Magsmärtor kolik?
Hej jag undrar om ni kan hjälpa mig!? min häst har blivit väldigt svullen på partier över buken och är indragen vid fläkarna han står ofta bredbent med backhovarna och trampar dom lånkt backom sig när man ska sätta igång honom.
Han har varit känslig för gräs förut men har inte så mycket gräs i hagen nu får beta av stegvis. Ägaren till stallet ställer alla hästar i olika hagar varge dag. så jag funderar på om han fått mask men han avmaskades i vintras. han får ändast 6dl korn och ca8dl betsfor vad tror ni är problemet, orsaken? Tacksam för svar eller komentar =)

Det är inte början till fång då?

Det tänkte jag oxå på.

jag tror inte det då brukar dom avlasta frambenen men det gör han inte men funderar på om det kan vara början på kolik

Dom har ju svårt att stå på något ben då om dom har ont.
Om du tror att det kan vara kolik. Har du lyssnat på magen om den låter?

jo han har ganska höga tarmljud bublar i magen men är inte lös

Han har inte ont i ryggen el korset då?

#5# OM magen låter som den ska. Hästen äter sin mat som den ska. Bajsar och fiser så är det inte kolik.

nje hangör inget motstånd mot sadel eller vikt funderar om jag ska ringa vet eller vånta

Ja, är du osäker om din häst är akut sjuk så ska du ringa en veterinär. Vi som inte sett hästen kan inte svara på vad det är för fel på hästen. Men kolik verkar det inte vara enl vad du berättat iaf.
Har hästen feber? Varm på hovarna?

nej han är frisk och pigg i övrigt .)
är buken spänd ? Ligger han ner ofta ? Fiser han och har spänd buk, kan det va gaskolik, men det är bara att gå, gå och gå. Så fiser de, och det släpper. gör det inte det då tkr a´jag att du ska ringa vet :)