Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2885 ggr
[TissinTassin]
0

Motargument ?

Hej alla !

Behöver hjälp med lite motargument till en envis, gnällig, travgubbe som äger stallet där jag har hästen.

Vad jag än gör med MIN häst så är han där och ska ge mig sin åsikt (som jag för övrigt skiter i egentligen, stör mig bara så mycket på att han ska lägga sig i, och vad man än säger så har han alltid något nytt att komma med).

Så, nu får ni hjälpa mig med lite svar på tal :) Vill också tillägga att han har kallblodstravare som bara står i en hage året runt, och jag har en ridtravare (varmblod).

Saker som han har sagt/brukar säga:

* Hästar mår dåligt av att vara inne, ingen häst tycker om att vara inne, hästar som står inne är oftare sjuka.

(Min häst fryser lätt, som VILL vara inne, man ser på henne hur nöjd hon är när hon får stå i sin box efter en regning, kall dag. Har även släppt henne lös vid hagen och då har hon, flera gånger, gått rätt in i stallet och in till sin box. Ibland har hon inte heller velat lämna boxen. Gubben säger då att jag bara inbillar mig detta.)

* Hästar KAN inte frysa.

(Så när min häst står och skakar och har sänkt huvud i ösregn så fryser den inte?)

_* Spån är inte bra för hästar eller deras hovar.
_

(Jag har spån till min häst. När hans egna hästar är inne står de rätt på betonggolvet, och ofta i sin egna skit/kiss.)

* Det är inte NATURLIGT för hästar att stå inne i en box, ha täcke på sig och bli "förmänskligade". Se på vildhästarna, de klarade sig utmärkt bla.bla.bla. Låt hästar vara hästar.

(Men att springa på en travbana med en vagn bakom sig är mer naturligt ? Och dagens hästar är tamhästar, så jag tycker inte man kan jämföra det med vildhästarna)

* Hästar gillar stekande värme. Se hur blanka och fina i pälsen dom är på sommaren. Och se på hästarna i Texas till exempel, dom klarar sig bra i det varma ökenklimatet där.

(Brukar inte sommarpälsen ofta vara blankare än den ruggiga vinterpälsen? Och hästarna i Texas är ju knappast kallblodstravare..)

* Kraftfoder är inte alls bra. Då får hästarna fång, korsförlamning och kolik. Nä, hästar är lättgödda och klarar sig bra på inte för kraftigt hö och bete.

* Skor på hästar är inte alls bra.

(Min häst är ömfotad och har skor fram, medans hans kallblod aldrig blir ens verkade. Länsstyrelsen har varit här och påpekat att hovarna på hans hästar är misskötta.)

* Unga hästtjejer är korkade och lättlurade som tror på allt de hör/läser och att ridsportsaffärer och foderaffärer (typ Granngården) livnär sig på deras okunskap.

Ja, detta är bara en del av hans "påhopp". Så, vad kan jag ge för motargument ? Får bita mig i tungan varje gång för att inte svara något spydigt, vill inte göra mig ovän med honom heller, men börjar bli trött på hans gnäll och att han försöker få mig till att tycka som han. Han har väldigt svårt för att förstå att alla inte tycker lika, och att alla hästar är olika individer -.-

WornOut
0

Jag håller med i ganska mycket han säger. Tex. hästar mår bäst i att inte ha skor.
Självklart! Dock finns det hästar som pga olika orsaker har dåliga hovar /ömmar och då kan det bli nödvändigt med skor.

Jag föredrar också att ha hästar utomhus så mycket som möjligt, dom mår bäst av det. Och att dom klarar sig på bara grovfoder stämmer allt som oftast,,

Zabbio
0

Håller nog också med i rätt mycket av det han säger.

Men om det nu stör dig så mycket får du väl helt enkelt prata med honom. Vad du ger för motargument spelar ingen som helst roll, han  kommer inte ändra åsikt ändå. Dessutom har du inte mer rätt att försöka ändra hans syn  på saken än vad han har att försöka ändra din. Det du kan göra är att be honom om att inte lägga sig i helt enkelt. Att du sköter din häst så som du anser är bäst och han får vara snäll och respektera det. Ta upp det i en vänlig, diplomatisk ton så brukar sånt gå att lösa. Han vet nog inte ens att det stör dig.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sarah
0

Håller oxå med i det mesta han säger… Skor har man om hovarna inte klarar det arbete man ber dem om, kraftfoder ger jag inte, förutom extra proteingivor om jag tränasr hårt. Har tillräckligt pigga hästar. Har dem ute så länge som möjligt och hade jag haft ett sällskap till stora hästen hade jag lämnat unghästen på lösdrift hela året. Jag har två fina halvblod så det är inte bara kallblod so det gäller. Handlar i mina ögon inte så mycket om individer utan förmänskligande och vad de är vana vid från början. Men hade din häst fri tillgång på mat ute och skydd då det regnar så skulle den knappast frysa.

Sen låter det ju som att hans hästar inte har det så bra, om länsstyrelsen är där, varför gör det inget?

