Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2005 ggr
Zaphix
0

Kvarka

Ett par hästar i stallet har kvarka, dock är det värsta över nu. Men min häst verkar ha blivit smittad..

Han hade 39,5c i feber idag, senaste veckan har han haft 37,8c i temp, så det är ju en viss skillnad. I och med att vi har kvarka i stallet så antar jag att det är vad han blivit sjuk i.

Han verkar irriterad i halsen, men har ingen hosta eller svullna lymfkörtlar, heller inge snorig. Inga bölder heller då..

Problemet är att han har en tappsko och skulle behövas skos om nu, hovslagaren skulle komma hit på tisdag och sko. Men nu antar jag att han inte har någon större lust att komam och sko.. Ska ringa och kolla med honom imorrn och berätta läget.

Hur har ni andra gjort när ni haft någon smitta i stallet, vill någon hovslagare komma ut?

Efter att sista hästen inte visar några symptom längre så är det 20 dagars karantän till för oss i stallet.. Vilket betyder att det vore väldigt jobbigt om man inte får ut hovslagaren under den tiden.

En annan fundering jag har är när det är dags att kontakta veterinären för behandling. Har haft en veterinär ute som tagit prov på en av hästarna och gett antibiotika, så vi vet alltså att det är kvarka vi har fått dit.

Men vid vilka symptom bör en behandling sättas in? Är det bra att göra det så fort som möjligt, eller ska man vänta på att sjukdomen utvecklat sig?

Tänkte avvakta och se om han fortfarande har feber imorrn såklart och se om febern håller i sig några dagar om han inte visar några andra symptom. Men sedan då, om febern håller i sig, vad gör man då?

Blir så orolig..

Skriv gärna och berätta om era erfarenheter av kvarka och hur ni har gjort.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Första tanken som slog mig är att behöver du verkligen slå på en tappsko om hästen nu är sjuk. I övrigt har jag inte haft någon kontakt med kvarka alls.

Zaphix
0

Nä, jag kan ta av andra bakskon för att slippa snedbelastningen. Men hovarna börjar bli långa och skorna är slitna.. Bara haft dom i 5½ vecka, men han släpar fötterna efter sig när han går och hans hovar växen snabbt på sommaren. Så oavsett så behöver han bli omskodd snarast,

Han är dessutom väldigt sulöm, så han uppskattar inte att gå barfota.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Han har högre feber idag, så är kvarkan han fått.

Ingen som har nån erfarenhet att dela med sig av, framför allt när man bör tillkalla veterinär.

Fick avboka hovlsgaren idag iaf och hoppas på att hästen blir frisk snart så han kan få nya skor..

Ringde veterinären, men de hade inte telefontid förrän imorrn, så får avvakta. Tänkte kolla när de tyckte att man skulle sätta in behandling.

Min och Dackes blogg

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om det är akut kanske kan hovslagaren komma till dig som sista kund på dagen. Men det är ju så klart upp till hovslagaren, kan bli svårt att få t ex läderförklädesbyxorna smittfria. Men det är såklart upp till honom.

"

Behandling

Kvarka går att behandla med antibiotika i vissa skeden. Därför är det viktigt att du kontaktar veterinären, så att rätt behandling snabbt sätts in.

"

Detta hittade jag här.