis ut som vanligt. Vi har aldrig saker i transporten, när vi åker med dom.

Det kan ju även varit något på ditvägen, i transporten, som man inte vet om..även om resan dit bara tar 10 min!

Kanske det är där felet ligger. Man skulle verkligen investera i en kamera som man har i bilen och man ser in i transporten!

Gammelhästen kan ju också vara ganska dryg mot den yngre i transporten! Att han biter och är grinig på honom. Kanske han fick nog, den ungaFlört

Carpe Diem….Fånga dagen

Uss
0

Kanske en liten hälta eller något?

Vi hade en pojke som var som din - när vi fick honom så var han inte enkel att lasta men vi övade och det gick jättebra. Vi åkte en hel del i början, till veterinären, tandläkaren och vi bytte stall fem, sex gånger första året :s - aldrig några problem.

Han hade mycket problem med hältor och vi var ofta inne och kollade upp honom och det började med att han inte ville åka hem från veterinären. Sedan gick det väl ett halvår utan att vi åkte någonstans och då ville han inte gå på transporten när vi skulle flytta "hem". Nya hovisen upptäckte att pålles hovar var väldigt skeva och sa att det var belastningsfång. Då fick vi ta ut veterinären, för pålle totalvägrade att gå på… Sedan övade vi en vecka inför sista resan, han fick gå in och äta i transporten varje kväll och blev lite modigare därinne, men när det var dags och vi stängde dörren bakom honom fick han panik igen… Kan säga att det inte kändes bra, vi visste ju att han hade ont i benen men vi kunde inte ta bort honom på hemmaplan. Då hade han fått ligga runt en vecka innan bilen kunde komma och vi hade en del varg i skogen runtomkring…

Om det är uteslutet att din häst har ont kanske du kan göra som vår granne när hennes häst vägrar (om din häst inte är för hög vill säga ^^) - hon rider in!

lilli-l
0

Han har inga problem med hälta, inte vad jag sett iallafall. Men hovslagare kommer nästa vecka, så då får vi se..men han visar ingenting vid ridning. Så jag tror inte det beror på det.

Och han är alldeles för hög för att ridas inSkrattande Men jag ska sätta igång och träna..synd bara att det här hände nu, jag har i dagarna varit och opererat hö hand för karpaltunnelsyndrom, så jag måste vänta 4 veckor innan jag kan använda handen igen!

Men vi får väl vänta tills dess!

Carpe Diem….Fånga dagen