Uss
0

Tycker också att han har rätt i det mesta, tex. att hästar mår bäst ute (MEN de behöver komma in för att torka upp, för att kunna vila ordentligt, komma undan insekter, utfodras individuellt), att spån kan vara dåligt för hovarna (MEN de behöver ju en bädd! och torv torkar ut hovarna och halm bygger så fruktansvärt på gödselstacken - det är väl hans stack?) och att det inte är naturligt med boxar och täcken (MEN det är inte naturligt med hagar heller och det kan vara bättre att spara hagen lite så den inte blir utbetad eller lerig. Och jobbar hästen och man klipper den på vintern så måste man täcka i stället - eller om hästen är frusen av sig för att den har svårt att hålla hull, inte har vindskydd och har för lite foder i hagen eller är lite äldre).

Däremot håller jag inte med om att hästar inte KAN frysa, det kan de visst! Däremot har de en mycket större termoneutral zon (eller vad det heter ;) ) än vi och den zonen är faktiskt individuell beroende på päls, hull osv. Ett kallblod är nog bättre rustat att stå emot vädret än ett varmblod.

Håller inte heller med om att de gillar stekande värme, men han tänker kanske på araber? Våra islänningar trivs då def. inte med värme, de söker sig alltid till skuggan när det är varmt och står och hänger. Att pälsen är blank och fin beror ju på att det är tunn sommarpäls och inte vinterpäls som SKA vara lite lätt rest beroende på temperaturen. På vintern har våra hästar snötäcke när vi tar in dem - snön smälter inte på ryggen!

Inte heller kan jag skriva under på ett så kategoriskt uttalande som att skor är dåligt i alla lägen. Visst är det naturligare för hästen att inte ha skor, men ska den arbeta behöver fötterna skydd. Det visste redan romarna på sin tid! Vildhästar springer inte på asfalt eller berg hela dagarna…

Nu tycker jag inte du ska reta dig på gubben, han kommer att fortsätta iaf och det skapar bara en dålig stämning som inte gagnar dig och ffa din häst. Kan du inte bara försöka vara undfallande, säga att Alla är inte lika… jag ska fundera över det… jaa, jag vet inte… um, det är fruktansvärt och liksom inte ta ställning, inte ta strid?

Kram - gamla gubbar är ett gissel!

Zaphix
0

Klok man det där, du bör nog lyssna endel på honom.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Sarah
0

Appropå spån, det torkar ut hovarna mycket. Jag föredrar det framför torv för att det är fräschare, medn det är inte bättrre för hovarna.

[TissinTassin]
0

#2 Jag försöker inte ändra hans syn, han får tycka och göra precis vad han vill med sina hästar. Jag vill bara att han ska sluta lägga sig i mig och min häst. Jag funderar på att be honom, vänligt, att låta mig sköta min häst som jag vill, men jag befarar att han kommer bli grinig och komma med kommentarer som "jag har haft hästar i X antal år, jag vet hur man sköter hästar och vad som är bäst för dom. små tösungar lyssna på dom som kan" osv.

#3 Länsstyrelsen har varit här flera gånger, och påpekat bristerna och att de måste göras något åt, men det händer tyvärr inte mycket mer än så..

#4 Ang. värmen så syftade han inte på araber, utan att ALLA hästar, även hans kallblodstravare, älskar värme..Och jag brukar liksom svara liknande det du skrev i slutet, bara för att "få tyst" på honom och inte skapa "bråk" genom att säga emot.

Han har en tendens till att dra alla hästar över en kant, men jag tycker faktiskt att hästar är olika individer ändå..

Mitt varmblod är en känslig dam. Hon har lätt för att bli smal, och behöver kraftfoder och mycket grovfoder. Hon behöver skor för att hon blir öm annars. Hon rids regelbundet och hon tycker om att vara inne på nätterna och vid riktigt dåligt väder.

Och angående att det med utevistelse, så menar jag naturligtvis på nätterna. Att ha hästen inne då alltså, vet inte om jag kanske var lite otydlig med det.. Min häst ligger för övrigt varje natt när hon är inne i boxen, och jag tror faktiskt att hon gillar det. Medans de andra hästarna ligger och sover ute i hagen, i lervällingen. Kan också tillägga att de inte har något vindskydd.

Och så gnäller han på att jag skämmer bort min häst, bara för att jag har massa olika täcken och annan utrustning, ger henne äpplen/morötter ibland, borstar henne nästan varje dag, är petig med mockningen osv. Han har t.o.m gnällt på att jag lägger in nytt spån när det inte behövs (enligt honom). Fick höra en gång att "där förlorade du 80 kronor *suck* " när jag la in en bal, men det är ju jag som betalar liksom…

Sen tycker han också att det är onödigt med veterinärer. T.ex en gpng när min häst skadade sig rejält  så fick veterinären komma och sy (vet. var här i över två timmar och grejade med hästen) men enligt gubben var detta heeelt onödigt eftersom hästen skulle klarat sig ändå..

