Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 4304 ggr
brandie
0

Ont i kroppen/tänderna?

Jag har lite problem med min 11-åriga valack som jag haft i lite mer än 3 år. När jag ska rida så vägrar han gå(de kvittar om jag leder eller sitter på), när vi väl är i paddocken/skogen funkar de bättre och på vägen hem går han. När vi har sällskap funkar de lite bättre men han stannar ändå ibland… Min fundering är om han inte vill bli riden pga av obehag i t.ex. tänderna eller ryggen för han vill inte heller alltid stå stilla när jag sitter upp. Jag ska prova att rida med repgrimma nästa gång, funkar de bättre så är det ju troligen så att han har ont i munnen när han har bettet. Eller vad tror ni? Är det bara så att han inte ser mig som ledare? Han har även börjat krångla när man jobbar med honom och har kortare tyglar(jag är inte hård i handen!) så jag måste hitta en lösning. Vad tror ni är felet? Vad brukar en veterinärbesiktning/tandkontroll kosta?

Kan han ha verkligen ha ont för han går ju snabbt när vi ska hem:S

Jag har tvådelat bett och är lagom stor till honom.

Hoppas ni kan hjälpa mig:)

brandie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Putt

CelsiusT
0

Kan ju såklart vara smärta. Min gamla häst betedde sig nåt liknande. Jag kände det som att hon hade ont (sådär "mjäkig" som jag är så tror jag alltid att min häst har ont när hon inte vill), men fick höra av alla runt om mig att jag inte var tillräckligt bestämd och att jag behövde visa vem som var ledaren. Så jag gjorde det, och hon gick fram och slutade nästan helt att stanna. Strax efter det bröt hältan ut som visade sig vara en gammal skada - hon hade ont men jag hade tvingat henne att gå fram ändå! Hade jag vetat att hon hade ont hade jag aldrig gjort så.

Dock så vet jag inte on någon veterinär hade hittat nåt fel på henne om jag åkt in direkt, men hon tog skada av att vi väntade. Många hästar som beter sig illa/fel har ont. Det är alltid bra att genomgå en veterinärkontroll innan man påbrjar arbete med beteendeförändring.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
0

#1 Det är väl troligare att han har ont i ryggen eftersom han krånglar när du sitter upp. Hur är det när du kommer med sadel, står han stilla och avslappnat och låter dig greja, eller försöker han gå undan, spänner läppen osv?

Du skriver inget om krångel när du tränsar, det hade du nog haft om det var tänderna som spökade, eller problem för honom att äta.

Att han har mer bråttom hem är ändå inte konstigt, då vet han ju att det snart är slut ;D

#2 Jag kallar det inte mjäkigt, jag tycker det är lyhört och känsligt; man SKA lyssna på sin häst när han "talar" i normal samtalston tycker jag! Jag är alltså också mjäkig ;D

CelsiusT
0

#3 Nu mera försöker jag alltid att lita på magkänslan och försöker att tränga undan undras kommentarer om att jag är för vek och mjäkig.

brandie
0

#2. Vad tråkigt att höra=( idag red jag utan bett men det var samma sak.. han tittar nästan sorgset på mig när han ska fram o han tar ner huvudet och börjar tugga och slicka sig om munnen, så han vill nog men har kanske ont=/

#3. Ja de måste va ryggen för han är lätt att tränsa men när jag kommer med sadeln tar han alltid ett steg åt sidan, inget som är svårt att hantera men ändå ett tecken.

brandie
0

Glömde tillägga att han idag också kastade väldigt mycket med huvudet och travade motvilligt trots att vi var i skogen och han brukar vara pigg där!

CelsiusT
0

Det är inte bara att sadeln inte passar eller kanske behöver stoppas om? Min pappa som är sadelmakare/utprovare möter ofta hästar som beter sig lite sådär diffust konstigt, efter en omstoppning med tillpassning efter ryggen så fungerar dom mkt bättre.

brandie
0

#7 Jag har med tänkt på de så jag bad en hästkunnig titta hur den lång och hon tyckte att den passade bra… Vad kan det vara för fel på ryggen? Kan veterinären göra något åt det?

CelsiusT
0

#8 En hästkunnig? Hästkunnig och sadelutprovare är långt ifrån samma sak. Många hästmänniskor tror sig veta hur en sadel ska passas in, men det finns en anledning till att det faktiskt finns en 2årig ubildning.

Allt möjligt kan vara fel på ryggen. Första steget är att kolla sadeln med en riktig utprovare, inte många bra ET lägger tid på en häst som inte har utprovad sadel först. Nästa steg är att kolla med en ET (equiterapeut)/veterinär med kiropraktikutbildning och be denne undersöka ryggen.

Uss
0

Prova att rida barbacka - vår tjockis som svääällde blev GENAST mycket gladare när vi red. Stor skillnad direkt alltså. Vi fick köpa bomlös och ridgjord åt honom :D

Har pållen gått på bete/gräs är det inte konstigt om sadeln inte passar nu, de brukar bli betydligt rundare då.

HUR kollade den hästkunniga att sadeln passade? Man måste känna längs kanalen så att den verkligen ligger an hela vägen (eller använda ett vitt lakan eller något som kan ge avtryck), kontrollera att sadeln ligger rätt på ryggen, att ortspetsarna inte trycker vid manken osv BÅDE med och utan ryttare. Det finns en "sadelskola" som Peter Winslow har skrivit, tror den ligger på Agrias hemsida bl.a. Den heter i alla fall Min syn på saken - googla på det så kan du få mycket tips!

