Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 3183 ggr
SaraHjelm9
0

hästen äter hö men äter inte sitt foder

Hej! Har en häst som är väldigt matglad. Hästarna har fri tillgång till hö ute i hagen. Hon älskar sitt foder, hippolyt (natur musli), hon har gått på det nästan ett år nu tror jag och hon har blivit jätte fin och ja, hon är helt galen i det!
Men nu för några dagar sen så har hon börjar spart lite. Hon äter typ en tredjedel ungefär av det men lämnar resten(hon äter upp mindre och mindre för varje dag). Höet äter hon upp utan problem, morötter och sånt är inga problem. Inge tecken på att hon mår dåligt eller liknande utan pigg och glad! Men ponnyns foder äter hon (var tvungen att prova) utan problem. Så trodde det var något fel på fodret (dock har hon ätit halva säcken innan hon började såhär) men gav lite till ponnyn men den åt det utan att tveka, så det kan ju inte vara något fel på fodret!

Vi ska ringa till kliniken och beställa tandvård på måndag. Det hade vi redan tänkt gjort endå. Men det jag undrar om ni har någon aning om vad det kan vara? Kan det vara tänderna fast hon äter hö osv men äter inte upp själva fodret?   Har haft hästen i 6 år och har aldrig vart med om att hon har "tröttnat" på något foder förut, då hon älskar mat och speciellt det dära från Hippolyt. Jätte konstigt!

[donkeyqueen]
0

Har tyvär inget förslag om vad det kan vara, men en tandundersökning låter ju bra!

Tusen
0

Ja, hästen kan ha tröttnat. Men jag måste fråga; Måste den verkligen ha kraftfoder? De allra flesta ridhästar klarar sig utmärkt på enbart hö. Endast högpresterande trav- och galopphästar behöver kraftfoder (i allmänhet).

Sluta upp att ge den en massa kraftfoder. Det kan göra att den blir sugen igen om den nu måste ha kraftfoder.

Vi har ett russ som när hon va rung var oerhört mager. Vi gav henne an  massa kraftfoder och det enda som hände var att hon sluta äta allt kraftfoder. Då slutade vi med all typ av kraftfoder och letade istället efter riktigt bra hö. Nu är hon 15 år gammal, äter sitt fina hö och kan ibland äta mindre mängder kraftfoder och har inte längre problem med att hålla hullet.

Uss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu utgår jag ifrån att du ger torra pellets? Får ponnyn också det? Isf tror jag inte på tänderna, jag menar ponnyns pellets borde vara lika illa som de egna - eller fick hästen bara smakprov på ponnyns mat?

Jag tror hellre på att något är fel med fodret, att ponnyn äter är inget bevis, den kan vara glupskare och äta ändå.