Ridpass
Tänkte höra om hur ni rider.När ni rider i t.e.x ridhuset ,har ni planerat ert ridpass? Alla skulle ju kunna skriva ner vad ni brukar göra när ni rider ,kanske rider dressyr med skänkelvikningar men endå har ett hinder ,alla kan skriva ner så kan man ta varandras ridpass-planering och tipsa varandra! 
jag börjar oftast med att rida 1-2 varv i varje varv på lång tygel i skritt (vi har en VÄLDIGT stor paddock så ett varv på den e typ spm 2 varv om man tänker typ paddockar på ridskolor osv)
Sen om de känns lite trögt kan jag trava något varm med långa tyglar (i båda varvet) om det käns om han är lite stel så gör jag mycket volter osv och försöker styra så mycket som möjligt med ben och sits, funkar inte de så tar jag tyglarna, asså ifall han kke har en dålig dag ellet något ;)
sen bruker jag göra lite skänkelvikningar på diagonalel några i varje varm så han mjukas upp ordentligt och även att gå lite sidled på spåret och om jag fortsätter göra voter så försöker jag få ut hans rumpa så så att han går lite på sidan där med så han börjar söka sig neråt :)
för att få igång bakbenen så travar jag och gör många halvhalter och så brukar de gå att man bakar några steg och sen fram i trav, stannar backar fram i trav, stannar backa osv. Min lilla ponny blir oftast jätte fin efter de, fast så har han inte fattat än hur man bakar mer än ett steg och sen paus och sen bak igen ;)
när jag känner att allt är bla i traven fattar jag galopp brukar först ta lite på volter för att känna hur han käns idag, känns han bra går jag ut på spåret och galopperar tar även lite volter osv (allt i form sjävklart)
tar oftast en liten skritt paus lite då och då och sen fortsätter jag :)
Jag e egentligen ren Dressyr ryttare men ibland kan jag bli lite bussig och ta ett litet skutt under dressyr passet ;D
använder faktiskt inte så mycket bommer men ska börja använda de mer :)
Lets not and say we did
ojdå.. kollade inte så mycket på tangenterna så de blev ganska mkt stav fel, hoppas du förstår ändå :)
Lets not and say we did
putt

Jag sätter mig på hästen och känner av hur han känns för dagen sen rider jag utifrån det.
Jag brukar planera hur var och vad jag ska rida när jag har tagit in hästen från hagen eftersom det är då man ser hur hästen är för dagen =)
Man skall ju inte ta ut hästen om den redan har haft en lång dag i hagen vid tex nederbörd osv =) Dvs, rid inte för hårt om hästen redan är trött =)
#5 aa de e klart, missförstå inte de jag skrev utan jag gör ju inte samma sak varje dag utan jag känner ju hur hästen känns och så får man ju tänka på om den jobbades igår och om den ska jobba imorgon, de jag skrev är vä ungefär grunden till min ridning sen rider jag ju nästan aldrig exakt så :)
Lets not and say we did
Jag har några grundövningar som jag utgår ifrån när jag rider i padocken. Först värmer jag upp med skritt/trav, böjning och ev lite volter i båda varv (uppvärmningen blir vad som behövs för att få hästen mjuk och uppvärmd).
Sedan har jag haft en ridlärare som hade 3 grundövningar som man alltid började jobba utifrån och sedan jobbade man vidare med det man behövde (antingen stort fokus på någon specifik av dom grundövningarna eller om man behövde jobba något annat så gjorde man det efteråt). Grundövning 1 går ut på att ställa/forma/böja hästen för innerskänkeln. Grundövning 2 går ut på att flytta framdelen på hästen. Grundövning 3 går ut på att flytta bakdelen på hästen. När man har gjort dessa övningar så är hästen väl lösgjord och mjuk och hästen har en bra grundutbildning oavsett vad man ska göra för arbete.
Medarbetare på westernridning.ifokus
brukar inte planera så mkt. Rider alltid 20-40 minuter i skritt en runda i skogen innan ridbanan så han är riktigt uppvärmd. VI bor liksom mitt i skogen =)
Sen börjar jag alla pass med att han lyssnar, skritt till halt osv. så allt känns bra.
Är rätt ny på dressyr så vi över mest på grunderna, eller jag övar mest på grunderna. Han är ju utbildad och kan allt. =P
Beror på hur det känns. Vissa dagar går allt jättebra och då hinner man med lite större utmaningar och vissa dagar blir knappt galoppfattningarna bra.
Sist övade jag på att byta sittben på ett snyggt sätt, jag lyckas alltid tappa balansen och det gick super! för första gången bytte jag utan att det märktes. Sen galopp träning på stora volten och avslut med att flytta för skänkel.
Hela passet gick jättebra vilket brukar betyda att nästa kommer gå åt skogen… =P
Jag försöker variera mig mycket men om vi då tar ett pass i ridhuset så börjar jag självklart med att skritta på lång tygel. Har han varit ute precis innan passet skrittar jag inte så länge, har han däremot stått inne hela natten blir det längre.
