hopptävling
Hej!
jag är 14år och har ridit i ca 4,5 år varav sista på häst
jag har tänkt på klubb tävling och skulle behöva lite tips på höjd och så
sedan på ridskolan har vi hoppning 1 gång i veckan men ajg bli jätte närvös även fast jag tycker de är kul med hoppning :( jätte jobbigt då vet jag inte om jag klarar hopptävling
har ni några tips?
Mvh Linnéa
Vänta med att tävla tills du känner dig säker och lugn med att hoppa, eller så provar du någon liten tävling och ser hur det går. Clear round kanske. Har ni inte någon 'blåbärshoppning' eller liknande på ridskolan? :)
Prata med din ridlärare/instruktör om att du blir nervös så kan h*n säkert hjälpa dig med det under lektionerna :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det bästa tipset jag kan ge dig det är typ att du ska känna att du ska klara av höjden på hindret så du inte tar för högt o sen ångrar dig ( vilket jag har gjort) och sen så måste du osså veta hur högt hästen har hoppat förrut
Börja med en låg höjd som du klarar av tex 40 cm och en häst som du känner dig trygg med. Då slipper du att tänka på att hoppningen eller hästen kan kännas svår och bara koncentrera dig på att vara lugn och rida bra.
Det är synd att du bara hoppar en gång i veckan, jag kan tänka mig att det blir en grej av det hela då. Man slipper bli så nervös om man lägger in några språng i träningen varje gång man rider (på banan eller ridskolan då).
lurvponnyn.vimeddjur.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
välj en ridskolehäst du känner dej säker med och som du vet är snäll och hoppar. Sen så på en ganska låg höjd i början. Svårt att säga exakt eftersom jag inte vet vem du är eller vad du hoppar för hinder och så. Men 50 cm är ganska lagom. Jag har ridit i 9 år på ridskola (slutat nu) och tävlat en del i klubbhoppning på den ridskolan. Tävlar med mitt varmblod som jag omskolat från Trav till ridhäst. Jag har tävlat en hel del gånger nu och har fått en det "erfarenhet" av klubbtävlingar. Men det högsta jag hopptävlat är ändå 60 cm. :) Fast det har ju mke berott på att jag bara travhoppar min häst då han inte kan galopp än. Men menar att du behöver inte ha några krav på dej själv att du måste hoppa högt eller så ;) Ta det i din takt. Fråga din ridlärare, h*n vet nog bäst vilken höjd och sånt som passar dej! :) Sen så är ett tips att kanske följa med som hästskötare åt en kompis, så du ser hur det går till :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!