Jaja, jag får försöka att inte bry mig om honom. Det är ju ändå min häst, och jag gör ju som jag vill ändå :)

Zadeira
0

Jag kan förstå att det är jobbigt att han ska komma med såna kommentarer, men samtidigt är det inte lönt att "kämpa" emot sådana människor. Han gör som han vill med sina hästar, du gör som du vill med dina. Om ni inte kan komma överens om vad ni tycker om varandras hästhållning så är det ingen mening att ge er in i nån diskussion. Du verkar ju redan ha talat om för honom att ni inte tänker och gör på samma sätt som varandra, och då spelar inte något motargument någon roll.

Hade jag varit du hade jag helt enkelt ignorerat honom, bara svarat att "jaja, du gör som du vill och jag gör som jag vill." Visst är det svårt att ignorera, men det är liksom inte lönt att ödsla en massa energi på att hela tiden argumentera för och emot i det läget.

Peppe
0

tycker också att han har rätt i det mesta, sen är inte allt svart eller vitt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zabbio
0

#7 När du letar motargument så handlar det ju om att motbevisa honom, dvs säga att han har fel. Det är att försöka ändra hans åsikter. :)

Du ska inte behöva motbevisa honom för den delen utan kunna göra som du anser är bäst för din häst utan att behöva förklara  dig.

Så antingen pratar du med honom om problemet, ignorerar problemet, eller flyttar hästen till ett stall med liknande åsikter som dina.

Att argumentera lär inte lösa något.

Jag tycker fortfarande att han verkart ha en hel del bra åsikter som du kanske kan omvärdera, men till syvende och sist är det din häst, och ingn av oss här på internet kan se hur det ser ut hos dig. Men om hans hästar far så illa som du får det att  låta så är det ett ärende för djurskyddet, inte föer oss. Jag får känslan av att du baktalar honom för att slippa höra här att han kan ha rätt… men som sagt, jag kan inte se hur det verkligen ser ut i ert stall, jag kan ha fel.

KillBerry
0

tycker att du har rätt! alla hästar är inte likadana och han kan ju knappast veta allt!

jag tycker inte att du ska bli osams med honom utan då kan de ju bara bli värre, försök säga till honom att det är så du tycker om att ta hand om dig häst! (du kan inte säga att dig häst gillar att va inne för att hon ligger ner i boxen, för om hästen onte får dom x antal timmarna djup sömn (kan dom bara få om dom ligger) så ramlar hästen tillslut bara ihop eftersom att kroppen inte klarar av de)

iaf jag håller med dig om att han inte borde lägga sig i, men jagm enar om du nu tycket att det är så jobbigt som du gäger.. byt stall?

Lets not and say we did

KillBerry
0

men jag menar om du nu tycker att det är så jobbigt som du säger, byt stall? *

Lets not and say we did

[TissinTassin]
0

# 10 , okej då, motargument kanske var fel ord, jag menade mer vad jag kan säga till honom när han bara gnäller och försöker få mig till att göra så som han vill…

och som jag skrev i mitt inlägg #7, så har länsstyrelsen varit här FLERA gånger, och främst då påpekat att hovarna har varit misskötta samt att det måste finnas ett vindskydd/ligghall.

tråkigt att du får känslan av att jag baktalar honom, men till och med veterinärer som har varit i på gården som har tyckt att det har sett förj*vligt ut.

**men jag förstår liksom inte "problemet" med det jag gör med min häst. jag ger henne lite kraftfoder för att hon lätt tappar hull, jag ger henne mycket spån så att hon ska ligga gott, jag tar in henne på nätterna för att jag upplever att min häst tycker om det, jag har på henne täcke ibland för att hon fryser lätt, jag har skor på henne fram för att hon får ont i fötterna annars.
**

gör inte de flesta hästägare såhär eller är jag helt ensam om detta ??

hade jag haft en kallblodstravare eller liknande som inte rids/tränas utan bara går och skrotar i en hage så hade jag kunnat ha hästen ute dygnet runt, utan skor, utan kraftfoder och utan täcke.

# 11 Nej jag menade inte att hon gillar inne bara för att hon ligger ner, utan jag märker/ser på henne att hon är nöjd när hon får komma in i sin box.

och angående det där med att byta stall, så har jag haft det i tankarna.. MEN, det är som så att vi hyr ett hus på gården där gubben bor och där stallet ligger. och jag vill helst ha hästen "där jag bor" eller hur man nu ska förklara :P

niare
0

haha gamla gubbar kan man inte ändra på, umgås med gamla hästgubbar väldigt ofta och visst får man alltid kritik men har även lärt mig så otroligt mycket med. bara ta det med en måtta salt dom är inlärda på ett sett och vi med och dom ändrar aldrig på sitt synsett ;)

Birke
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag håller med honom om en del.

