Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 7484 ggr
Klasselover
7

Erlichia/borrelia

Någon här med erfarenhet av de sjukdomarna? Berätta allt, symptom, behandling osv!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

PaulineH
0

Min grabb hade ganska akut Ehrichias i sommras. På fredag kväll red jag ut och tyckte att han kändes lite slö. På lördag kväll upptäckte vi att han hade feber och såg inte så kry ut. Dock sjönk den drastiskt och han såg innom bara ett par timmar rätt trevlig ut igen (febertoppar som kommer och går, typiskt för sjukdommen). På söndagen hade han dock fått feber igen (en topp på 39 gader), men då det var svårt att få kliniktid fick vi avvakta till måndag. På måndagen bar det iväg till kliniken och då hade han på morgonen haft 40 graders feber och benen hade svullnat upp till storled telefonstolpe delux - detta på en häst som aldrig haft så mycket som en galla! Väl där var han såpass dålig att man tog ett blodprov och redan där valde att sätta in behandling. Man ska egentligen vänta in ett blodprov till som kan ta någon dag, men här kunde veterinären se att det var Ehrichias utan att vänta in det sista blodprovet.

Nu är min hjärna i sovläge och jag kan därför inte för mitt liv komma ihåg namnet på preparatet han medicinerades med. Dock var det en dunderkur som skulle genomföras genom att man fick ge en spruta varje dag i 5 dagar i sträck. Ibland fick man tydligen utöka, men detta räckte för hans del. Dock ordinerades vistelse inomhus dels då han bled ljuskänslig av medicineringen och dels för att han inte skulle äta gräs. Mycket magflora slås ju ut av medicinen med, så proppar de i sig stora mängder gräs finns risk för komplikationer.

Från fredagen och under de följande 7 dagarna gick han ner otroligt mycket i vikt och tappade muskler i rasande fart. Svullnaden i benen höll bara i 3 dagar. Hästen var överlag slö fram tills näst sista behandlingsdagen då han började få tillbaka lite liv i blicken. Andra behandlingsdagen fick vi mer eller mindre putta ut honom från transporten till veterinären.

Jag kan idag inte se några sviter på honom (annat än att man fick muskla upp honom rejält pga förlust inte bara i vätska och fett utan i muskelmassa med).

Dock kan ju Ehrichias vara väldigt segdraget med, och i en del andra fall har jag förstått att det yttrat sig i marginell slöhet, lite svårigheter att muskla korrekt och gallor eller diffusa hältor.

Borrelia har jag många bekantas hästar som fått, och det kan också komma i diffusa saker såsom hältor som "flyttar runt", svullnad i ben, trötthet och muskelbortfall. Dock är det oftast svårare att upptäcka och behandla. Att inte många försäkringsbolag vill kännas vid att det finns inom häst och att försäkringen inte täcker det är ju inte heller jättekul…:/

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min gamla ponny drabbades för länge sen av Erlichias. Han hade väldigt diffusa symptom som att han började vägra gå framåt, vägra hoppa, svettades kopiösa mängder av ytterst lite ansträngning.

Tyvärr var vi oerfarna och att detta upptäcktes vara erlichias berodde på en uppmärksam veterinär som tog ett blodprov, när vi ändå var hos henne och drog ut vargtänder.

Sjukdomen låg då i ett slutskede och jag tror det andra blodprovet visade på mindre erlichias. Han behandlades därför aldrig med någon medicin. Han hade kämpat sig igenom det själv.

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

dubbelt

Klasselover
0

Jag har bokat vet. som kommer ut den 26/9 och tar blodprov på Cero.

Han känns "segare", allmänt trött, väldigt vinglig i bakdelen och tappar hela bakdelen ibland under alla gångarter, plus att han alltid varit mager, men nu har han gått 3 månader på kraftigt bete (plus kraftfoder, havre, soja och krafft Muskel, dvs mkt protein) och fått varierad motion som borde ge mycket muskler, men inte en muskel, bara skinn, ben och stor buk, och proteinbrist trodde jag ändå inte var så vanligt när de går på bete… 

Har inte kollat temp, men jag tänkte kolla ikväll. Vissa dagar pigg och som vanligt, andra "nere", men oavsett så tappar han bakdelen.

Han är switchad med jämna mellanrum, men å andra sidan går han på bete där det finns väldigt högt gräs på sina ställen, så fästingar finns det garanterat. Har dock inte hittat någon.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Tusen
0

Funderar på om vårt ena sto råkat ut för detta. Hon har plötsligt blivit slö och svullen på tre ben och halt på ena bakbenet (hon kan ju ev även vara halt på alla tre) Hon är dräktig. Kan detta i så fall påverka hennes föl eller dräktighet?