Mjällig man
Min ponny har ju haft exemproblem. Ser nu att han har väldigt mycket jmäll på vissa ställen i manen. När jag tänker efter har han nog haft det ganska länge. Inte i hela manen alltså. Han har också hårläsa kliande fläckar på manken och ryggen (ej ringorm). Jag hällde barnolja på ett par gånger och fläckarna på manken är nästan helt "igenvuxna" igen.
Har han torr hud?
Har behandlat honom med avs 14 två gånger nu får se om det hjälper.
Skynda långsamt så går det fortare.
Exemhästar har mjäll. Jag har aldrig sett en exemhäst som inte haft det. Det är så man brukar upptäcka det innan de börjar klia av sig all man och svans.
Barnolja är säkert ett bra alternativ för att mjuka upp huden, jag har använt matolja. Prova att tvätta med mjällschampoo, det brukar vara bra för att få bort mjällen.
Jag kan också tipsa om Leovet Bio-skin. Det är jättebra mot exem och gör huden mjuk så det inte blir torr och mjällig, och då kliar det inte längre. Det funkar på de flesta hästar jag träffat med exem, vet bara en som blev sämre av det. Men är ganska dyrt. Så olja är ju ett billigare alternativ, men det lindrar ju inte exemen, bara torrheten :)

Så en kombination av olja och avs 14 borde funka då?
Det gör det säkert :) och en dusch då och då.

Han har aldrig blivit duschad men jag får kanske försöka.
Det brukar vara extra roligt när man ska ta svansen :p Ett tips är att någon håller i hästen så behöver man inte ha 5km långa armar :)

Har fortfarande inte hittat något som hjälpt. Han går med ekxemtäcke men det slutar inta klia. Har använt avs14, nylanders hästsalva, äppelcidervinäger och en blandning med äppelcidervinäger och ättika (som finns i salubrin som är bra på människor iaf). Har tvättat manen och oljat in den. Inget funkar det fortsätter klia.
Har du provat Leovet Bio-skin oil? Av de hästarna vi har i stallet så fungerar det på alla. Ganska dyrt men drygt så det kanske är värt att prova ändå?

Ja jag har tänkt testa det. Ska bara beställa hem först =). Såg att det fanns nåt liknande som hette No Rub. Har du testat det?
Nej, men jag tror man ska blanda båda dom två. Jag har sett flaskorna, men det kanske bara var produktprover i mitt förra stall och då var dom jättesmå. För det stod någonstans att bästa effekt blir det om man har båda två har jag för mig :)

Hrm okej. Såg idag att han mjällar på halsen också nu.. Fattar inte varför det inte slutar klia? Ett bett kliar ju inte så länge så även om jag inte behandlar med nåt så borde det ju sluta klia av sig själv efter några dagar men det gör det inte. Det kliar flera veckor/månader fast han går med täcke alltid.
#10 Det är ju så. Min häst har också börjat få lite precis nedanför manen på halsen och även i virveln i pannan. Det är ju som värst nu när det regnar mycket och allt man försöker smörja in med bara regnar bort, samma sak med flugspray. Har du kollat om han har något i virveln under magen och på typ rumpan/innan för svansen på sidorna där? (Fattar du vad jag försöker säga med min konstiga förklaring? :p) Där kan de också få.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Det vi tycker funkar bäst mot klådan är Vegebom, den är bra på många sätt! Stillar klåda, läker sår, håller insekter borta.

#11 Han har ju eksemtäcket på hela tiden så regnar bort gör det inte.
Jag tycker bara det är så konstigt att det inte slutar klia av sig själv vilket det normalt sett gör efter några dagar. Det spelar ingen roll hur lång tid det går för det fortsätter klia fast han har täcket på. det slutar inte klia förrän i typ oktober.

Det finns fler anledningar till kala fläckar mm än exem. Vid pälsfällning mm är det vanligare än man tror att pälsätare och annan ohyra kommer fram. Detta kan man motverka med switch eller flusa (obs vissa hästar är överkänsliga mot dessa medel). Är individen nedsatt av någon anledning är de extra motagliga för ohyra och annat.
PROB-schampo i man och svans ca en gång i veckan, låt verka 20-30min, skölj ur. Sen kan du ta i babyojla. Fungerar perfekt på min som kliar framförallt man och pannlugg.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
MJ-hästsalva! Salvan "alla" shettis och isisägare använder sig av 
Hakuna matata!

#15 Det ska testas!