Du får helt enkelt berätta att du inte vill ha hans åsikter:)

jackiejohn
0

Tycker nog han säger en hel del vettiga saker ändå…

Mina hästar går barfota året om och rids/körs men det är olika för vad olika hästar och dess hovar klarar! :)

Har själv två varmblod oc den ena har vart en springare och den andra har varit ridhäst och gått i "svensson svensson hem" så sjukt olika! Springaren klarar knappt av en vanlig höst dag med regn och rusk för hon har alltid varit täckad och rakad, spela ingen roll att jag inte rakar hon darrar som ett asplöv och rusar in i stallet på kvällen medans den andra enbart behöver täcke då det är -20 och snöstorm Tungan ute

Tills jag skaffa travare var jag starkt emot täcke och allt sånt där löjligt mas men dom behöver det till viss mån och jag tror inte han menar något illa när man "gnäller och tjatar" på dig utan vill nog egentligen bara väl, min morfar är likadan gammal hästgubbe som gnatar om hur det ska va och hur han alltid gjort men jag bad honom vara med och se hur allt med täcke och sånt fungera och att min ena travare faktiskt fryser så öppna han sina sinne och sluta gnata om det men han kommer aldrig ge sig lika lite som du och jag kommer ge upp våra principer Glad

Zabbio
0

#13 Har inte sagt att du gör något fel, bara att han har en del sunda inställningar.

Anledningen till att jag får den känslan är just för att du berättar så mycket om allt som är fel med hans hästhållning. Problemet är väl inte att nån av er gör fel med hästarna utan att han berättar för dig om allt han tycker du gör fel? Det spelar mindre roll om han har ett pedantskött stall eller om hästarna bara går i hagen, det är ju inte det som är problemet.  (naturligtvis är det problem om hästarna far illa, men det har ju inte med just detta att göra och vi här kan ju inte göra något). Då ser det illa ut att dra upp allt han gör som du tycker är fel, i princip gör du samma sak mot honom som han gör mot dig, med skillnaden att han säger det direkt till dig medans du skriver det på ett forum…

Skriver inte detta för att göra dig upprörd, se det hellre som en  feedback på hur du kan uppfattas när du skriver. Som sagt vet vi inget annat än vad du säger så det är omöjligt att veta om du överreagerar (eftersom ni har helt olika uppfattningar om hur hästar bör hållas, som det ser ut) eller om det faktiskt stämmer. Men det ser illa ut att prata illa om någon som inte kan höra/läsa det och försvara sig, speciellt när det inte hör till saken. Far hästarna illa så anmäl honom - igen - eller flytta, eller försök ändra på det… vi här kan inte göra något och du har heller inte bett om råd ang. hans hästar utan bara ang. gnället. Att klaga är som att sitta i en gungstol - man får något att göra men kommer ingenvart.

Svaret blir i varje fall samma som alla andra - inklusive jag - sagt innan; prata med honom, bit ihop eller byt stall. Det finns inte mycket annat att göra.

Nog om detta från mig nu, jag  kan inte ge dig något annat råd än de jag givit, framflör allt att tala klarspråk med honom. Och tro nu inte att jag går  och tycker illa om dig som person bara för att jag tycker att det låter illa att höra om alla fel din ''travgubbe'' gör, som sagt VET jag ju inte hur det ser ut i verkligheten. Dessutom kan jag mycket väl förstå att det är frustrerande för dig med hela situationen. :)

Lycka till!

[TissinTassin]
0

# 16 Se där ja :) ja du har nog rätt, han vill väl bara väl.. men det är ändå störande :P haha

för övrigt kan jag säga att min häst är uppfödd på ett av sveriges "Bästa" travstall, och jag är rätt säker på att hon alltid har gått med täcke, varit rakad, stått inne och gått i platta grushagar :P, så det kanske förklarar varför hon är så känslig som hon är, jag vet inte :P

[TissinTassin]
0

# 17

Anledningen till att jag drog upp hans "fel" när det gäller hästhållning är för att jag stör mig på att han knappt tittar åt sina hästars håll eller tar hand om dom, och då tycker jag inte han ska lägga sig i min häst, som för övrigt är lite "pedant-skött" ;)

kan han liksom inte ta hand om sina egna behöver han inte gå in helhjärtat för att lägga sig i mitt tycker jag.. och det är väl det som gör mig upprörd.. hade han brytt sig om sina egna hästar och tagit hand om dom och SEDAN sagt sina åsikter om hästhållning till mig hade det nog varit en annan sak Obestämd

tack för dina råd iallafall :)

[TissinTassin]
0

en grej till; alla ni som skriver att ni håller med honom, vad håller ni med om ? att ingen häst vill vara inne, att hästar blir sjuka av kraftfoder eller att alla hästar gillar +30 grader och sol ?

vissa saker motsäger ju sig själv ;)

