Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3111 ggr
Elshira
0

Blötlägga hö

Jag funderar över detta med att blöglägga hö… Har förstått att man inte behöver ha det i blöt så mycket mer än 20 min, efter som det är allt som behövs för att binda möggdlsporerna så gott som helt - och utan att näring lakas ur. Men vad ingår i den näringen? Är det bara sockret som försvinner så snabbt, eller följer alla vattenlösliga vitaminer osv med? Och proteiner? Om de inte släpper samtidigt, när gör de då det? Jag har ju nämligen en fångponny här hemma, och det skulle ju vara trevligt om de kunde få äta lite mera (dvs mindre socker), men till vilken "kostnad" i tillskottsvägen isf? Funderar också över vattnet som blir när man blött höt, som blir mörkt thefärgat (ser ut som starkt melassvatten). Vad är det som bidrar till färgen? Tacksam om mågon har lite info att dela med sig av!

Hakuna matata!

Lorita
0

Vad är orsaken till att hästen har fång?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Det är irellevant i denna tråden. Men ponnyn har inte något anfall nu (det var många år sedan) men vill ändå göra utfodringen bättre i och med ättid osv. Även intressant att veta då vi hade en hosthäst förr (men som blev bra hos oss), utifall man skulle få någon mer i framtiden. De andra hästarna älskar dessutom det blötlagda höet, men ensilage fungerar inte efter som det är så liten åtgång. Och för de som dricker i minsta laget är det ju också bra.

Hakuna matata!

Lorita
0

det tror jag inte för dom olika orsakerna ska behandlas olika tots samma symtom

Uss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ha, ha, ja vår pålle fick belastningsfång (sned hov) och det skulle ju inte blötlagt hö kunna funka emot ^^

Elshira
0

#3 och #4 Nej jag trodde det var uppenbart att jag syftade på foderfång (efter som jag pratade om att hålla en jämn fodernivå), och även om det är belastningsfång pga övervikt så ska ju hästen fortfarande hållas smal. Att de får belastningsfång pga sned hov är ju såklart inte matrelaterat…

Snälla, jag frågade ang. näringsinnehåller efter höt blötlagts, inget annat, så lägg ner varför/hur diskussionen om fång.

Hakuna matata!

Lorita
0

Jag ville bara utesluta Cushings och i  vilket fall skulle jag inte jag det lilla socker som finns i hö utan ge regält med hö utan att hålla på att blötlägga.

Däremot kraftfoder, äpple, morot mm skulle jag stryka ur menyn.

Elshira
0

#6 Ingen av våra hästar får varesig frukt/grönsaker eller kraftfoder. Och ja jag vet att det är foderrelaterat efter som jag också vet att hästen fick det då den åt nästan bara kraftfoder, och det har blivit någon liten känning ibland av bara hö, dock övergående utan medecinering.

Så… är du klar nu?

Hakuna matata!

gejsa
0

#7# Jag googlade lite och tror jag hittar svaret som du frågar efter.

http://iloapp.equinfo.se/blog/forskning?Home&post=63

Min islänning fick också fång i somras. Men det var väldigt lindrigt. Han går redan på bete och får både frukt och kraftfoder och hö. Så vi hade tur. Lycka till med din.

Elshira
0

#8 Tack så hjärtligt!

Hakuna matata!

gejsa
0

#9# Så lite så……Skrattande