Vad är detta?
Hej alla!
Efter ett uppehåll härifrån så är jag igång igen!
Jag håller på att kollar på hästar för ev köp. och en häst jag fastna såååå otroligt mycket för, har något som heter kissing spines…
Jag undrar vad är det? Har det stor betydelse i ridningen? Jag kommer ha hästen till lugna skogsturer och ev dressyr på banan…
Är det någon här som vet?
Vissa kan inte gå att rida alls, och andra mår bättre av att arbetas (bygga upp musklerna ordentligt). Det beror på individ till individ.
Men generellt sett sä är det värre ju kortare och svankigare rygg hästen har (eller rättare sagt lättare att de får det/visar sig då), men även fel ridning med sänkt rygg försvårar det. Av den anledningen är det lite oftare som hopphästar får det efter som många går med huvudet högt i hoppningen.
Kan hästen ridas så ska den ridas i en lite lägre form, och måste absolut se till att höja ryggen vid arbete (arbeta i form) efter som att avstånder ökar lite då.
Säger ägaren att hästen går att rida, och du tycker om hästen. Så fråga om du får ha hästen på prov någon månad och se. Men normalt sett borde en sådan häst vara billig, så vad vet jag - men du kanske kan få den till så billigt pris att det "kvittar"? Isf är det ju bara att prova, och håller hästen inte så gör den inte.
Skriv dock i köpekontraktet att hästen är ämnad att klara ridning, och vad hästen bör klara av. På så vis kan du lämna tillbaka hästen om hästen visar sig absolut inte klara av det. Alltså enligt konsumentköplagen.
Men generellt sett så finns det i.af flera hästar med kissing spines som åtminstone klarar av lite lugn skogsridning i.af.
Goggla gärna lite med!
Hakuna matata!
Det står i annonsen att det går att både rida och köra honom…
Men blir ändå osäker… Vill inte köpa en häst som inte håller, onödigt, då är det bättre om någon behöver sällskapshäst köper honom..
Men det som oroar mig mest det är att han är ung 8år bara..
Men det blir nog en annan häst som inte har dessa problem, känner att jag inte vill börja med en sådan häst.. Även fast jag säkert skulle klara av att träna upp ryggen… Men ja hoppas du förstår min osäkerhet.
Jo det skulle man iofs göra, ha hästen på prov om ägaren går med på det.
Tack för ditt svar! Mycket bättre än det jag hittade på nätet :)
#2 Att han bara är 8 år spelar inte så stor roll egentligen, då det lika bra kan vara medfött också, det behöver itne vara felridning. Men det kan bli bättre eller sämre i och med hur man rider.
Hakuna matata!
#3 Nej det har du rätt i :) Tänkte inte så långt…
Men jag tror att jag kan förstöra denna häst, då jag inte är expert på hur man ska stärka upp rygg :(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Köp en frisk häst, problem får man ändå. ;)
Ska nog göra det :D Men blev så kär i denna häst när jag såg bilderna och filmerna :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Skulle jag köpa alla hästar jag gillar på filmer och bilder hade jag nog haft hundratals hästar och ungefär lika många skuldbrev! XD
#7 Hahah ;) Mjo kan tänka mig det, men men… jag ska kolla vidare å se om jag hittar en häst som passar mig :)
Ja kolla vidare. Köp inte en häst med fel på! Problem får man alltid ändå.Det är så tröttsamt med hästar som man bara har problem emd.
Samtidigt så har jag börjat att vända på det. Problem får man alltid ändå så jag kan lika gärna köpa mig en med problem med en gång så vet jag vad som är fel och blir inte så ledsen när hästen blir sämre/dålig då jag redan är inställd på det. Vet inte om det är knäppt att resonera så, men jag har skaffat mig hästar som varit sjuka och jag har skaffat mig hästar som varit friska, alla hästar har blivit sjuka och det har tagit mkt värre på mig med dom där min förväntan var att dom skulle vara friska än när sjuklingen blev värre, var liksom inställd på det.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Typ 70 % eller ngt sådant har väl kissing spines i varierande grad. Liksom väldigt många människor har någon form av avvikelse på diskarna. Men den större delen av oss har inga problem. Röntgen i all ära men där kan man hitta fynd som inte är något problem i användningssyfte. Det finns hästar i eliten som har kissing spines som fungerar utmärkt och tänk vilka påfrestningar de utsätts för. Sedan förstår jag naturligt vis att man blir skeptisk till en häst med diagnos. Men å andra sidan har ju säljaren varit ärlig och en annan häst du köper kan lika gärna ha det. Jag skulle iaf åkt och kollat på hästen om jag var intresserad, det skadar ju inte.
Ja precis, tyvärr så är det många som inte skriver ut felen i annonsen…. Så det är bara bra att ägaren har varit ärlig!
Ja jag ska nog åka å titta på han :)