Birke
0

• Hästar mår bäst av att vara ute, och hästar med mycket utevistelse är i regel friskare än hästar som har lite utevistelse.
  • Klart hästar kan frysa, men bara om dom blir blöta intill huden - alltså i riktiga regnväder och ruskväder, inga små regnskurar lr lite blåst. Sen om hästen har dålig/tunn päls kanske det beror på att människorna täckar hästen jämnt så att den aldrig kunnat få en bra päls?
  • Angående spånet vet jag inte vad han ger för argument för att det skulle vara dåligt? Jag ser inte vrf det skulle vara dåligt. Kanske att det dammar och torkar ut hovarna?
  • Människans värld är inte naturlig för hästar, och enligt mig ska de inte förmänskligas som vi gör idag. Det är inget vettigt hästliv.
  • Stekande värme håller jag inte med om. Dom måste ha skugga, gärna lite fläkt och mycket vatten. Ser inte ngt djur/människa som gillar stekande värme, det suger bara all energi ur en :S
  • Kraftfoder är inte bra. Hästens mage är inte gjord för att ta in dagsbehovet på 2-3 koncentrerade mål om dagen, utan på 20 timamrs tuggtid som är bra för magen med alla fibrer och psyket. Vi ger hästarna allt för mkt av det de inte behöver och de de inte ska ha. Fritillgång på grovfoder o sen kan man lägga till beroende på hur hästen håller hull och energi.
  • Skor på hästar är inte bra. Hindrar det naturliga glidet o blodcirkulationen som har en stor och viktig del i hovarna.
  • ja, unga hästtjejer är dumma och lättlurade. Folk tror tyvärr på "gamla sanningar" och vad folk säger åt en. Så är det med allt.

Sen kan man tolka själv med vad som menas med "bra", och hur mkt av sin hästs "hästliv" man vill offra för sin egen skull. Hästarna överlever, men jag tkr det är ens eget ansvar att ge hästen så mkt livskvalité som möjligt.

Zabbio
0

#19 :)

#20 Att hästar egentligen inte trivs inne, att kraftfoder oftast är överflödigt, att de klarar sol bra (om de har  vatten, sen bör de absolut ha skugga också), att man helst inte ska ha skor osv.

Självklart gäller det inte som ultimata sanningar; min häst har skor, får kraftfoder och har täcke vid ihållande regn. För att han behöver det. Sen beror det ju på omständigheter också; är hagen en lerplan utan något som helst skydd så behöver hästarna komma in, är det däremot en naturligt kuperad hage med träd, vatten och gräs, så behöver de inte komma in lika ofta. En klippt häst behöver täcke, samt vissa individer som helt enkelt fryser. Min travare frös vid duggregn i början, nu klarar han det mesta utom ihållande regn, men kyla har däremot aldrig varit något problem. Fri tillgång till mat och inget täcke om det inte är nödvändigt har hjälpt honom. Men nordsvensken klarar klimatet än bättre.

Naturligtvis ska de inte frysa, magra ur, ömma i fötterna osv bara för att jag anser att de ska ha det naturligt. Men de ska inte heller svettas under flera lager täcken, skos om det inte behövs, stå i en liten platt hage för att inte ''skada sig'' eller stå i box 23 timmar om dygnet, för att ägaren förmänskligar dem. Det handlar om en balans, och det är inte alls osannolikt att din häst behöver ett täcke eller skor även om hans inte gör det. Eller att den mår bra av att komma in pga hur hagarna är utformade, osv. Ofta verkar hästar dock ''vilja komma in'' för att de är vana att få mat inne, sen när maten är slut kan de bli rastlösa eller uttråkade. Säger inte att det är så i ditt fall, men det är ganska vanligt att människor missuppfattar det.

Men även tamhästar är hästar först och tama sen. De har alla någon grad av klaustrofobi (måste tränas bort), ett magsystem utformat främst för grovfoder och en päls och hudfunktion för att klara av väder och vind. Det vi behöver skydda dem  från beror på att vi dels vänjer dem vid vissa saker (matrutiner, täcke), använder dem på ett onaturligt sätt (sliter hovar, benskydd) men framförallt för att vi begränsar deras rörelsefrihet och levnadsmiljö (tillgång på grovfoder, hagmiljö, yta att röra sig över etc).

Beroende på förutsättningar behöver de mer eller mindre, och beroende på individen kan de klara mer eller mindre även om förutsättningarna inte är idealiska. Men 99% av alla hästar hade säkerligen mått aldeldes utmärkt helt utan mänsklig inblandning om de fått bo i rätt natur och med rätt förutsättningar i flock (undantag rovdjur och svält). Bara synd att det är omöjligt att ge dem helt idealiska förutsättningar i fångenskap och uder arbete. Då måste man kompromissa. :)

CelsiusT
0

* Hästar mår dåligt av att vara inne, ingen häst tycker om att vara inne, hästar som står inne är oftare sjuka.

Hästar vänjer sig vid att vara inne. I boxen får dom mat och då blir det trevligt att vara där. Men det är helt klart onaturligt för en häst att vara instängd i en bur fler timmar än h*n är ute. Hästar är gjorda att röra på sig.

* Hästar KAN inte frysa.

Visst kan dom frysa, men hur lätt dom fryser är väldigt mkt en vanesak. Lägger vi på hästen ett täcke så fort det kommer några droppar vatten så blir hästen känsligare än om man vänjer den vid regn och rusk utan täcke. Hästar är väldigt tåliga djur.

_* Spån är inte bra för hästar eller deras hovar.
_

Spån torkar ut hovarna på hästen, så i längden är det inte så bra om hästen står på det många timmar. Vissa träslag är inte heller nyttiga så man bör ha kol på vilket träslag spånet kommer ifrån, annars är det stor risk för allergi och luftvägsproblem. Torv är mer naturligt för hästen, det binder fukten och det damm som blir är inte farligt för hästen.

