Vad för ras bör jag ha?
Hej :) Nu är jag tillbaka efter kort uppehåll härifrån.
Och nu är det så att jag är väldigt intresserad av hästköp, men vetitusan vad jag ska ha för ras…
Jag gillar skogsturer/grusvägar och även dressyrpass på banan.
Är väldigt mjuk, snäll, bestämd när jag rider… Är lite "mesig" men på ett bra sätt..
Just nu rider jag på en nordsvenskblandning som nästan hela sitt liv blivit körd, och han är väldigt stark, lite skänkedöd och betämmer själv om han vill gå eller inte! Det spelar ingen roll om du piskar/leder eller skänklar- han rör sig inte ur fläcken! (om han har dålig dag)…
Så vill ha en häst som jag kan utveckla själv som inte är allt för lätt, och ingen unghäst helst över 5år.
Har ni förslag på en häst som kan passa mig?:)
Bry dig inte om rasen. Den har ingen betydelse. Väl en häst/ponny som du gillar istället. Den bör uppfylla dina krav och önskningar och ev. framtida mål med din ridning. De3t kan vilken ras som helst göra. Så titta istället på individen.
Okej om jag ändrar mig, typ av häst då? :P
Jag är sååå tveksam, vill ha häst och gärna över 163, är 172 själv…
#2 Åk runt och titta på olika hästar, provrid och gör en lista på för- och nackdelar på varje häst du provar. Fundera också på hur mycket pengar du kan tänka dig att betala för hästen och vad du har för mål med din ridning. Var inte för ivrig och ta den första du träffar på. Det KAN ju vara den du tar till slut men testa ändå flera olika och jämför.
Innan du letar häst så skriv ner lite frågor och önskemål su har på hästen. Ta med dig någon som är duktig med hästar och som ridit eller jobbat med den typ av häst som du själv skulle vilja ha, dvs, skogsmulle, tävling på hög nivå, tävling på låg nivå, dressyr, hoppning, fälttävlan, trav, galopp, western, barock, körning, eller vad du nu vill göra med din häst.
#3 Tack för rådet :)
Ska ta reda på vad dom runtomkring mig också, dom som ser mig rida.. Dels min faster och ägaren till Putte, kan nog hjälpa till också :D