Ink?

Trist ställe de satt sig på om det är inkar :o/
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#4 Det stog i artikeln att man kunde ta bort dom själv.. är det att föredra?

#4 Det stog i artikeln att man kunde ta bort dom själv.. är det att föredra?

Källan till texten i artikeln kommer från boken Hälsoråd för Häst som man kan köpa på apoteket och det är veterinärer som gett sina råd om behandlingar av div åkommor hos hästar…så mitt svar blir då JA, det ska du ju kunna ;o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Okej (:

en häst på stallet har 18 inkar. man kan ta ett gummiband och försöka att snurra tills inken går av( vet inte om det är att rekomendera) vad jag har hört är det vanligt med inkar på unghästar. man kan köpa aloe vera och ta på inkarna. man kan även operara om dem är stora men det är stor chans att de kommer tillbaka igen. om man jämför hästen på stallet och din häst tycker jag inte att det ser ut som inkar på din häst jämfört med hästen på stallet. hoppas jag kunnat hjälpa dig lite

Det där skulle jag ta ut vet för att titta på. Just in case…

En ink är vä torr och mörk? Tror det är något annat du har. Ring en veterinär som får komma ut och titta på hästen. Cancer tror jag mer på isf.

inkarna på hästen i stallet var jättestora ca 10 gånger 10 cm och gick in 10 cm under huden runt en blodådra, hans inkar var gråa

Vad kostar en undersökning på ett ungefär ?
canser :O?! de lät läskigt.
/Elin

Förresten, de är mörka, men eftersom när jag rider, så har jag händerna ungefär där, så jag drar upp skinnet från utslagen när jag har händerna där :/ och då börjar det blöda … och sen tar jag på skillingarydsalva, och då ser det ut som det gör på korten. Men jag kan ändå inte ha det sådär…
händerna ska inte ligga på manken när man rider….
/Elin

Han har en cysta i vänstra bakbenet, kan det ..äh.. kommer inte ihåg vad jag skulle skriva ^^

#27 I know ;) Men jag är väldigt dålig på det där med händer :P Får anmärkningar på det hela tiden från min tränare, men är på väg att sluta ha de så långt ner .

Men en ink brukar väl inte gå sönder. Tror det är något annat. En veterinär som kommer ut kostar väl på faktrura mellan 500-1000 kr för en titt och ev ta något prov.

jag hade tagit ut en veterinär
är inte en INK en vårta?? 

Jo, det är en sorts vårta.
Min Ponny hade de då hon var 3åring.. och jag lät de vara! ju mer man petade där ju fler vart det!

#34 rör man en ink så kan de sprida sig på hästkroppen. en häst på stallet har 18st och han är 5år
jo de va typ de ja menade! ju mer man peta ju FLER blir det! =)
Inkar kan ju bli lika stora som kålhuvven/saladshuvven.En häst i vårat stall har inkar fast just nu har han ganska fina i sommras hade han en som blödde å sånt äcklel:P

#30 det var inte alls någe dyrt.. trodde de skulle ta ca 3000 för bara en koll XD Har ingen koll på sånt där. Tar nog hem en veterinär ändå.