* Det är inte NATURLIGT för hästar att stå inne i en box, ha täcke på sig och bli "förmänskligade". Se på vildhästarna, de klarade sig utmärkt bla.bla.bla. Låt hästar vara hästar.

Det är verkligen sant. Det är inte naturligt. Men hästar är snälla och anpassningsbara djur och vänjer sig och står ut med oss människor, i dom flesta fall iaf sedan finns det dom som sätter sig på tvären.

* Hästar gillar stekande värme. Se hur blanka och fina i pälsen dom är på sommaren. Och se på hästarna i Texas till exempel, dom klarar sig bra i det varma ökenklimatet där.

Generellt sett så klarar hästar av värme väldigt bra, liksom kyla. Men dom behöver vatten liksom alla andra djur.

* Kraftfoder är inte alls bra. Då får hästarna fång, korsförlamning och kolik. Nä, hästar är lättgödda och klarar sig bra på inte för kraftigt hö och bete.

I dagens läge så överutfodrar vi hästar allt för ofta. Och det är sunt att utgå från att hästen ska klara sig på hö och bete, men i vissa fall så behöver hästen tillskott eftersom vår avel har förädlat hästarna.

* Skor på hästar är inte alls bra.

Skor är inte naturligt. Vi gör hål in i hoven där bakterier kryper in och riskerar att orsaka problem (har inte haft en ända skodd häst som inte nån gång haft problem av detta). Hoven är gjord att fungera utan sko och mår bäst så. Vissa hästar är dock ömfotade (pga användandet av skor?) och andra hästar är inte så bra i fötterna attt dom kan gå utan.

* Unga hästtjejer är korkade och lättlurade som tror på allt de hör/läser och att ridsportsaffärer och foderaffärer (typ Granngården) livnär sig på deras okunskap.

Ja många unga tjejer är väldigt lättpåverkade av intryck utifrån, som tex från hästaffärer och andra hästmänniskor. Många glömer bort att ifrågasätta det man hör. Men tyvärr gäller inte detta bara unga tjejer utan även många vuxna fastnar.

Ni tycker olika. Lyssna på vad han har att säga, han har mkt klokt att säga. Fråga varför han tycker si eller så, du kanske kan snappa up något du gillar. Sedan måste du inte göra så som han säger, utan du kan göra som du själv vill i slutändan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[TissinTassin]
0

Ååh vad det känns som att man blir missförstådd över internet.. suck..

De flesta av er skriver att det mesta som jag har tagit upp är onaturligt, och det är det ju naturligtvis! det har jag inte sagt något om, jag fattar ju naturligtvis att hästar inte föds med skor och täcken på.

och självklart ÖVERLEVER hästar i stekande hetta, men att säga att dom (kallblodtravare, islandshästar m.m) tycker om det/älskar det känns väldigt skumt.. det är ju ungefär som att säga att arabhästar älskar kyla och -30 grader…

och som ni skriver, VISSA hästar behöver skor, VISSA hästar fryser, VISSA hästar behöver kraftfoder/mer foder än andra. och min häst råkar vara en av dessa (få?) hästar som behöver detta. och med det menar jag inte att min häst bara får kraftfoder, står och svettas i massa täcken och får vara ute en timme per dag. självklart inte.

och hade hästarna i stallet där jag står haft en vindskydd/ligghall som är torr och ren, hade jag inte haft några problem med att ha henne ute mer på nätterna. och hade jag haft en tåligare häst som hade klarat sig utan skor, kraftfoder och täcke så hade jag ju naturligtvis inte haft det. men nu har jag en känslig häst och jag gör vad som är bäst för henne och det som hon har varit van vid ända sen hon föddes, men då blir man istället påhoppad för det.

förstår inte varför man ens ska skaffa sig hästar för att rida på/tävla med/köra trav med/whatever när man "ska" sträva efter att allt ska vara så naturligt som möjligt för hästen. då är det väl bättre att inte ha någon häst (eller några djur) alls för den delen.

Kommer lämna detta forum nu, eftersom jag inte når fram med det jag vill ha sagt ändå, och att folk bara gnäller och missuppfattar allt.

sålänge min häst är frisk, glad och nöjd så är jag nöjd, även om det inte är "naturligt" för hästen i grund och botten.

**tack för mig.
**

KillBerry
0

jag har skor på min häst, på vintern hösten och en ganska stor del av våren står min häst inne i box på natten (MED SPÅN), är det dåligt väder har han täcke och jag ger honom kraft foder.

självklart är inte allt de här naturligt. MEN är det naturligt att en häst blir borstad varje dag? att man tar på den träns, sadel sele och huvudlag? är det naturligt att RIDA hästen? NEJ, inget av det här är naturligt.

Min häst går ute dygnet runt på sommaren så länge vädret tillåter, och det trivs han bra med. är det mycket flugor? på med flugspray och flughuva. är det JÄTTE varm? då får han stå inne några timmar mitt på dagen. regnar de? på med ett tunt regntäcke.

