Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2701 ggr
CelsiusT
0

Kollektivstall och hö?

Jag undrar hur ni gör som har hästen i kollektivstall där var och en köper sitt egna hö? Hur fungerar det med fodringar? Fodras hästarna i hagen? Lägger ni då ut en hög av varje sort eller hur fungerar det?

Jag har ju alltid stått inhyrd, men alltid haft mina egna hästar i egen lösdrift/hage och köpt mitt hö själv så har aldrig ställts inför att samsas om detta med någon annan. Men nu kommer jag att stå med min häst ihop med 2 andra hästar/hästägare i vinter. En av dessa hästägare har köpt hö från en bonde som har hö som jag inte vill fodra min häst med egentligen. Jag är väl inte jättekinkig, men jag vill ju att min häst ska äta foder som passar henne. Nu ska hästarna stå på box, men jag har inte tid på morgonen att vänta på att hästarna ska äta hö inne innan man släpper ut. Utan jag måste nog släppa ut och fodra i hagen innan jag åker till jobbet på morgonen. Frågan är hur man löser det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

WornOut
0

Svårt det där.. Det är ju i princip omöjligt att ge varje häst ute i hagen av sin sort.. Dom kommer ju antagligen ändå turas om med högarna och köra bort varandra. Jag tycker det absolut smidigaste är om man kan hitta ett lämpligt grovfoder som hästarna kan ha fri tillgång på ute.

CelsiusT
0

#1 Det tycker jag också. Men nu fungerar det inte så här och en av hästägarna har redan köpt in sitt hö utan att diskutera med oss andra. Så vi kan kommer inte ens att köpa från samma ställe vilket är lite synd. Hade ju varit lättare om alla åtminstone köpte från samma ställe.

Alma-G
0

Ska berätta om vårat stall, men nu måste jag till skolan hah a:)

Elshira
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Precis som dig, så har väll även de rätten att köpa hö som de vill till sina hästar - även om det var dumt att inte fråga.

Det du kan göra är väll i princip att, 1 Gilla läget och mata ändå, 2 se om du kan betala extra för att någon ska ta in/ut din häst så den kan få äta rätt hö, 3 fråga om du kan få en egen hage, 4 anpassa matplatsen så att de andra hästarna inte kommer åt (höjdmässigt om det går eller med chip som i smart stable), 5 fråga de andra hästägarna om de kan återlämna/sälja vidare sitt hö och ni kan köpa ett gemensamt, 6 byta stall och se till att du tänker på saker som denna nästa gång.

Hakuna matata!

WinterPrince
0

Vad är det med detta hö den andre ha köpt som du inte gillar? Hygienen eller näringsvärdena?

Är det bara frukosten som dom äter tillsammans? Är det då näringsvärdet som är sämre i den andres hö så får du väl räkna ett medelvärde på frukostmålet och sen ev servera extra hö i boxen så hästen får vad den behöver ändå.

Beroende på hur hagen ser ut kanske ni kan ha en högrind, som funkar tvärs om. Tänker på en sån som öppnar sig vid en viss tid för att hästarna ska kunna gå in och äta.

Släpper ni din häst i hagen med ditt hö och de andra i sin hage. När tillräcklig tid har gått (hur lång tid det nu kan ta) så öppnas grinden och din häst kan gå ut till dom andra.

Elshira
0

#5 Ja högrind låter ju faktiskt som det enda vettiga alternativet om man måste ha eget hö. Hade faktiskt inte tänkt på det (knappt sett någon sådan ens), kom bara på det med chipen. xD Kostar väll även det en slant dock.

Hakuna matata!

Alma-G
0

Vi hade samma problem i stallet nämligen, men dom gav helt enkelt upp så fick dom lägga ut det i ca fyra högar. Vi gjorde samma med våra hästar ett tag.. Det är inte direkt mycket av det andra som dom får i sig.

CelsiusT
0

#5 Både ock som jag inte gillar. Dyngeblött ensilage som inte luktar gott.

#7 Hur menar du? Jag fattar inte vem som gjorde vad eller vad dom fick i sig?

ebengtssson
0

du kan inte fråga om ni kan fodra med ditt hö? och att hon såfall kanske får betala en slant

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Alma-G
0

#8 Den som släppte ut delade upp de två hästarnas hö i olika högar. Två högar med hö, två högar med hösilage exempelvis. Som man gör för att hästarna inte ska bråka om höet.

Missuppfattade frågan i mitt första inlägg och då är det inte så mycket att skriva.

Peppe
0

vi köper från olika ställen, (endel av oss iaf, 5 hästar varav 2-3 st har samma hö) och vi lägger helt enkelt ut av olika sorter… dock blir det en liten kompromiss genom att vi lägger ut relativt lite hö, bara 2 kg på morgonen samt 2 kg vid lunch under vintern, sen får man fodra bäst man vill inne. inte optimalt men samtidigt den bästa lösningen just nu.

tilläggas bör att allt från b-ponny med fång till svårfödd stor häst går i samma hage, men "som tur är" så är de 2 svårfödda storhästarna högst i rang, därefter min "normala" d-ponny, sen väldigt lättfödd liten storhäst och sist b-ponnyn så hästarna löser det rätt bra själva eftersom dom som behöver "bäst" hö är högst i rang och därför väljer det bästa.

skulle situationen ändras på nåt vis så är det ett senare problem, då får man väl dela på flocken eller nåt.

men självklart fodrar ingen med dammigt hö!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~