Anpassar även skrittjobbet som kommer därefter beroende på om han varit ute/inne. Brukar flytta i skritt och vara noga med att han går att rakställa helt genom hela kroppen och även kan böja igenom hela kroppen. Sen kommer traven där det brukar krävas några igångsättningar från skritt till trav innan det blir bra. Men börjar alltid med trav i låg form tills han känns varm och redo. Sen kommer övergångar skritt/trav där han väldigt gärna vill skjuta mig framåt och a upp eller ner nacken osv. så mycket jobb där nästan varje dag! Sen blir det ofta tempoväxlingar i trav, skänkelvikningar, öppnor, slutor, små volter, stora volter, uppsamling och till slut halter. Ser även till att kunna rakställa helt i trav.
Sen kommer galoppen där rumpan alltid hamnar innanför spåret spec. i vänster varv. Brukar rida förvänd för att få ordning på det då det inte är lika lätt för honom att fuska där. Sen rider jag ofta på en åtta och varierar mellan att byta galopp eller fortsätta i förvänd för att han inte ska tro att han vet vad som ska hända.
Funkar allt detta fortsätter jag med det jag tänkt uppnå med dagens ridning. tex. har jag påbörjat seriebyten med honom så kanske kör lite sånt med eller så är han uppvärmd för att börja hoppa. Men ibland fastnar man ju på vägen och då kanske man inte ens bryr sig om det man tänkte göra från början, har man problem med slutorna och man tillslut sätter en perfekt så kan jag mycket väl vara nöjd där :)
Tack för alla tips ,superbra !

Rider väldigt sällan bara på ridbanan. Ser ingen poäng med att sitta där och värma upp. Rider ut först. Skritt på långa tyglar ca 15 min, sen trav och galopp på slaka tyglar. Efter 10 min trav börjar han mjukna och slappna av lite. Superhet häst som varit rädd för ryttare så man måste låta honom komma till en. Ofta blir det 40 min utridning innan banan om jag vill upp dit, och på banan bara tills allt funkar som det ska. Är vi ute längre blir det ofta skänkelvikningar och små volter ute, mycket för att låta sällskap hinna ikapp eller få honom att tänka och lugna sig lite. All ridning nu handlar om att han ska trivas och lita på mig utan att bli pressad. I höst kommer vi börja rida lektioner och det kommer att bli liknande upplägg. Uppvärmning ute och sen volt.
Men generellt är jag bara på banan tills hästen arbetar som man ber den om och vill inte sitta där och slita på honom. Kondition och muskler bygger vi ute, på banan arbetar vi igenom sådant som varit problem och testar nya saker som jag inte vågar göra ute. Sen vissa uppmjukande saker om han varit spänd. Är det dessutom en sådan dag som han är extra hetsig ute går jag till banan för att få honom att lugna sig utan att riskera att hamna i diket på köpet. Banan är helt enkelt mest en avslutningsplats och problemlösare ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag brukar försöka sätta ett mål med träningen. Vi tömkör endast i skritt ännu och då kan det vara att vi ska ta oss igenom Lokal Lätt dressyrprogram utan att avvika för mycket från tänkt rutt. Eller om vi är ute att vi ska komma dit jag planerat, helst utan konster.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag har ofta en känsla av var vi ska rida och göra när jag vaknar på morgonen, men det som avgör om det blir så eller ej är när jag gör iordning hästen och går ut från gårdsplanen, då har jag hunnit känna om hästen är som vanligt, lite piggare eller vad som nu kan vara lämpligt.
Det är inte alltid jag har en plan, men jag tycker att man ska ha en plan eller ett mål med ridpasset.
10-15 minuter skritt på lång tygel vad jag än gör, brukar leda fram en stund också om jag inte rider ut. Sen har jag lite olika planeringar, men självklart utgår man från hästens dagsform. Efter ett hårt pass leder jag av i ca 15 minuter och efter ett lugnare sitter jag på emellanåt.
Rider just nu tre olika hästar, ibland nån till, och kan säga att det beror på hästen samt dagsformen.
Medryttarpållan motionsrids enbart, brukar försöka mjuka upp henne lite och aktivera bakbenen, gammal hopphäst som stått ett tag och inte riktigt är i form just nu. Skrittar fram länge på varierat underlag, värmer upp ytterligare i trav, galopperar nån sträcka, trav igen, lång avskrittning.
Andra hästar, som ska jobbas i dressyr, brukar jag mest känna av dagsformen på - är hästen stel åt något håll, är den pigg/omotiverad, känns den tung/lätt etc. Kollar även på vad som har gjorts med hästen tidigare under veckan, har den gått hårt dagen före kan man ta det lugnt och mjuka upp den lite, har den ridits enbart i ridhus/paddock några dagar kan det vara lämpligt med en uteritt etc. Börjar dock alltid med att värma upp tills hästen känns redo för jobb, och skrittar/leder av tills den är redo att gå ut i hagen/in i boxen igen.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)