Glöm inte att trådarna här inte är till för att dömma utan för att hjälpa.

frågade h*n om vad ni tyckte om vad han sa till henne? Nej

H*n frågade om vad hon skulle säga/göra för att få den här "gubben" att sluta lägga sig i.

jag skulle råda dig att byta stall men eftersom att du sa att du hyrde stuga där med så förstår jag självklart att du vill ha hästen så nära som möjligt.

Detta blev ganska rörig.. jag vill bara säga till dig som startade tråden att NEj, du är inte ensam. Jag tar hand om min häst så som jag har lärt mig och som jag tycker är bäst (de verkar som om vi tänker ganska lika?) Med spån med täcke med skor och med kraftfoder.

Hur gör ni då som är HELT "naturliga"? vi säger att din häst är biten, djupt och det blöder.. låter ni de va? eftersom att det är naturligt? salvor, stygn, gasbindor. naturligt? Nej. Men ni gör väl de eftersom att just DIN häst behöver de?

iaf vill inte skapa bråk utan säger bara som jag tycker. tack för mig :D

Lets not and say we did

Birke
0

#25 Ingen har sagt att en häst inte ska tas om hand på sättet den behövs tas om han - om hästen har halva benet avsågat tar vi nog "naturliga" hästen till veterinären, även om det svider eftersom det inte är "naturligt" (vänder du alltid saker till det extrema??)¨

Men vem kan påstå att hästen behöver spån, täcke, skor och kraftfoder för att må som allra bäst?

Zabbio
0

#24 Ingen har sagt att just du  gör fel med din häst. Men du frågade vad vi höll med travgubben om och du fick svar. Mycket av det du säger att han har sagt är sunt och bra, det har inte varit något svar på din hästhållning utan på hans ståndpunkt.

Jag skrev ju till och med specifik att det inte är osannolikt att din häst kan behöva täcke och skor till exempel. Det är heller ingen som sagt att din häst tvunget ska gå barfota ute dygnet runt utan kraftfoder, speciellt inte utan att känna till  vilka förutsättningar du har. Jag hade helst haft min häst helt ''naturlig'' eller iaf lösdrift, men det funkar inte med de förutsättningarna jag har. Då får man kompromissa.

Det betyder inte att vi inte håller med travgubbens resonemang om vad som är bäst för hästen. Utan bara att det kräver en  del grejjer runt om för att det ska funka (exempelvis ligghall och bra hagar). Ingen har heller klandrat dig för att du kanske inte har möjlighet att ha just lösdrift, även om det hade varit det allra bästa för hästen.

Läs inte för mycket mellan radera, ch ställ inte frågor du inte vill ha svar på.

CelsiusT
0

#24 Du undrar om vi kan hjälpa dig att finna motargument på det travgubben i ditt stall säger. Men dom påståenden som du berätta att han kommer med kan vi inte hitta motargument på. Dom flesta av oss här tycker att hans påståenden som han "angriper" dig med är väldigt sunda och därför kan vi inte hjälpa dig att argumentera mot dessa.

Vad många av oss därmot gjort är att försöka visa för dig att han inte har helt fel och att du alltså inte har fullt ut anledning (av vad du förmedlar här) att bli arg på honom. Därrmot tror jag alla här förstår att de tkan vara jobbigt med någon som inte lämnar en ifred, men sådana människor möter man överallt. Flera av oss har gett råd om hur du kan bemöta denna sida hos honom.

Det bästa är inte att svara med motargument, speciellt inte som han inte har fel i det han säger utan det ligger väldigt mycket sanning i det. Be honom förklara varför han tycker som han tycker. Försök att för dig själv fundera över varför du gör som du gör och främst - se till att inte göra det "för att det alltid varit så". Utan hitta och förstå anledningen till att du gör som du gör, då kommer du att känna mer styrkai dig själv när travgubben försöker tala om för dig hur livet går till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Aribigga
0

Tråkigt att ingen verkar förstå vad TS menar. Det hon vill ha hjälp med är att slippa få en massa kommentarer på hur hon sköter sin häst. Inte höra att ni har annorlunda hästsyn än henne.

Tänk er själva om någon hela tiden påpekade för er att "gud vad taskiga ni är som inte skor era hästar" "Nej men lilla pållen får du inte komma in på kvällen??" "Får du bara hö, inte konstigt att du är hungrig hela tiden" som verkligen inte lyssnade på era argument eller accepterade att ni gör det ni tror är bäst för era hästar.

Kom inte och säg att ni inte skulle bry er för hör man en sak varje dag/ hela tiden så blir man irriterad på det förr eller senare.

Jag tror det är jättesvårt med gamla gubbar överlag, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med något bra sätt att få tyst på honom.

Däremot kan jag säga att om han är en lite gladare typ så är det nog enklast att bara sucka och säga "Jaja, det blir nog bra" men är han surare typ så kan det hjälpa att fräsa ifrån ibland. Vet en hovslagare som var sur och tvär jämt när jag ringde, en gång fräste jag till åt honom ordentligt och då minsann blev han mild som smör!

Av någon anledning så lyssnar inte gamla gubbar på yngre tjejer eller tjejer överlag, jag hoppas att vår generation män inte blir sådana.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Sarah
0

Handlar väl inte om att vara elak, utan att de flesta håller med honom. sen gör man som man vill, men kunskapen är inte fel. Jag täckar, skor och tar in över vintern, men jag vet ändå att de skulle må bättre av att gå på en ordentlig lösdrift. Även som tränande hästar.