Men som du beskriver det är det definitivt ryggen som är problemet. Om du märker att det går bättre att rida barbacka så gör som #9 sagt; ta en diplomerad/auktoriserad sadelutprovare eller sadelmakare till hjälp (passa på att googla på det med, det är stor skillnad mellan dem). Det finns måånga som inte är så bra utan mer är ute efter att sälja sina egna sadlar. Ett hemskt exempel är den ridskola vi stod installade hos ett tag; en "sadelutprovare" kom med 20-talet sadlar och valde ut den häst som sadeln "låg bäst på" - dvs inget tal om att den skulle PASSA eller ligga BRA :s

brandie
0

#9&10: Jag rider mycket barbacka och då beter han sig ungefär likadant så jag tror ju inte att det är fel på hur sadeln sitter, men man vet ju aldrig… Han går på bete nu men eftersom att han motionerats mer än vanligt under sommaren har inte blivit mycket rundare;)

CelsiusT
0

#11 Om hästen har fått ont i ryggen av sadeln så kan hästen ha ont även om du belastar den barbacka.

brandie
0

#12 Jo det stämmer ju!

Har precis ridit barbacka nu och att leda honom till paddocken var lika svårt som med sadel, att komma upp var lättare eftersom att jag inte glömde ta med pallen idag;) själva ridningen gick ok! Han kastade mycket med huvudet och stannade två gånger o snurrade runt lite, men han var också väldigt pigg för det är storm här:P Ska ringa veterinären imorgon så får vi se vad han tycker att vi ska göra, blir nog en veterinärbesikting så får vi se vad den visar. Kan tillägga att han har försvagade framben(skelettet är svagt) så de kanske har blivit värre med det att han därför inte vill gå=/

CelsiusT
0

#13 Javisst kan det vara något med benen. Berätta gärna här hur det går för er.

Uss
0

Glöm bara inte att det kan vara flera orsaker! Iom att han beter sig som han gör redan när du kommer med sadeln så är jag ganska säker på att han förknippar den med obehag och även om han inte blivit mycket rundare kanske det sitter annorlunda? Du skriver att han jobbats mer i sommar, han kanske fått mer muskler som "byggt" om ovansidan på honom.

Funderar lite över varför du trodde på tänderna först?

Vill också gärna höra hur det går och vad ni kommer fram till.

brandie
0

Ringde veterinären idag och han tror att ryggen är lite överbelastad eftersom jag ridit mer i sommar än tidigare och eftersom att han springer jättemycket i hagen! Ska rida honom lite mindre nu och snart flytta honom till en mindre hage där han får vila lite. Blir det inge skillnad ska vi till kliniken med honom så ska dom röntga och sånt.

Ska även ta ut en sadelutprovare för att kolla om sadeln ligger rätt. Men hästens form kan ju ändras rätt ofta, hur ofta brukar ni kontakta en sadelutprovare?:)

#15 Jag vet inte varför jag trodde att de var tänderna förstSkäms tänkte bara att de ju är en vanligt problem…

Uss
0

Vi brukar bara vända oss till sadelutprovare när vi har behov av det, men vi kollar upp sadeln lite extra då och då. Rutinmässigt en eller två gånger per år (pålle blir gärna lite rund under sommaren ;D ) men också om pålle visar obehag inför sadel/ridning, så som din gjorde.

Jag tror att jag alltid tänker på hur sadeln ligger och känner efter mer eller mindre varje gång jag sadlar. Nu har jag en gelestoppad sadel, så jag behöver inte oroa mig för stoppningen :D

brandie
0

#17 Okej;)

vet någon om stable store eller ingdams är bra? Jag vill gärna att sadelutprovaren tittar på hur sadeln jag har NU ligger, de jag har hittat om hur den ska ligga stämmer på min. Men en sadelutprovare kanske säger att den ligger fel bara för att sälja en av sina=/

Vilken tum ska man ha om man väger runt 55 kilo och är 168 cm lång?:)

CelsiusT
0

#18 Bäst är att hitta en sadelmakare/utprovare som inte säljer sadlar själv utan enbart provar ut och stoppar om vid behov. Min pappa är utprovare och han kikar nog på min sadel några gånger om året. Hans kunder brukar ta en kontroll allt från varannat år till flera gånger om året (lite olika vad pappa rekkomenderar efter hur dom rider osv, och olika hur nogranna folk är).

En sadlutprovare ska kika på hur sadeln ligger på hästen och sedan hur den ligger med ryttare i sadeln. Det sistnämnda är viktigt för ryggen på hästen rör sig när ryttaren sitter upp och det är när ryttaren sitter i sadeln som är det viktigaste att den passar.

brandie
0

#19 De är svårt att hitta:( var bor din pappa? Kör han runt mycket i landet?

brandie
0

Nu har jag läst jättemycket om hur en sadel ska ligga! Bl.a på sidan som #10 rekommenderade. Tog en noggrannare titt på hur sadeln ligger på min häst och vad jag nu kan se är bommen för smal och hela sadeln ser lite liten ut=/ när jag reser mig upp i sadeln trycks framdelen av sadeln hårt mot honom:S nu är jag på jakt efter en sadelutprovare och hoppas att det blir bättre:)

CelsiusT
0

#21 Lycka till!