Hur står ni ut?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ni som sålt eller på annat sätt lämnat ifrån er hästar, hur står ni ut? Jag hade ju hyrt min pålle i 2 år drygt innan jag lämnade tillbaka henne på grund av kronisk hovledsinflammation i båda fram. Då sades det att ägaren skulle använda henne i avel. Nu har jag fått veta att de kanske inte kommer att avla på henne själva utan kanske (inte bestämt än) kommer att sälja henne som "avels- eller promenadhäst" och i så fall kanske till Finland. Visst, hon kan nog hålla för lätt promenadridning efter några månaders vila, det sade veterinären, men …
Jag ser för mig en framtid där hon åker från ägare till ägare som inte förstår henne och inte ser om hältan blir värre, som kanske försöker rida mer än bara "promenader". Och den här hästen har inte lynnet för att vara en "skogsmulle".
Hur står man ut med sig själv när man släppt sin älskling ifrån sig?
Hej.
Jag förstår hur du känner. jag sålde min"drömhäst" för ett tag sedan. Jag insåg mina egna begränsingar och kom fram till att han skulle få det bättre hos någon som var mer erfaren och mer orädd än mig.men det tog jätte hårt på mig. Jag hittade en som verkade jätte bra, men jag klarade inte ens av att säga hej då till honom för det gjorde så ont i mig. Såg sen efter ett par veckor att han var ute på annons :( annonsen försvann samma dag jag såg den och efter ett par dagar kom en ny annons på honom från ett hästföretag. Jag trodde jag skulle dö, det var ju itne alls meningen att det skulle bli så. Jag kontaktade företagen men då var han redan såld :(
Har letat i flera månader efter honom och lyckades äntligen få tag i den som äger honom nu, och där verkar han ha det jätte bra och mår bra. Så det kändes skönt.
Det är aldrig lätt att sälja en häst. och man vet ju aldrig vad den kommer att råka ut för. Jag valde att sälja för att jag trodde det var det bästa för hästen, första gången tror jag som jag har varit så osjälvisk. det tog hårt och det vart inte bra i början, men nu är det det. Jag är väldigt säker på att han kommer få det mycket bättre där han är nu än hos mig.
Det enda man kan göra är att gå på magkänslan och känna av personen så mycket som möjligt innan man säljer.
Måste kännas svårt för dig då det inte är din häst heller. Man kan ju inte göra så mycket då…
www.frusundhs.blogg.se
Ja, att sälja en häst är något av det värsta jag har varit med om och det ska inte hända igen. Då var det inget fel på hästen, men det blev inte bra ändå, för så fort köpet gick igenom vände den nya ägaren på klacken och hade helt annan hästsyn och metoder än vad som visades innan. :( Sedan blev det en "vandringsponny" som varit runt hos några ägare och massor med fodervärdar
:(
Det är lika svårt att sälja sin häst som att lämna tillbaka en foderhäst tycker jag.
Vi har lånat en massa olika hästar genom åren men endast sålt tre. Men visst är det svårt. Vi har dock haft turen att få sälja till folk som vi fortfarande har kontakt med.