Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2641 ggr
Matilda
0

"Hästordspråk"

Har ni några hästordspråk, eller vad man ska kalla det?

Jag tycker om denna; En häst utan ryttare är fortfarande än häst, en ryttare utan häst är bara en människa. ( tror den är så, på ett ungefär iaf;) )

E_hjo
0

"söker du en felrfi häst eller en felfri fru, får du både spiltan och sängen tom"  haha =)

emsems
0

du kan leda hästen till vattnet men inte tvinga den att dricka

Sessan
0

Har du tålamod lär din häst det. Har du inget låt hästen lära dig.

Håll tyglarna som om du skulle hålla en fågel. Inte för löst då flyger den och inte för hårt då kvävs den.

lisette
0

hellre en skitig jävel än ett rent helvete

*L*
0

man måste ha ramlat av 100 gånger innan man kan kalla sig för en bra ryttare

Linda
0

Åh vad bra, fortsätt så här och jag har en bra artikel:)

"Där konsten tar slut tar våldet vid"

emsems
0

det finns inga billiga häst! (haha fan så sant! är dom billiga så är det något annat på dom som kostar!)

Matilda
0

"En man kan leda en häst til vattenhon, men tjogo man kan inte tvinga den att dricka."

"Genom att rida en häst lånar vi frihet"

"Det är något med utsidan hos en häst som är bra för insidan hos en människa."

"En galopp är ett bra botemedel mot allt ont."

"När du rider, tänk på att det är du som med din han bestämmer hur hårt bettet är."

"En häst kan låna sin ryttare den fart och styrka han eller hon saknar - men om ryttaren är klok glömmer den inte att det bara är ett lån."

"För hästens felsteg bär ryttaren ansvaret."

Dessa hittade jag i en låda med en massa anteckningar. Tänk vad man samlar på sig ;)

Linda
0

Vad bra, då har jag början till en ny artikel ju.

-Någon som kan den där:one white legg…osv…send him..

*L*
0

någon som kan den en dålig ryttare hör inte….

Linda
0

"Den bästa ryttaren är åskådaren"

Sungria
0

Linda, hittade den där du letade efter :) Fanns däremot två olika versioner:

"One white foot, buy him. Two white feet, try him. Three white feet, be on the sly. Four white feet, pass him by."

"One white foot, keep him not a day. Two white feet, send him far away. Three white feet, sell him to a friend. Four white feet, keep him to the end."

Man får väl bestämma själv vilken som passar bäst :)

*L*
0

vad bra ordspråk det finns :)

*L*
0

Här e den som jag ville ha

- En bra ryttare hör när hästen talar till honom           /henne

-en skicklig ryttare hör när hästen viskar till honom     /henne

- men en dålig ryttare hör inte änns skriker åt honom  /henne

Sessan
0

"Bättre en häst utan sadel än en sadel utan häst"

*L*
0

"Zigenarnas guld varken klirrar eller glittrar
det glänser i solen och gnäggar i mörkret"

"Om du har problem med ridningen; fråga hästen och lyssna noga på hans svar."

En häst utan ryttare är fortfarande en häst men en ryttare utan häst är bara en människa!

din säkerhet är viktig. var lite försiktig när du sitter uppå hästen, använd alltid västen.

shirley
0

*de fanns fyra människor i ett stall de hette:  alla,  vem som helst,  ingen, någon                                                            

det skulle göras något i stallet . alla trodde att någon gjorde de som vem som helst kunde ha gjort men det blev att ingen gjorde det som vem som helst kunde ha gjort.

*där kunskapen tar slut tar våldet vid

*bettet mot lanerna först när hästen är helt avspänd

(kommer inte exakt i håg det, vår lärare på hästgymnasiet har gett oss detta när jag gick där)

lisette
0
elin
0

Den som sa att lycka inte kunde köpas för pengar visste inte att man kunde köpa en häst.

Vid vissa ögonblick frågas ägaren om hästen e värd alla pengar o slit? En blick från din älskade häst, o du vet svaret: ja det är den!

/Elin