Transporter !
Blev lite sugen på att fråga lite om transporter efter att nån annan gjort de om Star trailer,,
vilken transport "sort" tycker du är bäst,?!
Ta gärna med en bild,. :)
Gärna enaxlade då varken min mamma eller pappa har körkort för boggie !! Ska nämligen antagligen köpa en ny och de är bara roligt att veta lixom :D
jag köpte mig en värmlandsvagn för ca 3 månader sen.

Jag föredrar Ume-släpen, tycker dom är super att dra, ligger bra på vägen, lättsam att använda, väger inte så blodigt dvs lasta mer, säkerheten är mkt bra. Åker omkring i en A45 från -05 eller om det är -06, boggie, fronturlastning. Har ingen bild så jag länkar till en likadan här
Något jag verkligen rekomenderar är den här Hästarna åker baklänges och jag har aldrig haft några som helst problem då, hästarna står mkt stadigare och blir lugnare.
#2 Konstigt att du rekomenderar Ume, det är väl det enda som finns där uppe? :D
Nej, Umesläpen är faktiskt riktigt trevliga :) Fast jag vill ha en Ifor Williams, dom verkar kanonbra!

Haha kanske de :-P Nä men de finns väldigt mkt olika här faktiskt :-P
Ifor Williams rostar väldigt fort har jag både hört och sett, tyvärr, för det är väldigt funktionella släp! Men tyvärr är många av importsläpen inte bygda för vårat klimat, snö/salt/grus osv. Själv skulle jag aldrig köpa en sån tror jag, om dom inte blir bättre anpassade för klimatet i sverige dvs
#4 Jasså? Visste jag faktiskt inte, kanske får tänka om och leta upp nåt annat att ha som favvosläp då :P
Annars är ju Boj Classic ruggigt fina, med kombilämmen bak ;)

#0 De flesta boggiesläp idag är ner reggade så de flesta kan köra dom. Ligger oftast omkring 1350 i vikt, fördelen med ett boggiesläp är just att man kan regga upp el ner gällande vikten. Boggiesläp är oftast stadigast för hästen. Jag har även för mig att det inte kommer att tillverkas mer enkelaxlade släp.
Jag har ett gammalt visserligen totalrenoverat släp. Ett enkelaxlat tranesläp -78 som går ruskigt stabilt på vägen.

Jag har en Dalavagnen från -90. Köpte den för 10 år sedan. Har bytit golv två ggr för att vara säker på att golvet är fräscht iaf. Det är ok för mig det lilla jag kör.
#6 Men när dom blir nervägda tillräckligt mycket så får du inte ens köra en häst av medelstorlek… "Mitt" star-släp är en boggie som är vägt till 1450 tror jag och med en tjänstevikt på drygt 950kg blir det inte mycket över innan det kommer upp i 1450. Så nervägt är inte alltid bra ;) Bättre att lägga några 1000 på ett BE-kort och sen köpa ett riktigt släp tycker jag!

Eller så gör man som mig o skaffar sig CE och då får man "lilla" e:et på köpet ;-)

#8 Jo, visst kan det ju gå åt det hållet oxå. Det är väl iofs vanligt att vikten hmnar på 550 kg i last på boggien men det beror ju på hur stor häst du har. Mitt lilla släp får lasta 750 kg i o det tycker jag är riktigt bra.
Självklart skulle mkt underlätta med e-kortet, vilket jag vill ha. Även om viktlagen kommer att ändras så hjälper ju inte det en såvida man inte har en bil som får dra mer.
#9 Men då ska man ha C först också… ;) Vilket iofs inte hade varit helt fel. Fast närmast i tiden för mig är antagligen A :P