Zabbio
0

#29 Missförstår? De flesta har ju gett råd om hur TS ska tackla problemet. Sen frågar hon vad vi håller med honom om, klart man svarar…

Rafflan
0

Boxen= vane sak, din häst får mat i boxen, den vet att när ni kommer till hagen ska den in till boxen. Den fattar inte att du vill att den ska vissa vad den gillar bäst, den kanske ville ha mat bara? ;)

Klart hästar kan frysa :P
Dock får man ju täcka dem efter behov ;)

Vi förmänskligar faktist hästarna väldigt ofta idag, täckar dem när vi tycker det börjar bli klyigt, lindar ben och har benskydd "bara för att", samma med boots, och en massa dittan och dattan "bara för att", och endel saker är faktist negatvit för hästen, men kollar man på hästen och tex täckar när hästen vissar att det behövs och får skydd om den slår sig, ja då är det ju inte att förmänskliga ;)

Har du aldrig sett på varma sommar dagar hur alla hästarna liggar på sidan i hagen och njuter och 1 eller 2 står upp och har vakt? nog gillar även hästar värme ;)

Uss
0

Herregud vad diskussionen har urartat!

Orka… men #32 - jag har sett hur hundratals människor trängs i solstolar på stränderna, men inte sjutton älskar jag det för det. JAG blir nämligen aldrig brun, bara ilsket och svidande röd och min mamma får kliande soleksem.

Med detta vill jag bara ha sagt att hästar, precis som människor är individer. Det är inte säkert att det som passar DE FLESTA hästar passar alla. Jag tycker att BÅDE TS och gubben har vettiga synpunkter, fast gubben drar alla över en kam och det blir lätt lite okänsligt tycker jag. 

Jag tror nog att alla är överens om att hästar är vanedjur som trivs bäst med fasta rutiner. En travare som är uppvuxen med små hagar, täcken osv KAN bli väldigt störd av att hanteras på ett annat sätt. Ingen säger att det är naturligt, men inte NÅGOT med hästhållning är naturligt!

komkoma
0

tycker att det låter som en jävligt jobbig gubbe faktiskt haha. Hatar folk som lägger sig i allt man gör och kommer med sins "tips" hela tiden.

jag hade en sådan tjej i mitt stall och till henne sa jag bara. "Jag sköter min häst och du sköter din."
efter det så slapp jag hennes ifrågasättningar om bett, benskydd, skoning bak, foder, täcke osv i all evighet.

Så motargumentera inte, det är bara onödigt och skapar säkert bara osämja med en gamal hästkarl :P

Rafflan
0

#33 jag sa inte att det jag skrev stämde för alla hästar, utan lite mer att tänka "utanför ramarna" en box och en hag symboliserar ju mer än bara ute och inne för en häst, och vi är ju också en stor del, min häst kommer galopperande i hagen när han ser mig,m betyder det att han vill in, vill träna eller bara är glad att se mig?

Och jag är helt övertygad om att hästar gillar värme! på samma sätt som dem gillar kyla, dock måste det vara lagom för varje individ, men aldrig träffat en häst som har problem med väremen om den får vatten och det inte är för mycket insekter…

Uss
0

#35 Har du aldrig träffat en islandshäst? ;D

Allt är ju relativt, men 15 graders "värme" och tjock vinterpäls gör nog ingen pålle glad… iaf inte mina som då står och svettas :s Om de gillade värmen skulle de ju inte söka svalkan nere i kärret bland alla insekter när det är som varmast på sommaren. Sedan är jag ganska övertygad om att ett tunnpälsat fullblod inte hoppar av lycka över kyla… Nej du, jag tror inte att ALLA hästar gillar värme och kyla - lagom är nog bäst och vad som är lagom är olika för alla individer.

olympiathurfjell
0

Om jag vore du så skulle jag inte ta diskusionen i varje specifikt ämne utan förlara för travtränaren att alla har olika sätt att sköta sina hästar på och det ena eller det andra behöver inte vara bra eller dårligt utan att du anpassar din skötsel efter din häst osv…

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Lorita
0

[TissinTassin]  har avslutat sitt konto

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[trail]
0

Har endast läst början av tråden. Men jag håller med om en del av det stallägaren säger, att hästar ofta är inne för mycket, att järnskor inte är det allra bästa, att de faktiskt klarar sig på grovfoder i ganska stor utsträckning osv. Men självklart kan hästar frysa och behöva täcke eller gå in för att torka när vädret är dåligt, det jag menar är att en del ofta "lägger på ett täcke extra", tar in hästen kl 15, ger kilovis med krafft osv, att man förmänskligar hästen.

Men om du vill att han ska sluta kommentera din hästsyn så ser jag bara att det finns två alternativ:
1. Säg rakt ut att du inte vill ha hans åsikter, utan sköta dig och din häst själv och att ni båda får respektera att ni har olika syn på saker.
2. Flytta till ett annat stall.